ENYO

ENYO

Taktická výprava do starověkého Řecka

Tituly odehrávající se v antickém Řecku dnes už nevycházejí jak na běžícím páse, ale stále jde o atraktivní prostředí. V této kombinaci logické a bojové hry se vydáme do labyrintu plného nebezpečných pastí a mýtických nepřátel. Celá hra navíc stojí na myšlence, že sami protivníky nezabijete. Proto se chytře naučíte využívat prostředí.

Vyvinout hru Hook & Shield trvalo 7 dní. Během takto krátké doby vznikl velmi zajímavý koncept do rychlé soutěže v žánru rogue-like (kam padá i dnes recenzovaná hra). Dnes je z toho kompletní hra. Podobný sled událostí jsme viděli již mockrát. Někdo během krátké doby udělá povedený koncept, který později rozvine do finální podoby. Připomenout si můžete například skvělý Chameleon Run. Zatímco ten byste od konceptu téměř nerozeznali, ENYO se od konceptu zase tolik neliší, jak si můžete pro zajímavost zkontrolovat zde.

ENYO – videorecenze

Zase ty mýty

Starověké Řecko už dnes možná není nejatraktivnějším zasazením, ale jejich báje a mýty stále lákají některé vývojáře. V případě ENYO (na rozdíl třeba od Titan Questu) nesledujeme žádný příběh. V podstatě se jako neohrožený válečník akorát vydáme do nebezpečného labyrintu, kde se pokusíme získat trojici artefaktů. Atmosféru navozuje povedený výtvarný styl a podoba nepřátel nás utvrzuje v tom, že to není další anonymní logická hra.

Jde bojování dohromady s logickou hrou? Na celém titulu je nejzajímavější jednoduchá myšlenka, která říká, že vy sami nemůžete nepřátele porazit v souboji. To fakticky znamená, že k jejich skolení se neobejdete bez využití prostředí. To samé ovšem neplatí pro nepřátele, kteří vás klidně mohou zranit svou zbraní. Nejednou to však využijete proti nim samým.

Chytrý design

Hned od začátku máte k dispozici čtveřici schopností, bez kterých se neobejdete, pokud chcete přežít. První je pohyb, kterým se jednak přesouváte po mapě, ale rovněž s ním odstrkujete nepřátele. Zabít je můžete naražením na hrot ve zdi nebo vhozením do lávy. Podobně funguje i hození štítu, během čehož ale vy nezměníte pozici, což je mnohdy důležité. Další vychytávkou je hák, kterým si nepřítele přitáhnete. Pokud je v cestě láva, máte vystaráno. Nakonec ještě váš hrdina umí skákat, čímž omráčí okolní jednotky.

Ani nepřátelé nejsou jednolitou masou. Každý umí úplně něco jiného a neustále musíte myslet na to, kde stojíte vy a kde nepřátelé. Někteří střílí šípy, jiní se proti vám rozeběhnou nebo vás dokonce mohou přitahovat. V tom případě snadno skončíte v lávě vy. Ačkoliv máte tři životy, tak zrovna z toho se už nedostanete. Chytrý design soubojů doplňují runy na podlaze, které při přeběhnutí změní směr pohybu. Opět jde o oboustranné ostří, které může fungovat ve váš prospěch i neprospěch.

Stále dokola

Stačí jeden špatný pohyb a hra pro vás končí. Každý pohyb proto nutno dopředu kalkulovat. Nepřátelé se totiž hýbou po každém vašem tahu a než se všichni vystřídají, můžete být dávno mrtví. Trochu mě mrzí, že hrdina vypadá téměř stejně jako ostatní a než ho na začátku kola najdete, budete chvíli očima těkat po displeji. S tím souvisí i další vážná výtka. Ve hře najdete jen jedno prostředí, které se velmi rychle omrzí.

ENYO

Hodně mě mrzí, že jsou úrovně náhodně generované a autor se nepokusil připravit kampaň sestávající z připravených a promyšlených hádanek. Náhodné úrovně by mohly být skvělým doplňkem. Nyní máte k dispozici dva módy zdarma – snadný (ale primitivní rozhodně není) a těžký, které se liší hlavně počtem nepřátel a překážek. Poslední se vám odemkne po zaplacení 55 korun (což zároveň odstraní reklamy) a představuje asi nejtěžší mód, kde jsou noví nepřátelé, Mimikové. Ti umí měnit schopnosti.

ENYO představuje především skvělou myšlenku, že nepřátele nemůžete porazit vlastní silou, ale musíte k tomu využít prostředí. Sedm druhů protivníků a čtveřice vlastních schopností znamená velmi slušnou variabilitu. Zamrzí akorát nevýrazný hrdina, jediné – stále se opakující – prostředí a absence kampaně, kde by mohl tvůrce připravit skutečně zajímavou výzvu. I tak titul stojí za pozornost, obzvlášť pokud rádi kombinujete bojování a přemýšlení.

Stáhnout ENYO

80%
  • pohodlně hratelné zdarma