Jaký je ideální počítač pro ženu? Musí být mnohem lehčí než ty běžné to – proto, aby se dal snadno přenášet. A jelikož ženám záleží na vzhledu, tak se musí počítač vejít i do nějakého toho designového pouzdra. Výsledky pocházejí z rozsáhlého průzkumu společnosti Intel v ČR (713 žen a 302 mužů), Maďarsku (142 žen a 164) a SR (384 žen a 172 mužů) ve věku mezi 20 až 40 lety. Celých 37 % žen v České republice, Maďarsku a na Slovensku upřednostňují nízkou hmotnost, která napomáhá větší mobilitě, jelikož ženy které by rády pracovaly doma a zaměstnavatel by jim to umožnil, nechtějí sebou nosit těžký notebook.
Optimální hmotnost notebooku by se podle více než poloviny (52,1 %) ženských respondentek měla pohybovat v rozmezí 1 kg až 1,5 kg. Dalších 20 % žen by uvítalo notebook s hmotností do 1 kg. Pro představu, běžné notebooky váží průměrně 2,5 kg, což není v kabelce zrovna příjemné. Ve srovnání s ženami jsou muži k urostlejším notebookům benevolentnější a na nějaký ten gram navíc tolik nehledí, ale i tak přístroje s hmotností pod 1,5 kg vyžaduje více než polovina mužů (53 %). Tato kritéria zpravidla splňují zařízení z kategorie ultrabook a „dva v jednom“.
Mobilita je pro ženy cennější než pro muže
Ženy chtějí být mobilní kdykoliv a kdekoliv, pro 86 % žen je důležité, aby svůj notebook mohly bez problémů přenášet z práce domů a zpět, cestovat s ním a využívat výhod jeho mobility. Nejvíce si mobility cení ženy v Maďarsku (91 %) a muži v Česku (86 %). Pro mobilitu svědčí i fakt, že 64 % žen preferuje mít pouze jeden notebook pro práci i na doma. Největší touhu mít vše pohromadě v jednom přístroji dávají najevo Češky – 66,7 % a Češi společně s Maďary (73 %).
Vládneme v prodeji počítačů přes internet
Pokud se zeptáme na ideální cenu přenosného počítače, tak muži v ČR jsou připraveni z peněženky vydat 16 280 Kč, což je více než u žen, které by za takový počítač daly jen 13 600 Kč. Slováci jsou naopak štědřejší, v průměru by ženy v přepočtu zaplatily 14 040 Kč a muži dokonce 16 380 Kč. Nejšetrnější jsou Maďarky, které by v průměru zaplatily jen cca 10 000 Kč, Maďaři 13 260 Kč.
Muži také mnohem více preferují nakupování přes internet: v e-shopu by si počítač pořídilo 46 % mužů, ale jen 26 % žen, které více tíhnou ke kamenným obchodům. Nejpozitivněji se k e-shopům staví čeští muži s 56 % a slovenské ženy s 33 %. Z porovnání třech zemí vyplývá, že Česká republika je v prodeji počítačů přes internet velmoc, jako v jediné z uvedených zemí jsou e-shopy více preferované než kamenné obchody.
Podle zjištění společnosti Intel, k některým trendům blízké budoucnosti se Středoevropanky stavějí zdrženlivěji – například nositelná elektronika včetně čipů zabudovaných do oblečení přijde jako dobrý nápad pouhým 14 % oslovených žen. Muži se v této věci ukazují být více otevření novinkám – očipované oblečení by se líbilo téměř 22 % mužů.
Vzhled je důležitý, ale není na prvním místě
Co se týče výkonu, mobility a těchto parametrů už není připraven dělat kompromisy nikdo, ale významná skupina žen klade vysoké nároky i na estetické faktory, jako je stylovost a design. „Na otázku, zda je pro ně důležité, aby jejich vysněný počítač podpořil jejich ženskost, odpovědělo ano 34 % dotazovaných žen, což je téměř stejný počet žen, které by chtěly přenášet své PC v designovém pouzdře.
Designové pouzdro (40 %) u žen jako obal a nosič jednoznačně vítězí. Ženy očividně nemají rády batůžky, jelikož by si jej pořídilo jen 6,2 % dotazovaných respondentek. K praktickým hlediskům přistupuje i to estetické,“ komentuje Martin Vařbuchta ze společnosti Intel fakt, že vedle designového pouzdra ženy nejvíce zaujala dámská kabelka, do které by v Čechách a na Slovensku chtělo uložit své PC 23 % žen.
Je také zajímavé, že ženy preferují více výkon a výdrž baterie než samotný vzhled nebo zbarvení počítače. Díky tomuto průzkumu byl zbořen mýtus o tom, že ženy vybírají počítač jen podle toho jak vypadá, což je poměrně překvapující informace.
Češi jsou praktičtí, Slováci dají více na design
Z průzkumu společnosti Intel vyplývá, že Slovenky ve srovnání s Češkami a Maďarkami kladou na design a osobní styl v souvislosti s jejich počítačem a jeho obalem největší důraz. Češky se více přiklánějí k praktickým obalům, jako jsou brašny a batůžky. Ještě propastnější rozdíl je mezi slovenskými a českými muži: zatímco tři čtvrtiny Čechů považuje za ideální obal praktickou brašnu či batůžek, na Slovensku by po nich sáhlo o celých 30 % méně mužů. O to více mezi Slováky letí designová pouzdra, volilo by je 36 %, tedy téměř shodný počet jako žen.
Průzkum vyvrací obvyklé stereotypy. Ženy se při výběru počítače chovají mnohem pragmatičtěji, než si muži myslí a kritéria jako jsou výkon, výdrž na baterii, procesor či funkce hrají v jejich rozhodování mnohem větší roli než například barva počítače.
Zdroje: newsroom.intel.com