Mobilní internet ve vlaku? V nových modelech je horší signál

7

Český telekomunikační úřad zahájil historicky první měření pokrytí signálem mobilních sítí na železničních koridorech. Zařízení instalované v pronajatém voze Českých drah během tří dnů proměřilo úroveň pokrytí signálem všech mobilních operátorů na hlavních trasách.

ČTÚ

Kvalitu připojení však ovlivňuje i konstrukce železničních vozů, s ohledem na propustnost elektromagnetických vln. Průjezdu železničních koridorů s měřicí technikou proto předcházelo proměření útlumu stěn vagonů. ČTÚ podrobil detailnímu testování devět nejpoužívanějších typů železničních vozů. Měřil se přitom prostup signálu v pásmech 2G a 4G, kdy měřený vůz byl ozařován signálem z generátoru postupně přelaďovaného v jednotlivých kmitočtových pásmech.

Přečtěte si: ČTÚ ohodnotil operátory v jejich přístupu a férovosti k zákazníkům

Měření prokázalo, že mezi používanými typy vagonů jsou v hodnotách útlumu značné rozdíly. Zatímco konstrukce starších typů vozů zpravidla propouští mobilní signál lépe, u modernizovaných vagonů je útlum násobně vyšší (útlum 20 dB představuje 100× nižší výkon signálu, 40 dB pak 10 000× nižší výkon). Přehled útlumů jednotlivých vagonů najdete v tabu

Typ vozu / útlum (v dB) LTE 800 MHz GSM + LTE 900 MHz GSM + LTE 1 800 MHz
vůz řady 662 soupravy InterPanter 20 20 12
vůz řady 642 soupravy RegioPanter 25 20 15
vůz typu ABpee347 15 20 20
vůz typu Bdtee276 12 10 12
vůz Bmpz891 soupravy Railjet 25 25 20
vůz 071 soupravy City Elephant 12 15 17
vůz Bmz241 (oddílový vůz) 45 42 35
vůz Bmpz73 soupravy SC Pendolino 22 25 25
vůz Bdmpee233 30 25 30

TIP! T-Mobile rozšiřuje pokrytí sítí LTE-A s rychlostí až 150 Mb/s

„Samotné pokrytí signálem LTE v místě tak není zárukou, že se cestující ve vlaku připojí k vysokorychlostnímu internetu a spojení bude mít stabilní,“ hodnotí výsledky měření propustnosti železničních vozů předseda Rady ČTÚ Jaromír Novák.

Zdroj: Tisková zpráva ČTÚ

Diskuze ke článku
Jiří Kapr
Jiří Kapr
Článek na sice zajímavé téma, ale moc by mi pomohlo, kdybyste doplnil článek obrázky. Nejsem vlakový nadšenec a některé typy vozů mi nic neříkají.
pet
zrovna vlak je situace kdy mne dohani k silenstvi to ze nejde v telefonu nastavit jen 3g a 4g a vypnout nepouzitelne 2g!

driv kdyz nebylo lte tak jsem trvale pouzival jen 3g a byla pohoda. v mobilu ale nejde nastavit jen 2g a 3g. je tam debilne jen 2g, jen 3g nebo 2g, 3g a 4g :-(

potrebuji jen internet a na to ze nejde volat kaslu. ve vlaku a na cestach bych stejne nevolal.
pet
nevedel byste nekdo o aplikaci co by to dokazala obejit a nastavit jen 3g a 4g?

mobily bohuzel preferuji silny signal 2g pres slabym lte jenze silny 2g je na net na nic a slabe lte pritom funguje
Míša
K vlakům a pokrytí tratí dodám, že když u starého koženáče máte stáhnutý okno, je signál ke všemu většinou jen ve 2g a na hraně. Takže mě neudivuje, když se zavře a nebo se jede novějším hliníkovým, že se signál uplně ztratí. Navíc 3-4G je tak na 50% cesty. Problém Opic a neschopného marketingu si uvědomit, že Fupy lidé ve vlaku spíš projedou, než za volantem na dálnici. Na druhou stranu i zde jsou již Wlanky uvnitř vozů, takže vlastně zase ušetříme na předraženým zboží jménem FUP.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze