Aplikace Instagram se objevila na App Store v říjnu roku 2010. Jedná se o sociální síť, na které je možné sdílet pouze obrázky. Primárně jde o obrázky pořízené mobilním telefonem, ale nikdo vám nebrání na ni sdílet i fotografie z digitálního fotoaparátu. Možnost sdílet fotografie je ale dostupná pouze z mobilního klienta, většina fotek až doposud tedy byla pořízena právě telefony iPhone. Pokud chcete sdílet fotografii z digitálního fotoaparátu, musíte si ji do telefonu nějakým způsobem nahrát.
Je Android verze krok tím správným směrem?
Před pár dny se po dlouhém čekání objevila i verze pro Android. Je to docela logický krok, uživatelská základna Android uživatelů je obrovská, tvůrci Instagramu prostě cítí příležitost expandovat i na jinou mobilní platformu a tipnul bych si, že do budoucna se určitě dočkáme i verze pro Windows Phone.
Android verze však vyvolala řadu nevole mezi iPhone uživateli, kteří nemohou překousnout to, že už nejde o elitní aplikaci jen pro iOS a berou to od tvůrců jako podraz. Argumentují hlavně tím, že většina levných Android telefonů má špatný fotoaparát a uživatelé těchto telefonů „zaplevelí“ Instagram miliony nekvalitních, nudných a bezcenných fotografií. Radikálnější názory hovoří o tom, že už nepůjde o síť pouze pro elitu (= pro ty, kdo mají iPhone), ale že bude přístupná i pro „socky“ (= pro uživatele levných Androidů).
Já osobně bych to neviděl tak černě, Instagram pracuje s fotografiemi v rozlišení 612 x 612 bodů, slušnější fotografii v tomto rozlišení dokáže vytvořit i obyčejný telefon s fixním zaostřením, záleží hlavně na kompozici snímku, než na jeho kvalitě.
Co Instagram umí?
Jak už jsme si řekli, Instagram je určen ke sdílení fotografií. Fotografii lze buď vyfotit přímo v aplikaci, nebo si ji můžete vybrat z galerie v telefonu. Poté budete vyzváni k tomu, abyste výřezem vybrali jen nějakou část snímku, protože Instagram vyžaduje fotku s čtvercovým poměrem stran. Je to kvůli přehlednějšímu zobrazení na displeji telefonu, a také proto, aby každá fotka nebyla odlišná co se týče poměru stran.
Jakmile máte fotografii oříznutou, přichází to, kvůli čemu je Instagram tak zajímavý - výběr filtru, který bude na snímek aplikován. Filtrů je zde celkem 17, dále lze na fotku aplikovat rámeček či simulaci malé hloubky ostrosti. Jakmile budete s úpravami spokojeni, stačí přidat nějaký popisek a fotku publikovat.
Fotku lze publikovat jak na síti Instagramu, tak i na dalších sociálních sítích, například na Twitteru, Facebooku, Flickru a podobně. Stačí si při její publikaci jen vybrat sítě, které budete chtít.
Hlavní menu Instagramu je koncipováno formou pěti ikonek ve spodní části displeje:
- Domeček – jde o hlavní kanál, kde vidíte fotografie vaše a vašich přátel
- Hvězdička – přehled snímků, které jsou na Instagramu aktuálně populární
- Fotoaparát – slouží pro přepnutí do režimu fotografování či výběru snímku
- Srdce v bublině – zde vidíte aktivitu týkající se vašeho účtu a aktivitu vašich přátel. To znamená přehled toho, kdo si vás přidal do seznamu, komu se líbí nějaká vaše fotka, jaké fotky se líbí vašim přátelům a podobně.
- Karta – hledání a import uživatelů
Ke každé fotce v hlavním kanálu můžete přidat nějaký komentář nebo jen označit fotografii, která se vám líbí (like).
Jaké jsou rozdíly ve verzi pro iOS a Android?
Verze pro iOS a Android jsou si hodně podobné, liší se jen v drobnostech, vyplývající z omezení obou platforem. iPhone uživatelé mají ale možná trochu navrch, ti totiž mohou v reálném čase při pořizování fotografie vidět snímek upravený zvoleným filtrem. To verze pro Android neumí.
Z čeho je Instagram financován?
Možná si pokládáte stejně jako já otázku, z čeho vlastně vývojáři Instagramu žijí? Mimo platu musí platit ještě provoz serverů a obrovský diskový prostor, protože aktuálně Instagram obsahuje něco přes 200 milionů fotek, a toto číslo díky Android verzi hodně rychle poroste. Aplikace je zdarma, neobsahuje žádné reklamní bannery. Že by to tvůrci financovali jen tak z vlastní kapsy?
Tvůrci Instagramu aplikaci provozují díky různým investorům, kteří do této společnosti „nasypali“ kolem sedmi milionů dolarů. Investoři budou chtít jistě časem vidět nějaký zisk, takže se nabízí několik variant, jak bude Instagram dále provozován:
- Nic se nezmění, aplikace bude stále zdarma, bude se čekat na nějakou velkou společnost, která by Instagram koupila jako celek
- V aplikaci se začnou zobrazovat reklamy
- Kromě verze zdarma vznikne ještě verze placená, například s větším množstvím filtrů a možností úprav a podobně
Co si myslíte, jakým směrem se Instagram vydá?
Závěr
Aplikace Instagram se nesnaží konkurovat Facebooku, Twitteru ani Google+. Jedná se specifickou síť pro ty, kteří holdují mobilní fotografii a chtějí se svými fotkami pochlubit ostatním. Uživatelská základna se díky uživatelům Androidu výrazně rozšíří. Co myslíte, bude to ku prospěchu? Vítáte verzi pro Android, nebo naopak jste toho názoru, že fotky z „levných Androidů“ Instagram jen zaplevelí? Napište nám o tom do diskuse pod článkem.
Verzi pro Android stahujte v Obchodu Play, verzi pro iOS v App Store.
https://play.google.com/store/apps/details?id=de.worldiety.photiety_release_cewe_multicustomer_cs
tyl