Check Point varuje před phishingovými podvody, které zneužívají nákupní slevy a akce kolem Black Friday a Cyber Monday. Check Point upozorňuje na 80% nárůst phishingových kampaní se speciálními nabídkami a slevovými akcemi. Za posledních 6 týdnů vzrostl počet phishingových e-mailů více než 13×. Každý 826. doručený e-mail je phishingová zpráva, přitom ještě na začátku října byl phishingový podvod jen 1 z 11 000 e-mailů.
Koronavirová opatření omezují vstup do kamenných obchodů, takže se hackeři snaží masivně zneužívat rekordní počet online nakupujících. Ostatně vynucenou změnu nákupního chování potvrdil čínský svátek nezadaných (Singles Day) 11. listopadu, což je největší světová nákupní online akce. Skupina Alibaba zaznamenala rekordní tržby 74 miliard dolarů, téměř dvojnásobek předchozího rekordu.
V 1. polovině listopadu vzrostl počet phishingových e-mailů se speciálními nabídkami o 80 % ve srovnání s říjnem. V podvodech se často skloňují slova jako „speciální“, „nabídka“, „výprodej“, „levné“ a „sleva %“.
Phishingové kampaně zneužívající Pandoru
Check Point upozorňuje, že kyberzločinci se snaží při phishingových podvodech využívat oblibu známých značek. Aktuálně se hackeři snaží parazitovat například na populární klenotnické značce Pandora. Phishingové e-maily mají předmět ve stylu „Cyber Monday | Zbývá pouze 24 hodin!“ a odesílatelem je Pandora Jewellery (no-reply\@amazon\.com).
V adrese odesílatele je sice uveden Amazon, ale ve zprávě ani odkazech není o Amazonu ani zmínka. Další analýza ukázala, že e-mailová adresa je falešná a Amazon jen napodobuje. Dva odkazy v e-mailu vedou na podvodný web, který imituje Pandoru. Nejprve se jednalo o webové stránky www[.]wellpand[.]com. Po několika dnech odkazy směřovaly uživatele na podobný web www[.]wpdsale[.]com. Tyto stránky byly zaregistrovány koncem října a začátkem listopadu, tedy těsně před rozesláním phishingových e-mailů.
Ukázka phishingového e-mailu
„Koronavirová opatření přináší nárůst online tržeb. Blíží se nákupní sezóna, takže můžeme očekávat i rekordní aktivitu kyberzločinců. Buďte proto opatrní a pečlivě zvažte a prověřte všechny speciální slevy kolem Black Friday a Cyber Monday. Phishingové kampaně jsou stále sofistikovanější, takže někdy může být složité podvod odhalit. S každým e-mailem a s každou nabídkou je potřeba zacházet opatrně. Není všechno zlato, co se třpytí,“ dodává Pavel Krejčí, Security Engineer v kyberbezpečnostní společnosti Check Point.