eSIM je konečně tu. Jak probíhá aktivace a jaká jsou hlavní úskalí?

eSIM je konečně tu. Jak probíhá aktivace a jaká jsou hlavní úskalí?
38
  • T-Mobile oficiálně podporuje eSIM od 1. listopadu tohoto roku
  • Dle posledních informací zájem mezi zákazníky je, ovšem prozatím jen velmi střídmý
  • Aktivovat mohou eSIM prozatím jen zákazníci Applu, Googlu a Samsungu

První testy eSIM začaly v případě T-Mobilu začátkem letošního roku. Poté se o eSIM mnohem více hovořilo s nástupem nových iPhonů od Applu. Tehdy zástupci T-Mobilu uvedli, že využití eSIM bude s největší pravděpodobností možné ještě do konce roku 2018. Jak řekli, tak se také stalo. Počínaje 1. listopadem T-Mobile spustil veřejný provoz, a stal se tak prvním operátorem v České republice, který nabízí možnost využít eSIM.

eSIM
Vývoj SIM karet. Zleva doprava vidíme klasickou, micro SIM kartu, nano SIM kartu a čip eSIM

Kde ano, kde ne?

V prvé řadě potřebujete samozřejmě koncové zařízení, které je na eSIM připraveno. To obnáší například iPhone Xs, Xs Max nebo Google Pixel 3. Využít však můžete i chytré hodinky Samsung Galaxy Watch v LTE variantě, které se dostaly na test i k nám do redakce. T-Mobile bude chytré hodinky prodávat za částku okolo 10,5 tisíc korun.

Na Pixelu 3 eSIM tuzemského T-Mobilu aktivujete

Zařízení, jako jsou například Samsung Galaxy Watch 46mm LTE, nová řada iPhonů nebo Google Pixel 3 odpovídají eSIM standardu GSMA Phase 2, proto u nich garantujeme, že s nimi naše eSIM, která je plně v souladu se standardy, bude fungovat“, řekla Pavla Hobíková, senior specialista vztahů s veřejností společnosti T-Mobile.

Pokud se ptáte, co s takovými Apple Watch s LTE, T-Mobile rovněž přináší odpověď:

LTE verze Apple Watch tvoří výjimku, samotná podpora eSIM nestačí a výrobce má na operátory další technické požadavky. Navíc o zahájení distribuce v dané zemi či regionu rozhoduje výrobce. V tento moment tedy jejich fungování nedokážeme zaručit,“ dodala Hobíková.

Testujeme na Galaxy Watch LTE

My jsme eSIM testovali na chytrých hodinkách Samsung Galaxy Watch v LTE variantě. Ještě než se ale dostaneme k samotné aktivaci, je nutné zmínit pár důležitých informací. Pokud chcete mít na eSIM stejné číslo, jako na své již existující plastové SIM kartě, a zároveň chcete být on-line na obou SIM ve stejný čas, máte smůlu. Zdvojení aktuálně možné není.

Taková situace by mohla nastat, kdybyste chtěli v mobilu a v hodinkách stejné číslo. Pokud jste si tedy plánovali, že budete chodit běhat pouze s hodinkami a na ty se vám dovolají přátelé, máte smůlu – samozřejmě pokud jim nedáte nové telefonní číslo „na hodinky“. Alternativně lze z mobilního telefonu vytvořit přesměrování hovorů na telefonní číslo hodinek, to však příliš praktické není.

Aktivujeme eSIM na Galaxy Watch LTE

Aktivace eSIM na chytrých hodinkách je vždy trochu komplikovanější, nejinak je tomu i u chytrých hodinek Galaxy Watch. Nezbytným krokem pro přidání eSIM profilu je prvotní provázání s aplikací Galaxy Wearables (Android), případně Galaxy Watch (iOS) – ano, aktivace eSIM profilu na chytrých hodinkách je umožněna jak skrze aplikaci pro Android, tak i pro iOS.

Postup aktivace krok za krokem

Samotné párování s aplikací není komplikované. Aplikaci stačí stáhnout, hodinky zapnout a zpřístupnit Bluetooth na mobilním telefonu. Během chvíle telefon hodinky najde ve svém okolí a po pár kliknutích jsou hodinky spárovány.

Stáhnout Galaxy Wearable

Google Play (zdarma)

Stáhnout Galaxy Watch

App Store (zdarma)

Zavítejte do nastavení

Jakmile máme hodinky úspěšně spárovány s aplikací a tedy i mobilním telefonem, zavítáme do nastavení aplikace a položky „Mobilní sítě“. U Androidu i iOS se tato položka nachází na stejném místě před koncem výčtu položek Nastavení.

Nástrahy a pasti

V tento moment začne aplikace kontrolovat, zda může eSIM profil na daných hodinkách aktivovat. Bohužel kromě toho bude aplikace kontrolovat, zda SIM vložená v mobilním telefonu (tedy ne eSIM, kterou se teprve chystáte přidat) pochází od stejného operátora, jehož eSIM chcete přidat. Jednoduše řečeno, eSIM u nás aktuálně podporuje pouze T-Mobile a pokud máte v telefonu vloženou SIM například Vodafonu, objeví se varovná hláška: Z tohoto telefonu nelze nastavit mobilní služby. Pokud tedy budete chtít přidat eSIM do hodinek, je nutné do telefonu vložit SIM T-Mobile, klidně i předplacenou kartu. Telefon současně musí být připojen k internetu – skrze mobilní data (ideálně) i přes Wi-Fi.

Postup aktivace krok za krokem

(Poznámka: pokud si pro účel aktivace pořídíte předplacenou SIM T-Mobilu a po aktivaci ji následně vyměníte za svoji SIM kartu, například od Vodafonu, vše bude v pořádku fungovat. SIM od T-Mobilu je tedy důležitá jen pro účely aktivace.)

Nastavení eSIM na Galaxy Watch LTE
Hodinky připojené k LTE pomocí eSIM

Jakmile je v telefonu SIM karta T-Mobilu, aplikace upozorní, že máte možnost přidat eSIM, k čemuž stačí nasnímat QR kód na plastovém výlisku, který jste dostali u operátora. V ten moment se otevře aplikace, ve které QR kód nasnímáte a počkáte asi minutu. Hotovo, nastaveno, hodinky mají nainstalován nový eSIM profil. Nenechte se zmást závěrečnou hláškou: Nyní můžete telefonovat a používat textové zprávy v hodinkách pomocí stejného čísla, jaké má váš telefon. To je samozřejmě nesmysl, jak už totiž víme, eSIM nemůže mít stejné číslo jako vaše SIM v telefonu.

Jenže, je to opravdu vše, co musíte udělat? Bohužel ne...

Příliš silné spojení

V této chvíli vás hned napadne, že vaše nové telefonní číslo vyzkoušíte a zavoláte. Ovšem tak snadné to nebude, hodinky jsou totiž stále spojené s aplikací Galaxy Wearables, případně Galaxy Watch, a to pomocí Bluetooth. A pokud jsou hodinky připojené skrze Bluetooth, automaticky volají skrze telefon, tedy z čísla telefonu, ne skrze eSIM, kterou jste před malou chvílí zprovoznili. Abyste mohli volat právě skrze hodinky, tedy skrze eSIM, nabízí se několik řešení, přičemž ani jedno není úplně praktické.

  1. Na telefonu/v hodinkách vypneme Bluetooth – pokud hodinky nejsou spárovány s mobilním telefonem, automaticky volají/přijímají hovory právě na eSIM
  2. Párování skrze Bluetooth nezrušíme, ale zavítáme do nastavení hodinek – Nastavení – Připojení – Mobilní sítě – Vždy zapnuto. Od tohoto momentu budete moci přijímat hovory na eSIM, ale pokud byste volali z hodinek, telefonovat budete skrze telefon a situace tedy stále není ideální
  3. Vytvoříme spojení mezi hodinkami a telefonem vzdáleně, tedy přes Samsung účet, Bluetooth vypneme a zároveň ponecháme v nastavení hodinek u položky „Mobilní sítě“ možnost: vždy zapnuto. V takovém případě, pokud uskutečníte hovor skrze hodinky, budou volat z eSIM. Stejně tak příchozí hovory budou dostupné. Nepřijdete navíc o příjem notifikací z propojeného smartphonu.

Nejednoduší cestou je vypnutí Bluetooth, případně odinstalování aplikace. Bohužel tuto možnost nelze využít, když chcete dále přijímat notifikace z propojeného smartphonu. V takovém případě existuje jediná možnost: připojit se k hodinkám vzdáleně přes Samsung účet. V takovém případě jsou hodinky samostatné (mohou volat a přijímat hovory skrze eSIM) a zároveň umí přijímat i notifikace ze smartphonu.

Aktivace vzdáleného připojení skrze Samsung účet

Možná se ptáte, jak to funguje s SMS. Pokud vám přijde SMS na eSIM v chytrých hodinkách, telefon ji zobrazí. Pokud budete chtít odpovědět a nejste připojeni k telefonu, máte smůlu. Hodinky ji zkrátka neodešlou a vynutí si připojení k telefonu. K telefonu se můžete připojit, jak už víme, přes Bluetooth i vzdáleně prostřednictvím Samsung účtu, v obou případech se ovšem SMS odešle z telefonního čísla telefonu a ne z telefonního čísla eSIM. Stručně řečeno, z eSIM v chytrých hodinkách Galaxy Watch SMS neodešlete, pouze skrze propojený telefon. Zde je však možné, že se situace opraví softwarovou aktualizací.

Otázky a odpovědi k eSIM

1) Je možné aktivovat jeden eSIM profil na dvou zařízeních (například telefonu a hodinkách) a následně mezi nimi přepínat dle potřeby?

Možné to není. Jeden eSIM profil na plastové kartě lze aktivovat jen jednou, následně se QR kód zneplatní.

2) Je možné mít v jednom telefonu/hodinkách více eSIM profilů a přepínat mezi nimi?

Ano, toto možné je. V jeden moment lze však mít aktivní jen jeden eSIM profil, ostatní čísla budou nedostupná.

3) Když vyměním telefon, lze jednoduše přenést stávající eSIM profil na nový telefon?

Ne. Pokud vyměníte telefon, musíte eSIM profil smazat v nastavení, přičemž opětovně nasnímat stejný QR kód v jiném zařízení nelze. Musíte zavítat do prodejny operátora a požádat o nový eSIM profil (QR kód) se stejným číslem. Situace je tedy stejná, jako když ztratíte klasickou SIM kartu.

4) Chci eSIM u svého T-Mobile čísla. Když v budoucnu změním telefon bez podpory eSIM, mohu použít SIM kartu, co jsem se svým telefonním číslem používal před výměnou na eSIM?

Nemůžete. Jakmile si svoje telefonní číslo necháte převést na eSIM a rozhodnete se vrátit zpět ke klasické SIM kartě, je nutné opět navštívit prodejnu operátora a připravit si poplatek 99 Kč za výměnu SIM karty.

5) Když chci prodat telefon/hodinky, ve kterém mám eSIM, co musím udělat?

eSIM není klasická SIM karta, takže namísto vytažení plastové kartičky z telefonu musíte vymazat eSIM profil z nastavení. Telefony totiž i přes tovární reset mohou eSIM „udržet v paměti“ a kupující by tak získal přístup k číslu eSIM. Možnost smazání eSIM naleznete vždy v nastavení. Jakmile eSIM smažete, již nelze obnovit opětovným nasnímáním QR kódu – opět musíte na prodejnu.

6) Může mi operátor poslat eSIM profil (QR kód) v e-mailu, případně na Messenger?

Ne, toto možné není. Alespoň prozatím ne. Je nutné zavítat do prodejny, kde dostanete plastovou kartu, na které je QR kód předtištěn. Naleznete zde například i PIN a PUK kód a důležitá telefonní čísla. Na obálce je navíc předepsáno vaše nové telefonní číslo (za předpokladu, že si pořizujete nový tarif).

7) Když omylem/úmyslně smažu eSIM v nastavení, musím dále platit poplatky spojené s daným telefonním číslem (paušál)?

Pokud smažete eSIM, musíte na prodejnu, kde vám vystaví nový QR kód. I v této přechodné době je však eSIM vnímána jako aktivní, alespoň pro operátora – fakturu za telefon tedy musíte hradit stejně, jako když ztratíte SIM kartu a čekáte na novou.

8) Chci telefon půjčit kamarádovi. Musím kvůli tomu mazat eSIM profil a následně řešit na prodejně nový eSIM profil? Nechci, aby měl kamarád k mému eSIM profilu přístup...

eSIM profil mazat nemusíte, stačí jej zabezpečit PIN kódem. Pokud PIN při zapnutí telefonu nezadáte, eSIM se k síti nepřipojí, stejně jako klasická SIM karta.

9) Potřebuji odeslat mobil do servisu a eSIM profil nejde smazat. Jak je to možné?

Stejně jako při procesu aktivace, telefon/hodinky musí být připojeny skrze Wi-Fi nebo mobilní data, jinak profil smazat nepůjde. Pokud telefon nefunguje (má například rozbitý displej), je nutné požádat T-Mobile o zablokování eSIM profilu a následně zažádat o výměnu eSIM profilu za nový, případně za klasickou plastovou SIM kartu.

10) Existují nějaké benefity, které dává operátor klientům s eSIM? A existují i nějaká omezení?

Ne. T-Mobile vnímá eSIM jako alternativu k běžné SIM kartě. Do budoucna bude výhodou fakt, že eSIM získáte i bez nutnosti návštěvy pobočky operátora, prozatím to však možné není. Žádné slevy na tarif pro uživatele eSIM operátor neplánuje. eSIM profil v současné verzi nepodporuje GSM banking, SIM toolkit menu ani variantu v TWIN karty.

Otázky a odpovědi ke Galaxy Watch LTE

1) Nedaří se mi aktivovat eSIM v hodinkách...

Ověřte, že v telefonu máte SIM T-Mobile. S jiným operátorem se aktivace nepovede. Následně již můžete vložit libovolnou SIM kartu, ale pro proces aktivace je nezbytné mít SIM i od operátora T-Mobile.

2) Jde používat Galaxy Watch LTE opravdu samostatně?

Ano. Jen je nutné počítat s tím, že v případě spojení s aplikací Galaxy Wearables/Galaxy Watch skrze Bluetooth hodinky vždy volají/píší SMS právě skrze telefonní číslo v mobilním telefonu.

3) Mohu přijímat notifikace z telefonu i na dálku?

Ano. V případě, že hodinky s telefonem propojíte vzdáleně přes Samsung účet, můžete přijímat notifikace z telefonu i na dálku, hodinky pro přenos dat využijí nastavenou eSIM. Samotné nastavení notifikací provedete v nastavení aplikace Galaxy Wearables/Galaxy Watch.

4) Mohu z hodinek s eSIM odesílat SMS?

Aktuálně to možné není. K odeslání SMS je nutné připojit hodinky přes Bluetooth/Samsung účet k telefonu. SMS se vždy odešle z telefonního čísla mobilního telefonu, ne z telefonního čísla eSIM. Tuto „chybu“ by mohla napravit aktualizace, přijímat SMS na eSIM v hodinkách totiž možné je.

5) Stále se mi nedaří volat z eSIM v hodinkách....

Ověřte, že máte v nastaven hodinkách aktivované mobilní sítě – vždy (Nastavení – Připojení – Mobilní sítě – Vždy zapnuto).

6) Stále nefunguje....

Ověřte, že jste k telefonu připojeni vzdáleně přes Samsung účet, ne skrze Bluetooth. V takovém případě hodinky využívají k volání SIM telefonu, ne eSIM v hodinkách.

7) Když jsem připojen k telefonu vzdáleně, nelze měnit ciferník a další věci.

Bohužel, je to tak. Tyto věci jde měnit jen v případě spojení prostřednictvím Bluetooth, pak ale nebude fungovat volání z eSIM hodinek.

8) Mohu používat eSIM i O2 nebo Vodafonu?

Ne, jediný operátor který eSIM prozatím nabízí, je T-Mobile.

Zhodnocení

eSIM nelze vnímat, alespoň aktuálně, jako výhodnější alternativu ke klasické SIM kartě. Jde o alternativu. Na chytrých hodinkách s LTE a podporou eSIM sice zpřístupní možnost samostatného volání, avšak zatím to poměrně skřípe a kupříkladu SMS neodešlete. Na mobilním telefonu je situace lepší, z telefonu lze udělat Dual SIM bez nutnosti separátního slotu. Jako nevýhodu prozatím vnímáme fakt, že eSIM nelze šířit on-line, novou eSIM (případně omylem smazanou) musíte stále řešit na pobočce. Další nevýhodou je, že eSIM aktuálně podporuje pouze jeden operátor, a to T-Mobile.

Nastavení eSIM na Galaxy Watch LTE
Voláme...

Článek budeme aktualizovat. V brzké době vám přineseme návod na aktivaci v mobilním telefonu.

Diskuze ke článku
Petr
Zkuste ze své novinářské pozice dostat nějaké info o Vodafone eSim. Na FB jen stále neurčitě odpovídají a běžný smrtelník se nic nedozví (hlavně když platí). Přitom nějaký plán mít musí ;-).
Pietor
Moje zkušenost: lidé od T Mobilu jsou tak špatně informováni jak jen to jde... Místo toho aby z toho udělal T Mobile reklamu jak je to skvele ze uz muzete mit sve cislo v novem iphonu tak o tom nic nevi ani samotni zamestnanci v prodejne.

Asi kvuli toho ze by prisli o zisky z druheho cisla.

Sel jsem si pro esim a nejde mi na iPhonu Xs aktivovat. Od první chvile mi pise: Mobilni tarif nelze pridat - Tento kod jiz neni platny. O dalsi informace pozadejte operatora.

Nejprve mi operator rekl ze to kuze trvat az 24 hodin, kdyz ani po teto dobe nefungovalo volal jsem a rekli mi ze maji s aktivaci problem ba strane applu ( na netu jsem nasel par lidi kterym to normalne funguje) na prodejne mi zase rikali ze twist simkarta zatim nejde aktivovat.

Kazdy ma rozdilne zpravy a trva to ctvrthodiny se k nejakemu vysledku dopatrat.

Misto jedne velke vyhody T Mobilu, to neni nic ba naopak to nekoho muze i nastvat. Nastesti u me to cislo mam jen jako zlohu sveho soukromeho cisla a nepouzivam ho uz nejaky ten rok... Chtel jsem jen zkusit zda to funguje. Za me teda ne... Zatim mam pry zavolat zda nemaji nove info... Ale to se mi nechce tak ze cekam mesic a pak to zase zacnu znovu resit.

Jan
Zatim je to slozite na aktivaci i pouziti a navic to ma jenom T-MOBILE. Takze pro me zatim ne
Jirka. S
No není jednodušší vložit nano sim a fungovat... Zlaté moje huawei watch sport, co já budu dělat až ty odejdou, když huawei se na nano sim ten vykašlal...

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze