Přístup k internetu má ve třetí dekádě 21. století drtivá většina obyvatel Země. Ruku v ruce s tím rostou i datové nároky. Jednak u internetu trávíme více času, jednak konzumujeme více datově náročného obsahu, mezi který se řadí streamování videa či hraní online her. Se zajímavými statistikami aktuálně přišla společnost ComSource, která se specializuje na síťovou infrastrukturu, kybernetickou bezpečnost a datovou analytiku.
Úvodem zmiňme, že čísla se vztahují ke globálnímu internetovému provozu. Každý den sítěmi proteče 33 exabytů dat. Pro mnohé to bude nepředstavitelné číslo, které lze vyjádřit i jako 33 miliard GB. Průměrně pak jeden uživatel na planetě Zemi „prodatuje“ 4,2 GB.
Aktuálně je na světě zaznamenáno 6,4 miliardy mobilních zařízení, která však generují jen jednu třetinu veškerého datového provozu. Většinu, tedy dvě třetiny, pak mají na starosti 1,4 miliardy fixních zařízení, kam se řadí například domácí Wi-Fi.
Mezi mobilními a fixními zařízeními jsou dále rozdíly v objemu dat denně a také v druhu služeb, které využíváme. V případě fixního zařízení jde průměrně o 15,7 GB denně, zatímco mobilní zařízení průměrně generuje jen 1,7 GB denně. Fixní zařízení využíváme primárně ke konzumaci videa, které se na objemu dat podílí z 39 %. Na mobilních zařízeních naopak dominují sociální sítě s 35% podílem na datovém provozu.
Jaké služby spotřebovávají nejvíce dat? V případě fixních i mobilních zařízení vládne YouTube, který drží 16% podíl u fixních zařízení a dokonce 21% podíl u mobilních zařízení. Druhou pozici zaujímá u fixních zařízení Netflix (12% podíl), zatímco u mobilních Facebook (18% podíl). Stupně vítězů uzavírá u pevných zařízení Facebook (9% podíl), u mobilních zařízení TikTok (15% podíl).
Nejpoužívanější služby | Fixní zařízení | Mobilní zařízení |
---|---|---|
1. | YouTube (16 %) | YouTube (21 %) |
2. | Netflix (12 %) | Facebook (18 %) |
3. | Facebook (9 %) | TikTok (15 %) |
Neméně zajímavě vypadají statistiky v případě jednotlivých kontinentů. S jistotou lze říci, že po celém světě dominuje video, a nejsilnější aplikací je tak YouTube. Druhou příčku drží v Evropě Netflix, následovaný britskou streamovací službou DAZN. V Americe je na druhém místě Amazon Prime, následovaný Netflixem na bronzové příčce. V asijsko-pacifickém regionu je na druhé pozici Netflix, třetí je Facebook.
Rozmach internetu se projevuje i na stoupajícím počtu uživatelů, kteří obsah tvoří. S tím souvisí nárůst dat ve směru od uživatele, čemuž se říká upload. Data ukazují, že zatímco na fixních zařízeních se upload využívá zejména k přenosu souborů a nahrávání videí, u mobilních zařízení jde spíše o upload obsahu na sociální sítě. 15 % domácností vlastní Xbox, který při cloudovém hraní spotřebuje 22 GB dat za hodinu. 9 % domácností má PlayStation, jehož stahování spotřebuje zhruba 11,3 GB dat, tedy zhruba 3x více než například Netflix.