Když se řekne virtuální operátor, málokdo si vůbec dokáže představit a dohledat, kdo stojí v jeho čele, kdo řídí to a kdo zase tamto. Je to velká skupina lidí, kteří pracují (pokud možno) na všem a společně. Connectica na to jde ale trochu jinak. Na pozadí tohoto virtuálního operátora stojí jedna jediná fyzická osoba - pan Radek Vymazal z Prostějova. Za fungování společnosti ručí celým svým majetkem a jeho hlavním ''motorem'' je prozákaznický přístup a spravedlivé jednání ke všem zúčastněným. Operátor Connectica využívá sítí T-Mobile v zastoupení společnosti GTS Czech. Má ale takový projekt vůbec šanci na úspěch? Na to se pokusíme odpovědět v dnešním pohledu.
Úvodní informace
Ještě než se dostaneme k celkové nabídce virutálního operátora Connectica, je důležité ujasnit si několik informací. Tak zprvu, tarifní zvýhodnění, které pan Radek Vymazal nabízí, jsou bez jakéhokoliv úpisu, což je v dnešní době vcelku pozitivní zpráva. Je nutné si však uvědomit, jakým stylem celý proces využívání těchto tarifních zvýhodnění funguje. Tento hybridní styl by se dal označit jako kredit-paušál - vždy k prvnímu dni daného měsíce dojde ke stržení částky za zvolený balíček a následnému přičtení volných jednotek, které se k danému tarifnímu zvýhodnění váží. Po vyčerpání volných jednotek, systém automaticky přejde na zpoplatnění každé odeslané SMS zprávy a každé provolané minuty dle sazebníku, který si uvedeme později. Pokud se však stane, že se váš přednabitý kredit dostane na nulovou hodnotu, nebo dokonce do záporných hodnot, dojde automaticky k pozastavení služeb, a to i pokud na vašem účtu zbývají volné jednotky na volání (příchozí hovory jsou pak dostupné po dobu 30 dnů, bez ohledu na výši kreditu, po 30 dnech dojde k oboustranné blokaci a SIM nebude aktivní, dokud nebude znovu nabit kredit - poskytovatel si vyhrazuje právo účtovat si poplatek za práci navíc). Systém je tedy trochu složitější, než na co jsme zvyklí, jak si ale povíme, má své opodstatnění. Pokud vám naše vysvětlení kreditového systému nestačí, mohlo by vám pomoci následující vysvětlení přímo od zástupce společnosti: info.
Obrana proti takovémuto postupu je jasná: přednabít si kredit několikanásobně větší částkou, než je cena samotného zvýhodněného balíčku, což v konečném důsledku doporučuje i samotný zástupce společnosti, Radek Vymazal. Tento krok je pochopitelný, jedná se o logickou obranu proti neplatičům. Další důležitou informací je tarifikace: ta byla ještě donedávna formou 60+60, čili zpoplatněna byla celá minuta již od samého počátku až do konce daného hovoru. Tento princip účtování je velice nepříjemný, v konečném důsledku zvedá minutovou sazbu zhruba o 30%. Naštěstí se daly věci do pohybu a s tím přišel i nový styl účtování, konkrétně 60+1. První minutu zaplatíte celou, další minuta je účtována po vteřinách. Bohužel, tento způsob účtování funguje pouze pro volání do ostatních sítí, v případě volání do vlastní sítě zůstává tarifikace 60+60 (ano, nejedná se o omyl). Dodejme, že i když samotný virtuální operátor Connectica funguje v sítích T-Mobile, nepočítá se volání z T-Mobilu do sítí Connecticy za volání do stejné sítě. Základní princip fungování jsme si tedy poodkryli, nyní se podíváme na celkovou nabídku, proces objednávky a samozřejmě také na samotnou SIM kartu, kterou obdržíte.
Nabídka GSM tarifů
Celková nabídka zahrnuje 6 balíčků GSM tarifů a od svého vzniku prošla celkem razantní obměnou. Pro snadnější orientaci jsou tarifní zvýhodnění pojmenovány podle toho, co zvýhodňují a jaká je jejich konečná měsíční cena včetně DPH. Nabídka tarifních zvýhodnění by se tedy dala rozdělit do dvou částí. Pokud si chcete zvýhodnit volání, sáhnete po prvních třech balíčcích (Tarif 50 volání, Tarif 100 volání, Tarif 200 volání), ve kterém máte volné jednotky pro volání do všech sítí. U nejnižšího balíčku za 50 Kč je to 10 volných minut, u balíčku za 100 Kč je to 50 volných minut a u nejvyššího balíčku za 200 Kč dostanete 120 volných minut pro volání do ostatních sítí.
Pokud si potřebujte zvýhodnit SMS zprávy a volání vás tolik nezajímá, máte opět na výběr ze tří možností (Tarif 49 SMS, Tarif 99 SMS a tarif 199 SMS), ve kterém máte naopak volné SMS zprávy do všech sítí, volné minuty zde nejsou. Počet volných SMS je opět odstupňován. V nejnižším balíčku naleznete 12 volných SMS zpráv, u balíčku Tarif 99 SMS naleznete 55 volných SMS zpráv a u nejdražšího balíčku za 199 Kč získáte 150 volných SMS zpráv. Kompletní výčet naleznete přehledněji v následující tabulce.
Tarif 50 volání | Tarif 100 volání | Tarif 200 volání | Tarif 49 SMS | Tarif 99 SMS | Tarif 199 SMS | |
---|---|---|---|---|---|---|
Cena měsíčně | 50 Kč | 100 Kč | 200 Kč | 49 Kč | 99 Kč | 199 Kč |
Volné jednotky | 10 minut | 50 minut | 120 minut | 12 SMS | 55 SMS | 150 SMS |
Volání ve vlastní síti | 0,49 Kč | 0,49 Kč | 0,49 Kč | 0,49 Kč | 0,49 Kč | 0,49 Kč |
Volání do ostatních sítí | 1,49 Kč | 1,49 Kč | 1,49 Kč | 1,49 Kč | 1,49 Kč | 1,49 Kč |
SMS ve vlastní síti | 0,58 Kč | 0,58 Kč | 0,58 Kč | 0,49 Kč | 0,49 Kč | 0,49 Kč |
SMS do ostatních sítí | 1,39 Kč | 1,39 Kč | 1,39 Kč | 1,39 Kč | 1,39 Kč | 1,39 Kč |
Cena MMS | 3,99 Kč | 3,99 Kč | 3,99 Kč | 3,99 Kč | 3,99 Kč | 3,99 Kč |
Nutnost úvazku? | ✗ | ✗ | ✗ | ✗ | ✗ | ✗ |
Tarifikace | 60+1 | 60+1 | 60+1 | 60+1 | 60+1 | 60+1 |
Překvapí cena za MMS, která je do všech sítí za 3,99 Kč. Po vyčerpání volných jednotek na volání (v případě, že v daném balíčku jsou) platíte 1,49 Kč za minutu hovoru, což je příznivá cena. Mírně se liší také cena volání do vlastních sítí. V případě, že máte některý z balíčků, které zvýhodňují volání, je cena SMS zprávy do vlastní sítě 0,58 Kč. V případě, že máte zvýhodněné SMS zprávy, je cena SMS zprávy do vlastní sítě 0,49 Kč. Ceny SMS zpráv do ostatních sítí se nijak neliší, vždy zaplatíte 1,39 Kč za jednu odeslanou SMS zprávu. Zde si také pokusíme vysvětlit, jak funguje systém plateb. Pokud se rozhodnete pro balíček například Tarif 49 SMS za 49 Kč měsíčně, je dobré přednabít si částkou například 250 Kč. Samotný tarif vás vyjde na 49 Kč, zbylých 201 Kč vám zůstává na čerpání SMS zpráv nad rámec tarifu a samozřejmě také volání. U ''SMS'' balíčků totiž, jak už víme, žádné volné minuty nezískáte. Nevyčerpané jednotky z daného měsíce se bohužel nepřevádějí, propadají bez možnosti náhrady. To je trochu škoda.
Nabídka datových balíčků
V dnešní době chytrých telefonů to ale samozřejmě není pouze o SMS zprávách a o volání, podíváme se tedy na nabídku datového zvýhodnění. I v tomto případě máte celkem 6 různých možností. První možností je balíček bez jakéhokoliv datového zvýhodnění (Data 0 MB), logicky za 0 Kč. Prvním datovým balíčkem je ten s názvem Data 50 MB, ten vás vyjde na 45 Kč měsíčně včetně DPH a jak samotný název napovídá, získáte 50 MB FUP limitu. Druhý balíček s názvem Data 100 MB pak vyjde na 75 Kč měsíčně, balíček Data 500 MB na 201 Kč měsíčně, balíček Data 1 000 MB na 261 Kč měsíčně a balíček Data 3 000 MB na 481 Kč měsíčně. Název balíčku tedy vždy určuje, kolik volného FUP limitu získáváte, což je v konečném důsledku velice přehledná záležitost.
Data 0 MB | Data 50 MB | Data 100 MB | Data 500 MB | Data 1 000 MB | Data 3 000 MB | |
---|---|---|---|---|---|---|
FUP limit | ✗ | 50 MB | 100 MB | 500 MB | 1 000 MB | 3 000 MB |
Cena balíčku | 0 Kč | 45 Kč | 75 Kč | 201 Kč | 261 Kč | 481 Kč |
Rychlost po vyčerpání FUPu | ✗ | blokace | blokace | 64/16 kB/s | 64/16 kB/s | 64/16 kB/s |
U datových balíčků s názvem Data 50 MB a Data 100 MB zamrzí fakt, že po vyčerpání volného FUP limitu (50 nebo 100 MB) dojde k blokaci služby a dále již nemůžete internetové připojení využívat. Data si však na vyžádání můžete dokoupit (1 × měsíčně, cena obnovy balíčku nemusí odpovídat jeho pravé hodnotě). U balíčků Data 200, Data 1 000 a Data 3 000 MB dojde pouze ke snížení rychlosti na 64/16 kB/s, což postačí alespoň pro zběžnou kontrolu e-mailové pošty nebo návštěvu některé webové stránky v její mobilní verzi. V případě, že nemáte aktivované žádné datové zvýhodnění a pokusíte se připojit k internetu, žádnou stránku nenačtete - pro správné fungování musí být aktivní některý z datových balíčků, žádný denní balíček bohužel vzhledem k náročnosti takového provozu v síti Connectica nehledejte.
Objednávka
Po zvolení vámi vybraného GSM tarifního zvýhodnění a případně datového balíčku zbývá uskutečnit samotnou objednávku. Objednávku snadno zadáte pomocí tohoto formuláře přímo na stránkách virtuálního operátora Connectica.
Kromě vašich údajů, jako je jméno, adresa, rodné číslo, telefon a e-mail je také nutné zadat, jestli chcete nové číslo nebo zda máte zájem o přechod se svým stávajícím číslem (zpoplatněná služba, o tom ale až později). Celý proces přechodu trvá maximálně 7 dní. Dále si zvolíte vybrané balíčky (GSM a datový balíček) a zvolíte částku k přednabití. Jak jsme již informovali, nejlépe 3-5 x více, než je cena vybraných balíčků. Následně stačí objednávku odeslat, na e-mail dojde potvrzení a dozvíte se také další instrukce (na jaký účet zaplatit přednabitý kredit, informace o zaslání druhé smlouvy atd.) - v případě jakýchkoliv nejasností s vytvářením objednávky můžete kontaktovat zástupce společnosti na telefonním čísle 730 330 008. Další informace získáte na Facebooku, kde můžete vaše dotazy také pokládat, Connecticu můžete sledovat také na Google .
Potvrzení objednávky a další postup - Connectica (97,31 KB, docx)
Nová SIM a její aktivace
Nyní se podíváme na SIM kartu, kterou po úspěšném vyřízení objednávky získáte. SIM karta je ve formátu nanoSIM (kompatibilní s iPhone 5, 5s, 5c). K tomu obdržíte praktické plastové adaptéry. Tento styl jsme chválili například u Air Telecomu. Zákazník není nucen jakkoliv dále SIM ořezávat, vybere si daný adaptér a SIM karta může sloužit jak jako nanoSIM, tak také jako microSIM a klasická SIM.
Zákazník má tedy naprostou volnost a v případě, že změní svůj stávající telefon za nový typ, který podporuje jiný druh SIM karet, stačí použít plastovou redukci. Jednoduché a uživatelsky přívětivé řešení, které rozhodně chválíme.
Aktivace SIM karty je také poměrně jednoduchou záležitostí, stačí navštívit tyto stránky. Zde zadáte číslo SIM karty (to naleznete na zadní části plastovém výlisku, ve kterém je SIM karta uchycena) a také PIN1, který naleznete pod stíratelným polem. Aktivace samotná trvá maximálně 60 minut (v našem případě zhruba 15 minut) a od tohoto momentu je SIM karta aktivní a připravena k používání. V případě, že SIM kartu aktivujete v průběhu měsíce, zaplatíte pouze poměrnou část daného balíčku, volné jednotky vám budou také přiděleny poměrnou částí - vše naleznete přehledně také v klientské zóně, na kterou se podíváme za chvíli.
Poplatky
Prozatím jsme v nabídce virtuální operátora Connectica nenarazili na zásadnější problém, poplatky však nepotěší nikoho. Poplatky bohužel jsou a některé nejsou úplně malé - například ten za přenos čísla. Pro větší přehlednost se na ně podíváme v samostatném výčtu. Na druhou stranu musíme poznamenat, že některé dříve vyžadované poplatky již byly zrušeny a odbourány (například počáteční jistina), jiné byly zase sníženy. Časem se tak možná dočkáme dalších změn.
Poplatky | Cena |
---|---|
SIM karta | 100 Kč |
Poštovné a balné | 100 Kč |
Převod čísla | 220 Kč (sníženo) |
Opětovné zaslání SIM | 100 Kč + poštovné |
Počáteční jistina | 0 Kč (zrušeno) |
Změna tarifu | 100 Kč (sníženo) |
Klientská zóna
Klientská zóna (ve stylu samoobsluhy) je dostupná na webu přímo z hlavní stránky pod tímto odkazem. K přihlášení použijete vaše telefonní číslo a heslo. Pokud vás zajímá, jak samoobsluha/klientská zóna vypadá, máte možnost: po zadání telefonního čísla 730330357 a hesla 29955358. Jedná se o zkušební číslo, kde si máte možnost prohlédnout samotné fungování, i když zákazníky Connecticy prozatím nejste.
Klientská zóna je přehledně rozdělena do 5 záložek, ve kterých naleznete všechny potřebné informace ke spravování vašeho účtu. Na úvodní obrazovce máte přehled nastavených zvýhodnění včetně zůstatku kreditu. V záložce přehledy máte přehled o všech uskutečněných hovorech a odeslaných SMS zprávách, včetně účtování daných služeb. V záložce nastavení si můžete snadno změnit vaše defaultní heslo, popřípadě si nastavit upozornění na výši kreditu. V další záložce dobíjení kreditu naleznete kompletní informace k dobití vašeho kreditu, bohužel zatím je jediným způsobem dobití kreditu pomocí převodu peněz na bankovní účet zástupce společnosti. V poslední záložce kontakty pak už jen naleznete všechny důležité kontakty pro případ chybějících informací, nebo dalších dotazů.
Roaming a volání do zahraničí
V krátkosti se také podíváme na roamingovou nabídku volání a také na volání do zahraničí. Místo teoretického vypisování si můžete stav u Connecticy pro větší přehlednost prohlídnout v následujících tabulkách. Výpis všech zón naleznete také v přiloženém ceníku na konci tohoto článku, jedná se však samozřejmě o ty stejné země, jako je tomu u T-Mobile a dalších operátorů.
Odchozí hovory jsou vždy účtovány sazbou dle vyšší Zóny (např. pokud volá zákazník ze Zóny 2 do zóny 3, platí odchozí hovory cenou Zóny 3). Odchozí hovory ze Zóny 1 jsou účtovány po první půlminutě, poté po sekundách. V Zóně 2, 3 jsou odchozí hovory účtovány po minutách. Příchozí hovory do zóny 1 jsou účtovány po vteřinách. V zóně 2 a 3 jsou příchozí hovory účtovány po minutách. Za data jsou ceny účtovány za každý započatý 1 kB v zóně 1 a 100 kB v zóně 2 a 3. Připojení k síti GPRS/EDGE/UMTS/HSDPA. Technologie připojení je závislá na technických možnostech roamingového operátora. V rámci zóny 1 - EU je automaticky aktivována funkcionalita objemový EU limit, která umožňuje vypnutí datového přenosu v okamžiku, kdy je v rámci datového roamingu v zóně EU stažen objem dat 70 MB, který odpovídá ceně 1225 Kč bez DPH (1482.30 Kč s DPH). Pro další využívání datového přenosu je nutné EU limit zrušit.
Unikátní čísla
Connectica je jedním z mála (a možná i jediný) virtuálních operátorů, které nabízejí prémiová čísla. Jedná se o snadno zapamatovatelná telefonní čísla v zajímavých číselných posloupnostech. Za takovýto nadstandard si ale (dle očekávání) pořádně připlatíte. Za luxus se zkrátka platí. Ukázku takových telefonních čísel můžete najít na obrázku níže.
Pokrytí
Jak jsme již zmínili, virtuální operátor Connectica pracuje v sítích T-Mobile v zastoupení GTS Czech. Kvalita pokrytí je tedy na skvělé úrovni, nijak se neliší od pokrytí samotného T-Mobilu. Jistě vás také zajímá, jak je na tom Connectica s LTE. Momentálně bohužel nijak. Zástupce společnosti čeká na vyjádření o možnosti ''spuštění'' LTE ve své síti, jakmile bude prohlášení dostupné, určitě článek o nové informace aktualizujeme. Momentálně je tedy nejrychlejším možným připojením síť 3G (maximálně až 21,6 Mb/s), v menších městech a na venkově se musíte spolehnout na dnes již celkem zastaralé EDGE/GPRS (maximálně 236,6 kB/s). Nastavení telefonu proběhne u lepších typů automaticky, u starších telefonů bude nutné provést aktivaci ruční - postup je totožný, jako u T-Mobilu. Co se týče kvality hovoru, nemáme výhrady, nedochází k žádným prodlevám ani ke zkreslení zvuku - nic jiného jsme samozřejmě ani neočekávali.
Zhodnocení a závěr
Co říci závěrem? Connectica v zastoupení Radka Vymazala je zkrátka svá, díky přátelskému a prozákaznickému přístupu (který opravdu funguje) možná i odpustíte některé nepříjemnosti. Nabídka balíčků je pestrá a my si určitě dokážeme představit, že dokáže méně náročné uživatele zaujmout a uspokojit. Vlastně všechny ty, kteří ke svému životu nepotřebují neomezené balíčky a nesmyslně velké FUP limity. Oceňujeme, s jakou vervou se zástupce společnosti pustil do svého ''snu'' za lepší pohled na zprostředkovatele tarifních zvýhodnění. Je to zkrátka jiný svět, na který nejsme zvyklí.
Samozřejmě nemůžeme jen chválit, takže si shrneme i ty méně potěšující informace. Poplatků je bohužel dost, a i když je většina z nich snadno vysvětlitelná, koncového zákazníka zkrátka nepotěší. O blokaci služeb v případě, že dosáhnete nulového nebo záporného stavu účtu, jsme se už také bavili, v tomto případě si musíme uvědomit, že jde pouze o racionální ochranu proti chronickým neplatičům. Webové stránky by si také zasloužili trochu upravit. Co však rozhodně nepotěší je propadnutí volných jednotek v případě jejich nespotřebování v daném měsíci. Nám se projekt virtuálního operátora Connectica líbí, rozhodně to ale nebude mít do budoucna jednoduché - uvidíme, jak se bude postupně nabídka měnit/vylepšovat. Momentálně Connectica zastřešuje více než 100 zákazníků. Celkově je konečné hodnocení jako vždy na vás. Co říkáte na nabídku tohoto originální virtuálního operátora vy? Podělte se o vaše názory a případné postřehy v naší diskuzi.
Všeobecné obchodní podmínky - Connectica (1,73 MB, pdf)
Ceník - Connectica (180,7 KB, pdf)
Zdroje: tarify.connectica.cz