České dráhy ve velkém modernizují vlaky, chtějí z nich vytvořit „train-office“

České dráhy ve velkém modernizují vlaky, chtějí z nich vytvořit „train-office“
Fotografie: pixabay.com
  • Pro České dráhy je větší dostupnost hlasových a datových služeb jednou z hlavních priorit
  • Proto zásadně modernizují palubní Wi-Fi i laserově upravují okna pro lepší propustnost signálu

České dráhy oznámily pokračující práce na vylepšení dostupnosti mobilního signálu ve svých vlacích. Po nedávno vypsané zakázce na vybavení vybraných jednotek technologií 5G opakovačů mobilního signálu do jednotek Pendolino, railjet a InterPanter v předpokládaných nákladech až 132 milionů korun bez DPH nyní vypsaly další veřejnou zakázku na dodavatele, jenž zajistí laserovou úpravu oken ve více než 200 jednotlivých drážních vozech. Jejím cílem má být ulehčení průniku signálu dovnitř vlaku při zachování tepelných a těsnicích vlastností skla.


Vylepšení se má týkat až 233 kolejových vozů řad, které se využívají ve vlacích na přeshraničních linkách a na hlavních tuzemských železničních koridorech. Konkrétně se jedná o 26× Bmz245, 38× Bmz232, 15× Bmz241, 18× ARmpee829, 6× ARmpee832, 62× Bdpee231, 38× Bdmpee233, 10× Apee139, 11× Ampz143 a 9× Ampz146. Celkové náklady na úpravu oken přitom mají dosáhnout až 33 milionů korun.

„Větší dostupnost hlasových a datových služeb je jednou z našich hlavních priorit ve vztahu ke službám na palubách našich vlaků. Stále se totiž na hlavních koridorech objevuje spousta bílých míst, kde si z vlaku prostě nezavoláte, ani se nepřipojíte na internet. Instalace opakovačů, případně také speciálně upravených oken pro snazší průchodnost signálu do jedoucího drážního vozidla, představuje důležitý krok, kterým tuto situaci ve vlacích výrazně zlepšíme,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah, a dodává: „Vlak se pak pro naše cestující promění v plnohodnotný train-office, čímž dále posílíme konkurenční výhodu vlakové dopravy oproti té automobilové. Využíváním těchto technologií navíc upevňujeme naši pozici technologického lídra mezi českými železničními dopravci.

Speciální propustná okna jsou dalším krokem, který povede k lepší kvalitě mobilního signálu cestujících v našich vlacích. Tato technologie přitom není cestujícím neznámá, takto upravená okna znají ze souprav InterJet a mají je i nové vlaky ComfortJet,“ připomíná Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Modernizace Wi-Fi sítí

České dráhy navíc vylepšují i službu palubních Wi-Fi sítí, aktuálně probíhá zásadní obměna morálně zastaralých Wi-Fi routerů první generace v celkem 195 vozidlech, z toho se jedná o 131 rychlíkových vozů, 3 řídicí vozy a 12 patrových vozů Pražské integrované dopravy a o 49 vozů v 7 jednotkách railjet. V případě rychlíkových vozů se jedná o řady Apee, Bdmpee, Ampz, Bhmpz, Bdmpz a Bmz241 a Bmz245, které České dráhy nasazují především na vlaky EuroCity a InterCity Berliner, Metropolitan, Jižní expres, Západní expres, Bavorský expres a dále na rychlíky Berounka nebo Slovácký expres.

Nové Wi-Fi routery vyžívají veřejné datové mobilní sítě na frekvencích od 700 po 2 600 MHz a všechny dostupné sítě, tzv. bonding, a také podporují technologii 5G. Díky tomu je Wi-Fi dostupná ve vlacích nejen v ČR, ale také na cestách do Rakouska, Slovenska či Maďarska a Německa.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze