Applu se v Číně přestává dařit, vypadl z TOP 5 prodejců

4
Applu se v Číně přestává dařit, vypadl z TOP 5 prodejců
Fotografie: Petr Vojtěch, mobilenet.cz
  • Téměř po čtyřech letech jsou v TOP 5 na čínském trhu pouze čínští výrobci
  • Apple registruje meziroční pokles o 3,1 %

Podle předběžných údajů společnosti International Data Corporation (IDC) vzrostly dodávky chytrých telefonů v Číně ve druhém čtvrtletí letošního roku meziročně o 8,9 % na 71,6 milionů kusů, což znamená, že trh roste už tři čtvrtletí v řadě a jen za první polovinu letošního roku bylo v Číně dodáno 140,8 milionů kusů telefonů, což vedlo k meziročnímu nárůstu o 7,7 %.

Na zvýšení prodejů ve druhém čtvrtletí nejvíce vydělali čínští výrobci, zejména společnosti Vivo, Huawei a Xiaomi, které zaregistrovaly dvouciferný růst. I důsledkem toho byl Apple vytlačen z TOP 5 a ocitl se až na 6. pozici, s čímž rozhodně nemohou být v Cupertinu spokojení. Zajímavostí také je, že se v tomto čtvrtletí povedlo čínským výrobcům kompletně ovládnout TOP 5, téměř po čtyřleté přestávce. Apple zaznamenal meziroční pokles o 3,1 %, zatímco celkový trh s telefony vybavenými Androidem vzrostl o 11,1 %.

Společnost Podíl v 2Q24 Podíl v 2Q23 Meziroční změna
1. Vivo 18,5 % 17,2 % + 17,1 %
2. Huawei 18,1 % 13,1 % + 50,2 %
3. Oppo 15,7 % 17,6 % - 2,8 %
4. Honor 14,5 % 16,4 % - 3,7 %
5. Xiaomi 14,0 % 13,1 % + 16,5 %
Ostatní 19 % 22,6 % - 7,5 %
Celkově 100 % 100 % + 8,9 %

Vivo se ve druhém čtvrtletí letošního roku vyšplhalo na první místo a dosáhlo výrazného vzestupu z pátého místa v minulém čtvrtletí, a to především díky novým produktům, které byly dobře přijaty ze segmentu nízké a střední třídy,“ uvedl Arthur Guo, senior analytik výzkumu klientských systémů ve společnosti IDC China.

V Číně také dochází k trendu premiumizace, protože spotřebitelé mají tendenci používat svá zařízení delší dobu. To zvýšilo podíl dodávek v segmentu nad 600 dolarů (cca 14 tisíc korun, poznámka redakce) na téměř 26 % ve druhém čtvrtletí letošního roku z přibližně 23 % ve stejném období loňského roku,“ uvedl Jacob Zhu, analytik pro výzkum klientských zařízení ve společnosti IDC Asia/Pacific, a dodal „To i přesto, že někteří spotřebitelé začali více dbát na rozpočet a přiklonili se k nákupu levnějších smartphonů v době mírnějšího než očekávaného hospodářského oživení, což vytvořilo novou příležitost na trhu s použitými telefony, kterou nelze ignorovat.