Třetí rok aplikace Záchranka se nesl v duchu velkých změn. K záchranným složkám, které je možné přes Záchranku zavolat, se po Horské službě ČR přidala i Vodní záchranná služba ČČK. Aplikace začala plně fungovat v Rakousku, před koncem roku 2018 se pak na aplikaci napojila i slovenská Horská záchranná služba. „Všechny tyto změny byly pro uživatele, kterých už je v tuto chvíli přes 850 000, velmi pozitivní. Vidíme to i v nárůstu používání aplikace. Každý den přes ni volá o pomoc čím dál víc lidí, v některých dnech systém využije až 60 uživatelů. A roste i celkový počet volání z aplikace – od března 2016 je jich už přes 30 000,“ připomíná důležitá čísla autor aplikace Filip Maleňák.
Na první pohled jsou nová vylepšení aplikace přínosná zejména pro řadové uživatele, tým aplikace Záchranka se ale s každou novinkou snaží pomáhat i záchranářům. „Důležitá je pro nás vždy 100% funkčnost a napojení na systémy, které záchranáři využívají. Aby pro ně technologie aplikace nebyla prací navíc, ale naopak pomocníkem. Pokaždé tak hledáme řešení, které bude pro záchranné složky to nejlepší,“ doplňuje Maleňák.
Kromě primární funkce přivolání záchranářů aplikace nabízí uživatelům i seznam AED. V současnosti aplikace obsahuje nejobsáhlejší databázi v ČR, kterou využívají jak zdravotnické záchranné služby, tak zdravotní pojišťovny, instituce, či široká veřejnost. Za tři roky se podařilo nashromáždit údaje a informace o umístění a dostupnosti 1 200 automatizovaných externích defibrilátorů.
Plány do budoucna jsou minimálně pro tento rok jasné. Tým aplikace začne díky podpoře Nadace Vodafone v dubnu připravovat napojení na Maďarsko, kde vzniká samostatná aplikace. „Aplikace Záchranka se za tři roky i díky podpoře Nadace Vodafone stala pro české uživatele běžným způsobem přivolání zdravotnické záchranné služby, a to nejen doma, ale i v Rakousku a na slovenských horách,“ popisuje úspěchy Adriana Dergam, místopředsedkyně správní rady české Nadace Vodafone. A k budoucím plánům dodává: „Naším cílem je rozšiřování této aplikace do dalších zemí. A jsme potěšení, že uvedení aplikace Záchranka v Maďarsku podpoří i tamní Nadace Vodafone. Českým uživatelům tak v případě nouze pomůže mimo jiné překonat jazykovou bariéru.“
Největší revolucí pak bude přenos obrazu z místa nehody, čímž se dostanou „oči záchranáře“ na místo události.
V rámci České republiky pak pokračují jednání s Ministerstvem zdravotnictví ČR. „Aplikace Záchranka představuje revoluci v kontaktování záchranných složek, která zásadně zkracuje čas příjezdu záchranářů na místo události. Jsem velmi rád, že u nás funguje již tři roky a nadále se rozvíjí. Pro každého z nás je obrovským benefitem zvyšujícím naši bezpečnost. Plánujeme proto aplikaci Záchranka podpořit a v budoucnosti se významným způsobem podílet na úhradě nákladů spojených s provozem daného systému,“ uvedl ministr zdravotnictví Adam Vojtěch.
Zajímá vás, na čem pracujeme? Máte nějaký další nápad, jak aplikaci vylepšit?
— Záchranka (@Zachranka_App) 5. března 2019
✅Propojení bodů zájmu s Rakouskem
✅Manuální nastavení velikosti textu v aplikaci
✅Automatické zapnutí GPS
✅Přenos fotografie z místa nehody
✅Elektronická kniha vycházek ???? https://t.co/4dtx3TEvqY
Přibudou ale i nové, v Česku dosud nevídané funkcionality. „Připravujeme aktualizaci polohy a přenos dat od volajícího i v průběhu hovoru. Bude tak možné sledovat, že například na horách zraněná osoba bloudí v kruhu. K tomuto nás inspiroval i případ z ledna letošního roku, kdy na Sněžce volali dva mladí muži o pomoc, protože je zastihla bílá tma a na dobře známé cestě se točili stále na jednom místě,“ říká Maleňák. Kromě toho vznikne v aplikaci i elektronická kniha vycházek, kam budou moct uživatelé zadat trasu své túry.
Největší revolucí pak bude přenos obrazu z místa nehody, čímž se dostanou „oči záchranáře“ na místo události. Tato funkcionalita by měla být hotová do roku 2020. Pro operátory tísňové linky to bude vítaná pomoc, a to nejen při telefonicky asistované resuscitaci. Aplikace Záchranka tak po třech letech neustálého vývoje ukazuje, že není jen nástrojem pro přenesení přesné polohy, ale že její komplexita a přenos pacientských dat zajistí záchranářům veškeré potřebné údaje o volajícím. „Plánujeme například zahájit i testování předání dat z chytrých náramků a hodinek o aktuálním stavu volajícího. Zkrátka se snažíme pomoci ve všech třech nejzásadnějších otázkách, které v průběhu telefonického hovoru operátor linky 155 pokládá, a tedy – co se stalo, kde se to stalo a komu se to stalo,“ uzavírá Maleňák. Aplikace Záchranka také plně podporuje plánované zavedení technologie AML pro linku 155. Mobilní aplikace i technologie AML se skvěle doplňují, jak lze vidět například v sousedním Rakousku.