„Spolupráce bude fungovat na stejném principu jako s horskou službou – aplikace sama rozpozná, že se volající o pomoc nachází na vodní ploše nebo ve vzdálenosti do 300 metrů od vodní plochy, tedy třeba i v kempu – a kromě toho, že zašle nouzovou zprávu a zavolá příslušné krajské zdravotnické záchranné službě, dostane avízo o události i Vodní záchranná služba ČČK, která danou oblast zajišťuje, a to formou automatické SMS, e-mailu i datové zprávy do mobilního telefonu GINA na základně,“ říká autor aplikace Záchranka Filip Maleňák.
Vodní záchranná služba ČČK tak bude moct zahájit zásah a připravit pacienta zdravotnické záchranné službě, která již bude na cestě. „Tento typ předávání informací se ukázal ve spojitosti s horskou službou jako velmi účinný, z 50 volání denně se zhruba 10 týká i horských oblastí, a tedy i horské služby. Doufáme, že pro vodní záchranku budou informace o volajícím z aplikace, především pak jeho polohové údaje, stejně přínosné,“ doplňuje Maleňák.
Počty zásahů Vodní záchranné služby ČČK ukazují, že by aplikace mohla pomoci až v 800 případech ročně. V loňském roce vyjížděla vodní záchranka k 619 zdravotnickým a 87 technickým zásahům. Letošní čísla budou ještě vyšší. V polovině sezóny zajišťovala VZS ČČK již více než 400 případů. „Typy zásahů jsou velmi různorodé, od úrazů a onemocnění, až po velmi závažné stavy jako jsou alergické reakce, náhlé zástavy oběhu, tonutí… Zásahy technického charakteru obnáší vyhledávání utonulých, odtažení poškozených či nefunkčních plavidel, záchranu osob z vodní plochy v případě náhlé změny počasí apod. Ve všech těchto případech by se nám GPS poloha a informace o volajícím v nouzi velmi hodily,“ upřesňuje David Smejkal, prezident Vodní záchranné služby ČČK.
Nová funkcionalita aplikace Záchranka bude dostupná všem více než 680 000 uživatelům od srpna 2018, a to bez jakékoliv aktualizace aplikace. Po dobu prázdnin vše poběží v pilotním režimu, ale nouzové zprávy už budou na stanice VZS ČČK standardně docházet. V současnosti bude napojeno 16 vodních ploch a děl, jejichž bezpečnost dozoruje právě Vodní záchranná služba ČČK. Jedná se o Novomlýnskou nádrž – Pavlov, Novomlýnskou nádrž – Pasohlávky, Lipno – Dolní Vltavici a Modřín, Slapy, Orlík, Hracholusky, Dalešice, Těrlickou přehradu, Rozkoš, Nechranice, Slezskou Hartu, Pastviny, Seč, Hlučín a Mšeno.
Aplikace Záchranka je pro uživatele i záchranáře zdarma. Celý projekt má neziskový charakter a je nyní podporován soukromými subjekty. Generálním partnerem aplikace Záchranka je Nadace Vodafone, systém dlouhodobě podporuje také Česká pojišťovna.„Aplikace Záchranka pro Nadaci Vodafone představuje využití technologie 21. století pro záchranu něčeho tak zásadního, jako je lidský život. Na pozadí jednoho tlačítka se ukrývá složitý zautomatizovaný proces rozpoznávání regionů a oblastí působnosti jednotlivých složek IZS tak, aby byla pomoc vždy přivolána co nejefektivněji a nejrychleji. Právě proto budeme už třetím rokem generálním partnerem systému aplikace Záchranka. Víme totiž, že díky financím, které na projekt poskytujeme, je systém aplikace neustále vylepšován. A to nám dává velký smysl,“ říká Adriana Dergam, místopředsedkyně správní rady Nadace Vodafone.
Díky úspěchům aplikace Záchranka v Česku i v Rakousku se podařilo navázat rozhovory o hlubší spolupráci také s Ministerstvem zdravotnictví. „Aplikace Záchranka je skvělým příkladem původně malého studentského projektu, který v zásadní míře obohacuje a zefektivňuje české zdravotnictví. I proto se Ministerstvo zdravotnictví rozhodlo aplikaci Záchranka podpořit a v současné době pracujeme nejen na významnějším systémovém ukotvení, ale i na dalším rozvoji tohoto fungujícího systému,“ doplňuje Martina Novotná, ředitelka Odboru zdravotních služeb Ministerstva zdravotnictví ČR.
Nově bude moct na fungování a rozšíření systému aplikace Záchranka přispět kdokoliv – ať už lidé, kterým aplikace pomohla, nebo ti, kdo našli v projektu zalíbení a rádi by ho podpořili. Na jaké funkcionality je možné přispět a jak se zájemci dozví na webových stránkách www.zachrankaapp.cz/pomoc.
„Každá minuta, kterou máme při záchraně pacienta k dobru, je pro přežití a kvalitu jeho dalšího života stěžejní. Proto jakékoli další vylepšení aplikace Záchranka, která je už dlouhodobě pro zdravotnickou záchrannou službu velkým pomocníkem, s nadšením vítáme. Zásahy na vodních plochách jsou pro nás velmi specifické a stejně jako třeba v lesním terénu je často složité volajícího lokalizovat. Přesné určení polohy a aktivace Vodní záchranné služby ČČK bude pro pacienty obrovským bonusem,“ říká Daniel Bartošek, inspektor provozu Zdravotnické záchranné služby Jihomoravského kraje.
„Posláním naší firmy je chránit životy pomocí moderních technologií. S Vodní záchrannou službou ČČK spolupracujeme již přes rok a společně se nám povedlo implementovat technologie GINA do denního fungování organizace. Spoluprací s aplikací Záchranka nyní posouváme využití našeho systému na další úroveň a zrychlujeme tak dobu, za kterou se záchranáři dostanou na místo zásahu a mohou poskytnout efektivní pomoc,“ doplňuje Vít Olšák, marketingový ředitel GINA.