Lidé v letošním roce mnohem častěji pracují, nakupují a komunikují přes internet. Podle Martina Lohnerta, IT speciality ze společnosti Soitron, je proto důležité se v nástrojích, které hackeři nejnověji využívají, vyznat a vědět, před čím se chránit. To odpovídá i nedávno zveřejněné zprávě Europolu o internetové kriminalitě (dostupná v tweetu níže), která oficiálně potvrzuje, že globální pandemii COVID-19 intenzivně zneužívají i kybernetičtí zločinci
The #COVID19 Pandemic has slowed many aspects of our normal lives. But it has accelerated online criminal activity. This report shows the need for the EU to step up fight against organised crime online & confirms the essential role of @Europol#IOCTA2020 https://t.co/4sIc1fk9YR pic.twitter.com/ekrFzL0TLI
— Ylva Johansson (@YlvaJohansson) October 5, 2020
SMS + phishing = SMishing
Od e-mailů se zájem útočníků přesouvá k mobilním telefonům, takže roste počet útoků prostřednictvím podvodných SMS zpráv. Lidé jsou dnes běžně zvyklí používat potvrzovací SMS pro přihlašování do citlivých systémů (internetbankingu, firemní pošty či aplikací), problémem je, že na chytrých telefonech jsou při těchto operacích méně obezřetní.
„V kombinaci s tím, že mobilní zařízení bývají často mimo správu firemního IT a bez jakýchkoli ochranných či dohledových nástrojů, představují pro podvodníky velmi atraktivní cíl,“ říká Martin Lohnert, který řídí dohledového centra kybernetické bezpečnosti Void SOC. „Prostřednictvím SMS, iMessage či jiných zpráv vám pošlou například informaci o doručování zásilky, s odkazem, který po vás bude chtít vyplnění údajů. Známé jsou i případy, kdy SMS vyzývala k verifikaci, aktualizaci či „reaktivaci“ účtů přesměrováním na podvodnou stránku či dokonce zavoláním do falešného kontaktního centra,“ dodává.
Vishing – sociální inženýrství při telefonických podvodech
Stále častější jsou i telefonické podvody (voice + phisingu) s prvky sociálního inženýrství, před kterými v létě 2020 varovala i americká FBI. Útočníci vyžívají faktu, že při práci z domova chybí osobní kontakt, a tak je možné, že vaši důvěru si snadněji získá i volající z neznámého čísla. Šance je ještě vyšší, pokud útočník zná jména vašich nadřízených, kolegů či názvy oddělení, kde pracují. K tomu ještě přidá nějaký smyšlený příběh, ve kterém vás například požádá o vygenerování jednorázového hesla pro přihlášení do VPN. Tím se mu otevře cesta k firemním interním datům.
Klonování SIM karet
Objevují se i případy, kdy útočník přesvědčí mobilního operátora, aby pro vaše číslo aktivoval novou SIM kartu, kterou bude mít k dispozici. Použije přitom vaše identifikační údaje a často i padělané doklady. V momentě, kdy se nová karta aktivuje, vaše původní přestane fungovat. Než se dopracujete k příčině problému, uplyne několik hodin. Během nich stihnou útočníci prolomit váš internetbanking, přihlásí se pomocí ověřovací SMS a zrealizují převody či výběry, které jim denní limit dovolí. Jsou známé i případy, kdy ukradené číslo zneužili pro loupež dalších služeb a přístupů (e-mail, sociální sítě, e-shopy atd.)