Úvod
Praha je hlavní a současně největší město České republiky a 15. největší město Evropské unie. Podle statistik žije v Praze zhruba 1,25 miliónů lidí, aut je zde také nespočet. A proč toho nevyužít? Přesně to si řekli zástupci německé společnosti WunderCar a vymysleli formu spolujízdy po Praze. Hned z počátku je dobré zmínit, že WunderCar nijak nekonkuruje Uberu/UberuPOP, protože na rozdíl od nich se nechová jako taxi služba. Ano, na první pohled to tak sice vypadá, kritéria jsou ale odlišná. Když si u Uberu objednáte aktuálně dostupnou černou limuzínu, přijede, řidič vás odveze přesně tam, kam chcete a po vystoupení se vám vaše cestovné strhne z kreditní karty (případně promo kódu) a dorazí mapa cesty na váš propojený e-mail, když si objednáte WunderCar, situace je tak trochu odlišná. A právě na odlišnosti se v dnešní recenzi zaměříme.
Filosofie WunderCar
WunderCar je ve své podstatě spolujízda po Praze. Na každém rohu přeci máte známé a kamarády, kteří mají volné auto a milují jízdu. Proč by tedy nespojili příjemné s užitečným a nesvezli vás, když máte zrovna stejnou cestu. A vy, jakožto dobrý kamarád, proč byste za cestu nedali nějaké drobné jako příspěvek, řekněme třeba „na pivo“. Ano, ač celá tato ukázková situace působí tak trochu kýčovitě, na podobném motivu je WunderCar založen, respektive, WunderCar není taxi, WunderCar je spolujízda. A na tomto faktu to celé stojí, ale zároveň i padá. Vy, jakožto zákazník totiž spoléháte na to, že nějaký řidič (dejme tomu váš známý) má zrovna stejnou cestu, pokud ne, máte smůlu a vás požadavek na odvoz nikdo nepřijme. Zkrátka, zde nefunguje nějaké přesně dané pravidlo, že pokud WudnerCarem chcete jet, pojedete. Situace je trochu komplikovanější, na druhou stranu ale opravdu zábavná. Inu, přesvědčte se sami...
WunderCar 2.0
Alfou a omegou celého projektu je aplikace WunderCar, která je v současné době dostupná pro uživatele s operačním systémem iOS a Android. Sama o sobě je dostupná zcela zdarma a skvělou zprávou je také fakt, že před pár dny povýšila aplikace WunderCar na verzi 2.0, která znatelně vylepšila některé nedokonalosti v aplikaci. Vzhledem k tomu, že jsme ovšem WunderCar testovali ještě za doby první generace, zmíníme si v průběhu povídání také rozdíly mezi těmito dvěma verzemi. Důležitým upozorněním pro začátek je fakt, že při spuštění je vždy nutné mít aktivní polohové služby, bez toho se aplikace ani nepustí.
Registrace a první spuštění
Registrace do aplikace WunderCar je povinná, touto registrací se pak budete následně hlásit o odvoz. Možnosti jsou dvě, tou první je registrace skrze facebookový účet, druhou možností (například pro odpůrce Facebooku) je pak registrace skrze e-mail. V tomto ohledu však doporučujeme registraci skrze facebookový účet, samozřejmě, pokud jím disponujete. Důvod vám prozradíme v průběhu našeho článku.
Vyplňujeme údaje
Ještě před tím, než vyzkoušíte první testovací jízdu, doporučujeme přidat údaje z vaší platební karty. Důvod je naprosto stejný, jako u Uberu, aplikace pak prostředky odečte z vaší kreditní karty a vy tak nemusíte „lovit“ drobné po kapsách. Respektive – nemůžete, platba v hotovosti není u WunderCar akceptovatelná. O nutnosti přidat kreditní kartu by vás informovala sama aplikace při snaze o objednání vozu, my tedy tento krok přeskočíme a rovnou se odkážeme do postranní výsuvné roletky, kde zavítáme do položky Platba. Zde klikneme na ikonu kreditní karty a vyplníme požadované údaje.
Kolonku Platba ještě opouštět nebudeme, existuje totiž možnosti získání tzv. bonusového kreditu, tedy stejně, jako nabízí i Uber pro své nové zákazníky. Do kolonky _zde vložit kód_ tak můžete uplatnit poukázku, která navýší vaši virtuální peněženku o 150 Kč. Kódů pro získání této slevy najdete na internetu nepřeberné množství, reálně však vždy dostanete 150 Kč, částky vyšší (které na internetu někteří uživatelé slibují) nezískáte. Pro vyzkoušení stačí zadat například kód QTKZC a rázem se váš účet naplní o 150 Kč na vaše první testovací jízdy.
Dalším krokem je nová položka profil, kde zadáte svoje místo bydliště, jméno a příjmení se vyplní z registračního formuláře automaticky. Tímto máme všechna primární nastavení za sebou. Důležitou funkcí záložky Profil je také hodnocení, o kterém si povíme až v následujících řádcích. Zpočátku zde nalezneme nevyplněné hvězdičky a 0 v kroužku absolvovaných jízd. Tak hurá pro získání první hvězdičky!
Naše první jízda
Objednání své první jízdy provedete velice snadno, důležité je však dát si pozor na několik aspektů – tím prvním je informace o tom, jak daleko se od vás nachází nejbližší řidič. Tuto informaci dostanete vždy, když aplikace nalezne vaši polohu a je tak dobré počítat s tímto faktem ještě před objednáním odvozu. Na úvodní obrazovce pak stačí zadat cíl, místo vyzvednutí se automaticky nastaví podle vaší polohy. Pokud by GPS přeci jenom tápala, lze zadat startovní místo i ručně. Následně se zobrazí nejenom celá trasa jízdy a jediné co zbývá je naplánovat odvoz. Teď ovšem připadají k úvahu dvě možnosti, a to objednat teď, případně naplánovat.
- Objednat hned: tato možnost zaručuje, že se okamžitě začnou skenovat dostupní řidiči a začne se jim vysílat požadavek na odvoz
- Naplánovat: tato možnost dovolí naplánovat vaši cestu s předstihem, a to nejpozději 1,5 hodiny před plánovaným odjezdem na vámi zvolené místo – kromě trasy je také nutné zadat vaše telefonní číslo, zvolit datum a čas
Obě možnosti se liší, ne však příliš v tom, co následuje. Pokud zvolíte okamžitý odvoz, začne aplikace vyhledávat řidiče okolo vás, respektive začne vysílat požadavky na odvoz. Řidičům v okolí se objeví notifikace, kterou oni mohou, ale také nemusí přijmout. Hledání tak může trvat v závislosti na tom, kolik řidičů je aktuálně dostupných, případně jaká je vzdálenost nejbližšího řidiče od vaší polohy. V případě, že se nenajde žádný aktuálně dostupný řidič, nabídne vám aplikace hledání po dalších 30 minut, kdy bude skenovat aktuálně dostupné řidiče a bude jim zasílat informace o tom, že právě vy chcete někam odvézt.
V případě plánované jízdy je situace o trochu jednodušší, po zadání požadavku pouze počkáte na to, až nějaký řidič přijme vaši žádost. Vzhledem k tomu, že plánovaný odvoz musí proběhnout nejpozději 1,5 hodiny před samotným odjezdem, řidiči mají dostatek času na to váš požadavek zpracovat.
Požadavek přijat
Ideálně se vám během okamžiku povede sehnat prvního řidiče, o čemž vás sama aplikace informuje. Vždy se objeví velké kolečko, ve kterém povětšinou naleznete fotografii řidiče, případně automobilu a také jméno s předpokládaným časem příjezdu. Nechybí zde ani hodnocení řidiče a většinou zde nalezneme i telefonický kontakt, například pro dořešení podrobností (kde zaparkovat, atd...) Následně se objeví vyznačená mapa, kdy telefon v reálném čase ukazuje příjezd řidiče na vámi smluvenou adresu.
Jedeme!
Těsně před příjezdem řidiče vás aplikace informuje o tom, že řidič je již za rohem a požádá vás o to, abyste přistoupili k okraji silnice pro snazší orientaci řidiče. Následně stačí nastoupit a řidič ve své aplikaci označí jízdu jako aktivní. V tomto momentě započala vaše jízda, kterou si můžete náležitě užít. Filosofie WunderCaru jasně říká, že se přímo očekává, že jako spolujezdec budete sedět v přední části vozu a budete si s řidičem povídat. Samozřejmě, k tomu vás nikdo nutit nemůže, rozhodně se ale nemůžete divit, že snaha o přátelskou komunikaci mezi řidičem a pasažérem je ve WunderCaru celkově vzato očekávaná.
Rozloučit...a zaplatit?
Přijíždíte na místo určení a řidič v aplikaci označí vaši jízdu jako uskutečněnou. A co teď, říct na shledanou a opustit auto, jako je tomu u Uberu? Ne tak docela! Na řadu totiž přichází spropitné a hodnocení. Respektive, po každé uskutečněné jízdě vám aplikace vypočítá ideální míru spropitného, kterou byste vašemu řidiči měli dát – za ochotu, samozřejmě. Není v tom žádná těžká matematika, žádná nástupní sazba, nic co by se blížilo taxislužbám. Ideální míru spropitného samozřejmě můžete korigovat, a to jak směrem dolů, tak i směrem nahoru – přeci jen, jde o spropitné, které je zcela v režii daného zákazníka. Po ohodnocení formou spropitného přichází na řadu hodnocení formou hvězdiček.
Zde lze zahrnout vaše osobní dojmy z cesty, respektive komunikaci s řidičem a celkovou spokojenost jako takovou. Hodnotí se dle zvyklostí, tedy 5 hvězdiček = spokojenost, 1 hvězdička = opravdu špatný zážitek. To ale není vše, hodnotit vás bude také řidič. To se pak následně projeví ve vaší záložce Profil, kde se vám kromě započítání první jízdy započítá také počet hvězdiček od řidiče. Na e-mail vám pak dojde pouze potvrzení spropitného a také informace, jestli byla tato částka stržena z platební karty, případně z bonusového kreditu. Ujetou trasu, jako to nabízí například Uber, nedostanete a to z již několikrát zmiňovaného důvodu - WunderCar neinklinuje k tomu být taxislužbou, ale pouze spolujízdou.
Tolik teorie...
Reálné zkušenosti a praxe
Do teď jsme se bavili na úrovni teoretické části, všechny uvedené informace lze při troše snahy vypátrat i na internetu. Nám ovšem nešlo o pouhé zhodnocení faktů, ale o reálné zkušenosti z jízd, a tak jsme WunderCar podrobili zhruba 3týdennímu aktivnímu testování, při kterém jsme se dozvěděli i poměrně zajímavé informace od řidičů samotných. Náš „balík zjištěných informací“ vám v této kapitole předáme.
Aplikace a možnosti: posun kupředu
Začneme aplikací samotnou. Ta se zdokonalovala hlavně díky zpětné vazbě uživatelů, kteří přidávali postřehy a nápady na její vylepšení. Nebudeme nic zastírat, verze 1.xy nebyla zrovna ideálně odladěná a čas od času zkrátka padala. Chyběly v ní také některé možnosti, jako například již zmiňovaná možnost plánovaného odvozu a také samotné zadávání trasy bylo komplikovanější. Možnosti totiž byly dvě – první možnost odvozu bez uvedení cílové destinace, kdy řidič nevěděl o tom, kam se nakonec pojede a druhou možností pak bylo zadání cílového bodu přes záložku, která odkazovala mimo primární okno aplikace. To bylo poněkud zmatečné jak pro samotného cestujícího, tak také pro řidiče.
Aktualizace 2.0 vyšla pro Android zhruba před týdnem (iOS v těchto dnech) a přinesla nejenom opravu stability, ale také nové funkce. Nově už řidič přesně ví, kam se pojede a může tak svoji cestu lépe přizpůsobit. Aplikace se už jeví jako mnohem stabilnější a k samovolným pádům téměř nedochází. Design aplikace prošel pouze minimální obměnou tak, aby byl zachován koncept celistvosti.
Zkušenosti s registrací, cenou a ověřením
Jak již víme, možnosti registrace jsou dva – přes facebookový profi, případně přes e-mail. Úplně první – zasvěcující – jízda je ve všech případech stejná, aplikace vám nevypočítá ideální výši spropitného a vy ji tak musíte odhadnout, případně se poradit s řidičem (což nebyl problém). Po několika absolvovaných jízdách jsme vypočítali průměr na jeden kilometr, který se pohybuje v rozmezí 10 až 15 Kč za jeden kilometr, přičemž ideálním středem 12 až 13 Kč za kilometr jistě nic nezkazíte. Žádná nástupní sazba, žádná složka za čekání, zkrátka kilometr × ideální sazba je většinou přesně ta částka, kterou vám nabídne i samotná aplikace. To značí právě uvedené poloviční náklady oproti taxislužbám. Nutno podotknout, že řidič samozřejmě nedostane celou částku, 20 % z celé sumy připadne WunderCaru. Vyúčtování pro řidiče je po týdnu.
Zpět ale k registraci. V případě, že jste registrováni pomocí Facebooku, počínaje druhou jízdou se stáváte ověřeným uživatelem a aplikace vám tak začne sama počítat ideální míru spropitného, se kterou pak už dle vlastního uvážení můžete hýbat směrem dolů, případně nahoru. Pokud jste však registrováni pomocí e-mailu, ideální výše spropitného se neukáže a vy tak budete muset počítat. A to je tak trochu nepříjemné.
Jak jsme již několikrát zmínili, konečné ohodnocení řidiče je čistě ve vaší režii, v podstatě tak můžete jet i naprosto zdarma. Jak ale asi chápete, takto by to nešlo a zajímavá služba by nevydržela ani pár měsíců. Proto byl zaveden hodnotící systém, který nehodnotí jenom řidiče, ale také cestujícího. Řidič pak dle vašeho hodnocení může ohodnotit i vás, a asi si umíte představit, co by se stalo, kdybyste cestu několikrát za sebou hodnotili nesmyslně nízkou částkou. Pro představu – nízké spropitné + nízké hodnocení = špatné hodnocení cestujícího = při dalším požadavku o odvoz můžete počítat s tím, že pro vás nikdo nepřijede. A vzhledem ke svázanosti vašeho účtu s platební kartou se defakto jedná o vyhození z komunity WunderCar. A to by byla jistě škoda, nemyslíte?
Stejně jako můžete použít kód QTKZC pro nabití 150 Kč jako testovacího příspěvku, můžete i vy šířit svůj kód mezi své kamarády a jezdit tak zdarma. Typická situace: ve složce Profil si necháte zobrazit váš unikátní kód, necháte svého kamaráda zaregistrovat se na WunderCaru a doporučíte mu, ať si jako bonusový kód zadá vámi přidělený. Nejenom že on dostane 150 Kč na první jízdu, ale po absolvování první jízdy vašeho kamaráda dostanete 150 Kč i vy – na další jízdy. Tuto částku nemusíte vyčerpat pouze na jednu jízdu, můžete si ji rozvrhnout například do 3 kratších – v případě, že je částka vyšší než váš bonusový kredit, strhne se část částky také z vašeho účtu – proto ta nutnost připojení kreditní karty. Samozřejmostí je, že jeden uživatel může využít pouze jednoho bonusového kreditu, další získá pouze a jen za doporučení, případně když je na facebookovém profilu WunderCaru nějaká akce. Sčítat dostupné kupóny, které naleznete na internetu, tak samozřejmě nelze a aplikace vám tak oznámí, že již byla využita jiná propagační akce.
A zpět k Facebooku. Na fanpage WunderCaru lze nalézt čas od času „speciální poukázky“, které mají například omezenou platnost. Když tedy budete mít štěstí, dostanete třeba 150 Kč bonusového kreditu na nadcházející víkend. Pokud nestihnete bonusový kredit utratit, propadá. Čas od času se také stane, že vám WunderCar připočte bonusový kredit a vy se o tom dozvíte formou notifikace – opět ale platí stejné pravidlo, že se většinou jedná o časově omezenou akci. Všechny své bonusové kredity naleznete přehledně pod položkou Platba.
Jízda
Kromě ceny, kupónů a fungování aplikace jsme se samozřejmě nejvíce zaměřovali na požitek z jízdy samotné. Ve všech případech pro nás dorazilo zachovalé auto, některé novější, některé starší, některé menší, jiné zase větší. Všechny auta musí být ve skvělém stavu, maximálně 10 let stará a určená až pro 4 cestující, což se ve všech případech potvrdilo. Auta WunderCaru od těch běžných nijak nerozeznáte, žádné nálepky z vnější strany tak nehledejte. Čas od času se našel řidič, který měl alespoň papírové logo společnosti WunderCar na palubové desce, to už je však na vůli každého. Jak jsme již zmínili, u WundrCaru se přímo předpokládá, že budete sedět vepředu s řidičem, samozřejmě si můžete sednout kam sami chcete.
Komunikace s řidiči probíhala různě, vždy však byla na přátelské úrovni. Řidiči jsou samozřejmě různí, někteří studují, někteří mají stálou práci a WunderCar mají pouze jako koníček, protože rádi jezdí a poznávají nové lidi. Řidiči většinou přizpůsobili komunikaci podle dané situace, někdy jsme si tedy povídali od začátku až do konce, jindy jsme prohodili pouze pár slov. WunderCar je tedy rozhodně přátelský. Může se zdát, že jde o klišé, ale není tomu tak. Přátelská atmosféra byla mezi mnou a řidičem vždy, a to i když jsem přiznal, že konkrétně je testuji pro účely článku na mobilenet.cz. Samozřejmě to platilo i v případech, kdy jsem jel jako „neznámý“ cestující. V tomto ohledu WunderCar zcela naplňuje svoji filosofii přátelské spolujízdy.
„Přiznání“ řidičů
Samozřejmě i od řidičů jsme se snažili získat informace, které se běžně na internetu nevyskytují. Jaký je tedy pohled „druhé strany“? Povětšinou vždy stejný, spojuje je láska k řízení a obliba poznávání nových lidí. Čas od času se prý stane, že se nějaký cestující nechá svést přes celou Prahu a spropitné sníží například na 5 Kč, to však většina řidičů komentovala s úsměvem na tváři a se stanoviskem: „já to přežiji, ale ty s tím pocitem půjdeš domů“... Většina uživatelů se však drží stanoveného spropitného, někteří zákazníci naopak za skvělý pocit ze spolujízdy rádi nějaké ty drobné připlatí. A o to přesně jde – právě onen pozitivní pocit by se měl odrážet nejenom na hodnocení, ale také na ekosystému jako takovém.
Čas od času některý řidič přiznal, že ve večerních hodinách je s odvozy problém. Řidiči se oprávněně bojí nabírat podnapilé osoby z různých nočních zařízení a tak je situace okolo půlnoci ne úplně ideální. Tedy alespoň prozatím. Ideální čas pro odvoz je v odpoledních hodinách, kdy řidiči například končí ve své práci a zapnou WunderCar, aby se před odjezdem domů ještě trochu svezli. Brzy ráno a pozdě večer má dostupnost lépe vyřešenou UberBLACK, potažmo UberPOP. A co vlastně srovnání WundrCaru a Uberu? Řidiči WunderCaru spolupracují s WunderCarem právě díky zázemí jako takovému, u Uberu se jedná spíše o převlečenou taxikařinu, na druhou stranu, u Uberu se nemůže stát, že by klient nezaplatil. Zkrátka, řidiči WunderCaru na Uber nahlíží jako na naprosto odlišnou službu. A jestli řidiči přichází do sporů s klasickými taxikáři? Ne, auta nejsou nijak zvláště označena, proto je WunderCar takovým „duchem“ silnic.
Češi se podle řidičů WunderCaru nejčastěji bojí zadávat osobní údaje o platební kartě, proto nejvíce zákazníků tvoří mladí lidé, kteří podobné služby podporují už z principu a protože je to zkrátka finančně výhodné. V současné době je zaregistrováno na území České republiky zhruba okolo 50 řidičů, aktivně jich jezdí okolo 15 až 20. Řidiči se spolu setkávají, komunikují s vedením a snaží se udržovat právě onu provázanost kolektivu, tak, aby se vytvořila jednotná skupina se stejným cílem – spokojený zákazník.
Od řidičů jsme se dozvěděli i ne úplně příjemné zkušenosti se začátkem fungování WunderCaru. Lidé si nainstalovali aplikace a pro potřeby vyzkoušení si objednali odvoz, následně ale přijíždějícího řidiče nijak neinformovali a ten tak dojel a čekal zbytečně. Nově WunderCar kompenzuje řidičům tyto zbytečné výjezdy (zhruba 70 Kč). Pokud však například řidič na poslední chvíli zruší přijatý odvoz a zákazník si bude stěžovat, bude (za předpokladu, že racionálně nevysvětlí, proč jízdu zrušil) pro změnu potrestán on, respektive řidič.
Stát se řidičem?
A jak se stát řidičem? Jednoduše, stačí vyplnit formulář na internetu, projít menším pohovorem s Davidem Lexou, respektive marketingovým manažerem pro Prahu a následně počkat na svolení. Celá tato seance trvá zhruba týden, záleží na dané situaci a na splnění daných podmínek (trestní bezúhonnost, auto mladší než 10 let, věk minimálně 21 let a řidičské oprávnění déle než 2 roky). Následně stačí v menu aplikace přepnout na možnost Řidič a rázem je z vás jeden z týmu WundrCar.
Otázky na WunderCar
Náš článek jsme odstartovali teoretickou částí, v druhé kapitole jste se mohli podívat na naše osobní dojmy a článek uzavřeme otázkami na WunderCar tak, aby byl pohled co nejkomplexnější. S odpověďmi na otázky pomáhal marketingový manager pro Českou republiku, Mgr. David Lexa, kterému tímto děkujeme za zprostředkování odpovědí a také za komunikaci po čas celého našeho testování.
1) Strohé otázky na začátek: v kolika zemích WunderCar v současné době aktivně funguje a jaké další města/země v nejbližší době plánujete?
Právě teď se aktivně soustředíme především na východní Evropu, tedy především na Českou republiku, Maďarsko, a Polsko. Informace o dalším růstu jsou prozatím zatím tajné.
2) WunderCar je koncipováno jako spolujízda, za kterou v případě spokojenosti mohu dát spropitné. Nás by zajímalo, jestli sama služba WuderCar nějak postihuje uživatele, kteří konstantně platí neúměrně nízké částky? Dochází kupříkladu k blokacím účtů?
Nejprve je třeba si říci, že situací, kdy cestující zaplatí nepřiměřeně nízké spropitné, je minimum, a to právě díky konceptu, který WunderCar nastavil. Stačí si to pouze představit, jedete se zajímavou osobou, bavíte se během celé jízdy, posloucháte zajímavé příběhy a na konci cesty máte zaplatit stále velmi nízkou částku. Většinou se tedy cestující rozhodnout dát takové spropitné, jaké nabízí aplikace, a to právě proto, aby pokryli náklady řidiče. Co se týče přístupu k cestujícím, kteří by dlouhodobě nezanechávali ani malé spropitné: zkrátka by už vzhledem k negativnímu hodnocení ze strany řidiče nezískali žádný další odvoz, jejich působení ve WunderCar by tak bylo uměle odepřeno.
3) Když zjistím, že řidič jel delší trasu, než která byla v tu chvíli nutná, mohu se na někoho obrátit? A jak tento fakt dokážu?
Právě od toho je zde možnost korigovat výši spropitného, čili: „zaplať za to, co si chtěl“.
Chci se stát řidičem. Jaké podmínky musím splnit a kdy a jak WunderCar ověří, jestli jsou mnou zadané údaje pravdivé? Vyžaduje WunderCar při registraci řidiče kopii výpisu z rejstříku trestů a řidičského oprávnění, nebo tyto informace ověřuje až v průběhu?
WundrCar není (na rozdíl od běžných taxi služeb nebo UberBlack) založena na bázi „profesionálních“ řidičů. Jde o komunitu primárně založenou na podobném principu, jako je spolujízda. Čili v tomto ohledu nemáme nějaké speciální podmínky, řidičem se může stát každý, kdo splňuje vnitřní ustanovení. Samozřejmě společnost WunderCar neumožňuje aktivaci účtu na falešné jména, a právě to je i záruka slušného chování všech řidičů. Lidé se chovají dle pravidel, když vědí, že mohou být identifikováni a následně i postihováni. Celému projektu dopomáhá i hodnocení ze strany uživatelů. Řidiči se špatným hodnocením pak mohou být ze skupiny vyloučení. Na základě hodnocení se pak uživatelé mohou svobodně rozhodnout, zda chtějí s daným řidičem cestovat, nebo ne (a samozřejmě i naopak, řidiči se mohou rozhodnout stejně, jako cestující).
5) Jak jste tedy schopni zajistit absolutní bezpečnost cestujících před případnými ,,agresory“ ze strany řidičů? Po negativním hodnocení už může být pozdě.
Viz předchozí odpověď.
6) Jak ověřujete, že automobil registrujícího se řidiče odpovídá podmínkám, tedy že je ve skvělém stavu?
Tak zprvu, technicky vzato musí místní příslušné úřady kontrolovat stav automobilů každé dva roky. Důležitější ale fakt, že stejně jako řidiči jsou každý jiní, tak i auta jsou různá. Veskrze jde o individuální přístup k řidičům, na základě kterého řidiče do skupiny přijmeme, nebo ne.
7) Pokud mi řidič na poslední chvíli zruší odsouhlasené vyzvednutí, mohu Vás jakožto uživatel o tomto faktu někde informovat? A jaký bude pro řidiče postih?
Podobné situace se nám často nestávají. Vzhledem k tomu, že řidič svobodně přijme vaši žádost, není důvod, aby na poslední chvíli naplánovanou jízdu zrušil. V případě, že i přesto podobná situace nastane, uživatel nás může kontaktovat skrze Podporu přímo v aplikaci (e-mailovou formou, pozn. redakce). Podobná situace „odmítnutí“ by mohla nastat s novou službou „plánování jízd“, v takovém případě by byl ale zákazník informován nejpozději 15 minut předem, že řidič jízdu neaktivoval a je tím pádem zrušena. Pokud by se však do budoucna podobné situace stávaly častěji, zavedeme příslušná opatření, respektive persekuce
8) Plánujete expandovat v rámci České republiky i mimo Prahu, například na Moravu?
Naše plány jsou ambiciózní, takže nezastíráme, že ve správný čas lze uvažovat i o této formě expanze. Detailní plány jsou však prozatím tak trochu v tajnosti.
9) Jaký je váš názor na konkurenci v podobě Uber Pop? Jakou sami v sobě vidíte největší přednost oproti Uberu?
Uber je v podstatě inovovaná forma taxi služby. I když hodnocení ze strany uživatelů zní „podobně“, WunderCar je diametrálně odlišná služba. Chceme pomáhat ušetřit čas a sjednotit lidi, kteří jezdí stejnou trasou. Nechceme spolupracovat s profesionálními řidiči v pravém slova smyslu, ale s řidiči, kteří chtějí sdílet svoji cestu. Naše nová funkce plánování jízd má sjednotit lidi, kteří například cestují každý den stejným směrem do práce. Tím se nejenom zaplní prázdná místa v automobilech, ale pomůže také individuální přepravě lidí po městě.
10) Ověřeným uživatelem se stanu pouze v případě, že se zaregistruji pomocí Facebooku. Jako neověřenému uživateli (registrace pomocí e-mailu) mi aplikace nenabídne ideální výše spropitného a řidiči navíc přiznávají, že i to může být důvod odmítnutí odvozu. Budou se tyto podmínky nějak měnit? Přeci jen, každý uživatel je povinen zadat do aplikace údaje o své platební kartě, což je samo o sobě dostatečné ověření.
Konstantně pracujeme na ideálním poměru mezi bezpečností a jednoduchou obsluhou. V budoucnu budeme i nadále zavádět nové funkce, které přepravu zjednoduší, a to jak pro řidiče, tak i pro uživatele.
11) Z čeho se vypočítává ideální výše spropitného? Započítává se do výsledné částky doba čekání, denní doba, nebo jde pouze o vzdálenost?
Podpora jízdy s WunderCar je zdarma, výše spropitného je zcela na uvážení cestujícího. My poskytujeme pouze jakousi nápovědu, jakou částku zaplatili lidé na podobném úseku před vámi, čímž se snažíme zjednodušit rozhodnutí pro daného cestujícího. Samozřejmě je tato částka orientační a zákazník má vždy možnost ji upravit v závislosti na aktuálních podmínkách.
12) Plánujete aplikaci také pro další platformy, například pro Windows Phone, nebo BlackBerry? A pokud ano, kdy?
V tuto chvíli aplikaci pro BlackBerry a ani pro Windows Phone neplánujeme.
13) U některého řidiče vidíme jméno s fotkou a telefonním číslem, u jiného zase jen značku jeho automobilu. Snadná otázka, proč?
Je to z toho důvodu, že aplikace prozatím nepodporuje hromadné umístění těchto informací do profilů řidičů. V budoucnu však budeme přidávat nové funkce, které profily ucelí.
14) V případě, že po jízdě zjistím zásadní nedostatek či hrubé porušení podmínek, kde vás, jakožto uživatel, mohu nejrychleji kontaktovat?
Obraťte se prosím na Podporu přímo v aplikaci WunderCar, váš problém bude vyřízen v co nejkratším termínu.
15) Aplikace se mi z neznámých důvodů sama ukončuje, případně velmi špatně zaměří moji lokaci. Kam se mám s tímto problémem obrátit?
Máme velký zájem o zpětnou vazbu našich uživatelů. Můžete nám odepsat na e-mail s prosbou o feedback, případně reagovat před Podporu v aplikaci. Můžete nám věřit, že všechny postřehy bereme na zřetel. Na zpětné vazbě byla vystavěna i aktualizace aplikace WunderCar.
Děkujeme za rozhovor!
Závěr a zhodnocení
WunderCar je přesně takový, jak jsme ho popsali v nadpisu – jde o zábavný způsob spolujízdy po Praze, která šetří nejenom čas, ale také prostředky. Navíc se ještě dozvíte zajímavé příběhy a poznáte příjemné lidi. A to není pouze vydedukované motto z propagačních videí, to je testy ověřená pravda. Nám nezbývá než popřát WunderCaru hodně štěstí doufáme, že ji brzo objevíme i mimo Prahu. Hlavním (a vlastně i jediným) problémem WunderCaru je především to, že si bohužel nemůžete být na 100% jistí, že opravdu nějaký řidič vaši žádost příjme, to je ale zároveň to, čím se odlišuje od Uberu, případně klasických taxislužeb – jde o spolujízdu, ne o objednání automobilu. V diskuzi pod článkem můžete hlasovat, v jakém městě by jste WunderCar chtěli právě vy.
Stáhnout WunderCar
Zdroje: wundercar.org
Proč většina lidí mluvících za startupy používá takové PR kecy? Odpověď např. na otázku 11 je perla, pán se asi připravuje na politickou kariéru, mluvit od věci a mlžit. To neumí říct, že algoritmus nechce prozradit nebo jen nerozumí jednoduchým otázkám?