„Tady je váš bankéř.“ Kyberšmejdi mění taktiku a operátoři přitvrzují

„Tady je váš bankéř.“ Kyberšmejdi mění taktiku a operátoři přitvrzují
Fotografie: pixabay.com
  • Falešní bankéři si čím dál častěji volají o důvěru a peníze
  • Mobilní operátoři spojili síly, aby jim linku přeťali dřív, než zazvoní
  • Umělá inteligence nyní bojuje na obou stranách
  • Nejslabším článkem ochrany ale stále zůstává člověk

Kybernetičtí podvodníci mění taktiku – přestávají jen klikat a začínají volat. Vishing, tedy telefonický phishing, se stal jednou z nejčastějších forem útoku v Česku. Falešní bankéři, investiční poradci nebo dokonce romanticky naladění vdovci si volí svou oběť a přesvědčivým hlasem – někdy i díky umělé inteligenci – z ní tahají osobní data nebo rovnou peníze, jak ukazuje analýza portálu datové žurnalistiky Evropa v datech. „Falešní bankéři aktuálně figurují ve zhruba 40 % kyberpodvodů na klienty, v dalších 40 % se vydávají za investiční makléře a ve 20 % na sebe berou roli bohatých vdovců, dědiců nebo válečných veteránů,” upřesňuje tiskový mluvčí ČS Filip Hrubý.


Spoofing telefonního čísla, tedy předstírání volání z důvěryhodného kontaktu (např. banky), ještě donedávna slavil úspěchy. Jenže operátoři přitvrdili. T-Mobile, O2 a Vodafone od dubna 2025 spustili společný firewall, který blokuje miliony pokusů o podvod měsíčně. Systém využívající AI a pokročilé algoritmy často zabrání útoku dřív, než si oběť vůbec uvědomí, že byla v ohrožení. „Kyberšmejdi by se teď lidem vůbec neměli dovolat, což představuje ten nejlepší možný scénář. Potenciální oběti o tom ani nebudou vědět. Pokud budou chtít podvodníci pokračovat, nezbude jim než použít skutečné telefonní číslo, které nelze spojit s žádnou institucí,“ komentuje Jiří Grund, prezident Asociace provozovatelů mobilních sítí. Ten také dodává, pod což se klidně podepíšeme, že i přes pokročilá technická opatření a osvětu veřejnosti zůstává nejslabším článkem stále člověk.

Novinkou pak je, že podvodníci stále častěji posílají kurýry nebo si domlouvají schůzky na parkovištích pro předání financí v reálném světě. Podle České spořitelny tvoří tento druh manipulace už 80 % objemu škod. Nejohroženější skupinou jsou přitom, jak můžete vidět i na grafech výše, ekonomicky aktivní lidé ve věku 36–44 let, ale útoky na seniory rostou raketově. „K výraznému posunu došlo i v chování obětí – ve většině případů transakce zadávají samy, byť pod vlivem manipulace. V roce 2024 tvořily tyto případy zhruba 80 % objemu škod,“ upozorňuje Teo Filip z České spořitelny.


Logicky i ze strany útočníků dochází k mapování trhu, takže své praktiky velmi rychle adaptují na nová opatření. Po zavedení firewallu jsme zaznamenali, že se snížil počet volání využívajících síť T-Mobile. Útočníci pak používají SIM karty poskytovatelů bez, nebo jen s minimálními ochrannými opatřeními,“ uvádí manažer fraudu v T-Mobile Adam Falus a dodává, že zatímco dříve bylo takové řešení možné využít jen mezi čísly v síti T-Mobile, momentální spolupráce s ostatními hráči v oblasti znamená efektivnější ochranu: „Věříme, že díky spolupráci dojde k ještě většímu poklesu těchto případů.

Napadených při kyberpodvodech i tak každoročně přibývá, jak potvrzují data České bankovní asociace (ČBA), podle níž mělo v roce 2023 zkušenost s kyberpodvodem 69,7 tisíc lidí, loni se jejich počet zvedl na 87,4 tisíc. Zvýšila se také celková škoda, a to z 1,35 miliardy Kč v roce 2023 na 1,39 miliardy Kč loni. Pozitivní zprávou je podle ČBA alespoň pokles průměrné škody – z více než 19 tisíc korun na necelých 16 tisíc korun.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze