Český telekomunikační úřad sumíruje loňský rok. Zaznamenal meziroční pokles stížností a dotazů v oblasti elektronických komunikací o zhruba 18 % z celkových 3 846 podnětů vyřízených v roce 2023 na 3 142 vyřízených v roce 2024, nejčastějšími tématy podnětů zůstaly oblasti smluv a vyúčtování. Provedl ale také například celorepublikovou kontrolu zaměřenou zejména na zpřístupnění OKU kódu, jenž slouží pro přechod mezi operátory.
Vydali jsme tiskovou zprávu zhodnocující činnost ČTÚ v oblasti ochrany spotřebitele za rok 2024 v oblasti EK. Pokles stížností, omezení spoofingu, kontrola dostupnosti OKU kódů, 4207 proškolených posluchačů našimi lektory z Telekomunikační akademie. Čtěte více na:…
— ČTÚ (@ctu_cz) January 30, 2025
Český telekomunikační úřad provedl v roce 2024 celostátní kontrolu u 240 vybraných poskytovatelů služeb elektronické komunikace, kdy se zaměřil na dodržování povinností při přenášení telefonních čísel, především na zpřístupnění OKU kódu, bezplatné ponechání telefonního čísla a plnění informační povinnosti o podmínkách uplatňování paušální náhrady v případech, kdy k přenesení čísla nedojde. Ve 444 případech zjistil pochybení a následně uložil pokuty v celkové výši 3,78 milionu Kč. Za zmínku rozhodně stojí pokuta 500 tisíc korun společnosti Tesco Mobile za nevyrozumění účastníka v zákonem stanovené lhůtě o změně smlouvy nebo o jeho právu bez sankce vypovědět závazek ze smlouvy.
„Oblast ochrany spotřebitele je trvale jedním z pilířů našich aktivit. Celostátní kontrola nám v loňském roce přinesla řadu poznatků z procesu plnění povinností při přenášení čísel a změně poskytovatele služby přístup k internetu. Jsem rád, že naše dozorová činnost vede k poklesu stížností a obecně k redukci případů, které spotřebitele ke stížnosti u nás vedou,“ uvádí předseda Rady ČTÚ Marek Ebert.
ČTÚ také v první polovině loňského roku nastavil regulační podmínky pro zamezení podvodným voláním, u nichž došlo k záměně identifikace volajícího účastníka (tzv. spoofing). Podle vyhodnocení účinnosti těchto opatření, provedeného na podzim loňského roku, jsou například v pevných sítích měsíčně zablokovány až jednotky milionů spoofovaných volání.