Právě Pomněnkový den funguje jako smutná připomínka všech dětí, které se už nevrátily domů. V České republice se takto každoročně pátrá po více než 5 500 dětech, a to i za pomoci veřejnosti.
Na scénu tedy přicházejí informační kanály, s jejichž pomocí je o zmizení informována veřejnost. To obvykle bývá televize nebo rozhlas, ale s tím souvisí i nevýhody: informace nabere jisté zpoždění a dostane se ke zbytečně moc lidem. Přitom čas hraje v těchto případech zásadní roli: už po dvou hodinách od zmizení šance na záchranu dramaticky klesají.
Jak to celé funguje v praxi? Policista nebo jiný pověřený pracovník integrovaného záchranného systému se přihlásí do systému a na mapě vybere lokalitu, kterou chce oslovit. Většinou je to kružnice okolo místa události. Při jejím výběru zároveň vidí, kolik uživatelů dané sítě svojí zprávou osloví. Pak už jen stačí zadat text zprávy, autorizovat svůj přístup a odeslat ji.
V současnosti je platforma stále v testovacím režimu. To znamená, že funguje jenom v síti T-Mobile a v spolupráci s Hasičským záchranným sborem. Ten prozatím testuje nasazení ve třech krajích a jakmile se služba osvědčí, bude fungovat v celé republice. Podle dostupných informacích by se to celé mělo stihnout ještě před prázdninami, kdy hrozí zvýšené riziko povodní.
Platforma je dále připravena pro snadné začlenění zbývajících operátorů, záleží tedy na jejich ochotě, jestli se k projektu připojí. Pozitivní je rovněž informace o nákladech na vývoj a provoz platformy, které na svých bedrech nese operátor, respektive operátoři.
TIP: Věděli jste, že linka 116 000 poskytuje odbornou psychologickou, právní a administrativní pomoc v případě pohřešování či ztracení dítěte?