T-Mobile Czech Republic v těchto dnech dokončuje instalaci čtyř vysílačů potřebných k pokrytí České republiky. Zhruba v polovině roku 2017 by měl být tento systém osazen do prvních dopravních letadel.
„EAN nám umožňuje nabízet zákazníkům špičkové datové služby nejen na zemi, ale i ve vzduchu. Tato nová technologie založená na standardu LTE zajišťuje, že řešení může být v budoucnu flexibilně upraveno v závislosti na dalším technologickém vývoji,“ uvedla Claudia Nemat, členka představenstva DT pro segment evropského trhu a technologií. Dodala, že cestující na palubě letadla se budou do EAN připojovat ze svých zařízení prostřednictvím Wi-Fi.
TIP: T-Mobile definitivně neuspěl ve sporu o výši smluvních pokut
Cílem zkušebního letu, který proběhl v jihozápadní části Velké Británie (v oblasti se slabým letovým provozem poblíž vojenského území), bylo otestování funkčnosti systému EAN včetně zařízení na palubě letadla, jež dodala společnost Thales, a pozemní sítě, kterou zajistily společnosti DT a Nokia. Let trval přibližně tři hodiny a letadlo při něm uletělo 1 624 km, většinou ve výšce kolem 9 000 metrů. První živé spojení v terénu zakončila videokonference přenášená pomocí širokopásmového připojení, kdy byly obě strany propojeny pomocí mobilní sítě LTE vyhrazené pro EAN.
Výsledky předčily očekávání pro test v tak rané fázi. Při rychlosti letu 750 km/hod bylo dosaženo rychlosti stahování dat až 80 Mbit/s. Systémy navíc provedly několik úspěšných předání mezi sektory a mobilními věžemi a byly schopny udržet stabilní spojení.
Na území ČR stačí v rámci plánované evropské mapy pokrytí vybudovat pouze čtyři vysílače. T-Mobile v těchto dnech dokončuje jejich instalaci, specialisté operátora jsou do projektu EAN zapojeni také v rámci mezinárodního řešitelského týmu. Pozemní síť LTE určená pro EAN se od běžných LTE sítí liší tím, že musí fungovat při rychlostech až 1 200 km/hod a v provozních výškách osobních letů, což vyžaduje buňky s dosahem zvětšeným až na 150 km.
Zdroje: tisková zpráva