Spot it

Spot it

Dobble pro digitální generaci

Dobble patří mezi nejprodávanější deskové hry vůbec. Za úspěchem jistě stojí jednoduchá pravidla a rychlá hratelnost. Verze pro mobilní zařízení však není pouhou digitální konverzí, nýbrž přichází s úplně novou hratelností a online režimem pro dva hráče. Nechybí ani tradiční režim pro konzervativce.

Spot it – videorecenze

Že existuje něco jako deskovky, jsme si řekli již u recenze Tokaido. Asmodee patří k těm největším hráčům na trhu, jelikož už řadu let skupuje ostatní vydavatelství. Díky tomu má v portfoliu slušnou sbírku her. Mezi jejich nejprodávanější značky patří Dobble (Spot it), který pravidelně vychází v nových edicích. Jeho princip je tak primitivní, že se dá naroubovat na libovolné téma, což skvěle nahrává licencovaným produktům – třeba Star Wars.

Postřeh

V čem onen princip spočívá? Na stůl se vyloží dvě karty a vy musíte co nejrychleji najít jeden společný symbol, který se na obou nachází. Rychlost je rozhodující. Jestli jste někdy hráli Dobble, asi jste si stačili všimnout, že někteří hráči jsou prostě lepší. Snadno vás porazí dokonce i děti. Mobilní hra vychází ze stejného principu, ale přidává i prvky sběratelství a strategie. Výsledkem je zábavný a rychlý mix.

Hlavním režimem je aréna, ve které se postavíte jinému hráči online. A právě zde jsou pravidla nejvíce vzdálena deskové verzi. Každý máte vlastní kartu a vprostřed je karta společná. Samozřejmě se snažíte hledat symboly, které se nachází na obou kartách. Neplatí však, že je společný jediný symbol. Symboly se dokonce vícekrát opakují, neb po vašem tahu se zbývající symboly z vašich soukromých karet přesunou na tu společnou.

Rychlá strategie

Díky této hře si cvičíte rychlé strategické rozhodování, pokud tedy nehrajete freneticky a neťukáte na vše, co vás zrovna napadne. Pokud chcete vyhrát, potřebujete co nejvyšší skóre. Toho docílíte jedině tím, že budete vybírat symboly až tehdy, kdy se jich nastřádá více. Jenže si musíte dát pozor, aby vám je soupeř mezitím nesebral. Musíte tak neustále přemýšlet nad tím, kdy se vyplatí vzít méně bodů a kdy ještě chvíli počkat.

Do hratelnosti rovněž výrazně zasahují postavy se speciálními schopnostmi, což je opět novinka oproti deskovce. Za vyhrané duely získáváte bedny s odměnami ve stylu Clash Royale – v nich mohou čekat různé bonusy, ale především noví hrdinové. Jeden umí soupeři na chvíli zmrazit herní plochu, druhý duplikuje symboly a další třeba zvyšuje získané skóre. Volba je na vás, jen je musíte prvně odemknout.

Clash Dobble

Pokud máte rádi běžný Dobble, ani o ten vás tvůrci nepřipraví. Narazíte zde na sérii připravených výzev. Ty hrajete zcela sami a pravidla jsou o zmíněné novinky očesána. Odměnou vám jsou zlaťáky, ale je jasné, že nejvíce času strávíte v duelech. Z Clash Royale si totiž tvůrci vypůjčili i různé ligy, po kterých stoupáte (pokud nepadáte) vzhůru. Tím se vám odemykají lepší možnosti, ale čelíte stále lepším a lepším hráčům. Na druhou stranu nepomáhá, že spojení se serverem je čas od času pomalejší nebo dokonce vypadává.

Free-to-play prvků je zde o ždibíček více, než bych si představoval. Především mi vadí systém energie, který je společný pro online duely i výzvy. Po pár hrách tak musíte energii dokoupit, nebo si počkat. Pro příležitostné hráče v tom však asi nebude překážka. Vedle toho narazíte na několikahodinové odemykání beden s odměnami, dokupování předmětů, utrácení herní měny za vylepšení a nechybí ani „neodolatelné“ nabídky herních předmětů za skutečné peníze.

Musím říci, že jsem se předělávky Dobble do free-to-play hodně bál. Nový duelový režim je ale dostatečně zábavný a přináší spoustu zajímavých inovací. O vítězi však nerozhoduje jen postřeh, ale své řeknou i postavy. Platící hráči tak budou vždy o krok napřed. Velká škoda je zapojení energie a dalších free-to-play prvků. Není to hra roku, ale mohla dopadnout mnohem hůř.

Stáhnout Spot it

70%
  • mix strategie a postřehu