Tokaido

Tokaido

Relaxační pouť Japonskem

Nemám rád, když deskové hry v digitální verzi vypadají stále jako deskové hry. Tokaido však zachovává to podstatné, ale využívá mobilního zařízení na maximum. Užijete si tak nádhernou 3D grafiku s roztomilými animacemi, pohodlné ovládání i online či offline multiplayer. Její originální kouzlo se tak jen násobí.

Tokaido – videorecenze

Dnes mám obzvlášť velkou radost, spojím totiž příjemné s užitečným. Pod prsty se mi dostala právě vydaná virtuální verze deskové hry Tokaido. A deskové hry mám možná ještě raději než videohry. Na druhou stranu je ale na telefonu nehraji rád – nějak mi nepřijde správné, když virtuální hra simuluje desku stolu, posouvání žetonů apod. Často tak vznikají hybridy, které nebaví ani hráče deskových her, natož pak hráče videoher. Tokaido je ovšem úplně jiné.

Za krásami Japonska

Sbalte si kufry, vyrážíme do Japonska. Ve hře Tokaido se stáváte jedním z cestovatelů, kteří se vydávají na proslulou cestu Tōkaidō. Na ní mohou poutníci obdivovat krásy přírody, rozjímat a navštěvovat tradiční vesnice. Tím samým prochází i poutníci ve hře. Její největší předností je jeden z aspektů, který hráči zároveň často kritizují: hra je to převážně relaxační a meditační, takže můžete mít pocit, že ji vlastně ani moc „nehrajete“.

Spíše než vydání z roku 2012 připomíná toto zpracování nádhernou sběratelskou edici (2015) s kvalitnějšími komponentami a především malovanými figurkami. Ale vydání pro telefony a tablety jde ještě dál. 3D grafika je hezky animovaná, rovněž cesta je prostorová a z původní deskové hry tak zbyly pouze herní pravidla a stylizace. Na první pohled tedy nemusíte poznat, že jde o zpracování deskové hry.

Do chrámu nebo na vyhlídku?

Pravidla jsou neskonale jednoduchá. Vyberete si poutníka, každý má jiný počet startovních mincí a liší se i svou speciální schopností, a vyrazíte na cestu s dalšími, až čtyřmi hráči. Podél cesty jsou rozmístěny zastávky pro jednoho až dva poutníky. A právě ty jsou zásadní. Vaším cílem je získat co nejvíc vítězných bodů, čehož dosáhnete kupováním suvenýrů, sbíráním pohlednic, navštěvováním jezer, potkáváním lidí i darováním mincí v chrámu.

Tokaido

Abyste měli více bodů než ostatní, musíte poskládat jako první celou sérii (všechny pohlednice s daným tématem, 4 různé suvenýry, nejvíce věnovaných mincí apod.). Problém je v tom, že na řadě je vždy ten hráč, který má postavičku na posledním místě. Fakticky to ale znamená, že třeba 3 nebo 4 zastávky před vámi jsou již obsazené. Musíte se neustále rozhodovat, jak moc dopředu chcete ostatním utéci, protože se tím sami ochuzujete o tahy. Ale zase získáte to, co potřebujete.

A dá se to hrát?

Jste poutníci, procházíte se, pozorujete krajinu a nejakčnější částí je asi moment, kdy si ve vesnici kupujete jídlo. A to může být pro mnoho z vás problém. Hra je relaxační nejen tématikou, ale i pravidly. Fakticky toho příliš neovlivníte, jen si vybíráte, kam dojdete a kolik tam případně utratíte mincí. Nakonec se spočítají body a je vyhlášen vítěz. Jsou vlastně 3 způsoby, jak tuto hru hrát. Buď se snažíte za každou cenu vyhrát – sledujete co sbírají ostatní a „kazíte jim to“ – nebo je nesledujete, ale opravdu se snažíte uzavírat celé sady. Ale možná nejlepší je body příliš neřešit a jen si užít tu společnou pouť.

Tokaido je ve všech směrech prémiovou hrou. Nenajdete tu žádné reklamy ani mikrotransakce. Musíte tak počítat s cenou 180 Kč. Pro srovnání, základní desková verze se prodává za 1 000 Kč. Čistě teoreticky tak tato mobilní verze může posloužit i jako zkouška pravidel, pokud chcete koupit fyzickou edici. Vedle hry proti umělé inteligenci máte možnost se s kamarády střídat u jednoho zařízení, případně zkusit najít další poutníky v online multiplayeru.

Tokaido není pro každého, ale já osobně našel v jejím relaxačním rozměru zalíbení. Tomu pomáhá i úžasné zpracování s kouzelnými postavami, hezkými animacemi i čistou, leč půvabnou mapou. Hrát proti počítači je vítanou možností a oproti fyzické verzi je výhodou i absence rozkládání a zdlouhavé přípravy. A ačkoliv je to stále deskovka, vůbec tak nevypadá, což je pro mě asi největším potěšením.

Stáhnout Tokaido

85%
  • krásné zpracování