Snakebird

Snakebird

Je to had, je to pták?
2

Není to zrovna otázka života a smrti, ale při pohledu na hlavního hrdinu této hry se jistě začnete podezíravě dívat na její vývojáře. Tak či onak, Snakebird je logickou hrou, která vás i přes svou roztomilou grafiku potrápí a bez větších obtíží zamotá vaše mozkové závity. A nejlepší na tom je, že si ji můžete vyzkoušet úplně zdarma.

Vydání her Braid a World of Goo před pár lety zahájilo indie revoluci. Když něco jako herní průmysl ještě neexistoval, všichni začínali v garáži. Když se z toho stal byznys, jednotlivci už neměli šanci. Vytvořit moderní hru pro konzole vyžadovalo velký tým a vydavatelský dům. Jenže teď žijeme v době, kdy malé a nezávislé hry mají opět šanci, a to nejen na telefonech. Třeba takový Snakebird vyšel před rokem na PC, přestože je to hra jak stvořená pro mobilní zařízení. A nyní ho tu konečně máme. Tak se pojďme podívat, zda je to pták, nebo had.

Snakebird – videorecenze

Opeřený plaz

Nad žánrovým zařazením nemusím dlouho přemýšlet, toto je logická hra jak vyšitá. A přestože nám třeba Portal ukázal, že i takové hry mohou mít skvělý příběh, zde ho hledat nesmíme. Důležité není, jak vznikl kříženec hada a ptáka, ale co umí, že požírá ovoce (což ho o dílek prodlouží) a snaží se proplazit do duhového víru. Z toho už vám tak nějak vyplývá i sama hratelnost, která co do počtu herních prvků není nikterak složitá.

Základ vychází z hada, takže se můžete vždy pohybovat do tří směrů, pokud vám v tom nebrání překážka či vlastní tělo. Teoreticky to jde i zpět, jelikož hra obsahuje tlačítko pro návrat, díky kterému budete úroveň mnohem méně restartovat, protože vás vrátí o libovolný počet kroků. To dává smysl hlavně proto, že sami couvat nemůžete. Mnohokrát se vám tedy stane, že se zaseknete. Ona zmíněná jednoduchost je totiž pouze zdánlivá – hra je mnohem těžší, než by kdo na začátku věřil.

Je to past

Naučit se v tomto světě pohybovat není snadné. Vaším cílem je sežrat všechno ovoce a dojít do cíle. Brzy však zjistíte, že je často potřeba ovoce nejprve obejít a vzít ho z druhé strany. Zdánlivě nejjednodušší cesta totiž zpravidla představuje past. Zapotíte se hned během několika prvních úrovní, které vám dají ochutnat, co vás v celé hře následně čeká. Některé pozdější úrovně jsou masivní a zaseknete se u nich na desítky minut.

Tím se dostávám k zásadní otázce. Opravdu hledáte nekompromisní logickou hru? Pokud vás zlákala jen roztomilá grafika a trochu podivný protagonista, brzy narazíte (jako u Mimpiho). Zkuste si prvních 8 úrovní a věřte, že později to bude jen těžší. Hra se rozhodně nehodí na oddych, ale na procvičení logického uvažování je dokonalá. Tedy, téměř. Celkem mě zarazilo, že v ní nenajdete třeba odpočítávání kroků a nějaký hodnotící systém, který by vás motivoval k opakování úrovní s lepším výsledkem.

Prémiová hra

Nenechte se zmást cenou, titul neobsahuje free-to-play prvky. Zdarma totiž dostanete přístup jen do prvních osmi úrovní a zbytek si můžete dokoupit, pokud vás hra chytne. Otevřeně říkám, že těch 140 Kč za dalších 45 úrovní stojí, a pokud hledáte výzvu v zajímavé logické hře, tuto berte všema deseti. Nebude vás otravovat žádnými zbytečnostmi navíc, tzn. ani nakupováním nápověd nebo jinou formou usnadnění za peníze.

Snakebird

Ještě k tomu skvěle vypadá. Není mi však jasné, proč je ten had opeřený a které vlastnosti ptáka přebral, protože se chová veskrze jak had. Všímejte si ale drobných detailů v animaci. Jakmile se hrdina protahuje okolo bodlin, v jeho očích je vidět strach a celý se třese, v blízkosti ovoce z něj zase vyzařuje nadšení. Jsou to právě jemné detaily, které spolu s hudbou dotváří tu radostnou atmosféru.

Z hlediska doporučení je Snakebird až příliš jednoduchý případ. Za zahrání totiž stojí v každém případě. Pokud máte rádi logické hry s výzvou, nemáte nad čím váhat a drobné nedodělky mu jistě odpustíte. Jestliže si nejste jisti, můžete si vyzkoušet několik úrovní zdarma a ověřit si tak, zda vás hra bude bavit. Ve výsledku tak jde o prémiový zážitek, který vás neruší reklamou ani dalšími free-to-play prvky. Byl bych rád, kdyby se touto cestou vydalo více vývojářů.

Stáhnout Snakebird

85%
  • grafika a animace