Recenze hry Mini Metro: pánem podzemní dopravy

Co se skrývá za těmi složitými a spletitými plány metra? V této hře si vyzkoušíte navrhnout vlastní podobu podzemní dopravy v těch největších městech světa. Povede se vám překonat původní návrhy, nebo se váš systém zhroutí pod náporem cestujících? Mini Metro je minimalistický titul s překvapivou hloubkou i výzvou.

Také jste se někdy přistihli, jak fascinovaně hledíte na mapy metra? I když mohou představovat téměř nepřehlednou pavučinu plnou přestupů, v jasných pastelových barvách a idealizovaných tvarech linek je něco krásného. Jestli jste se pak cítili ztracení v pražském metru, snad ani nekoukejte na náhled toho londýnského, tokijského nebo moskevského. I v nich je ale krása – řád a pravidelnost. V dnešní hře se pokusíme vybudovat lepší systémy, než které vznikly v minulém století.

Mini Metro – videorecenze

Metro jako organismus

Mini Metro v žádném případě není simulátor nebo realistická strategie plánování dopravy. I když vám toho na začátku příliš neprozradí, pravidla nejsou složitá. Jde spíše o takovou logickou arkádu, kde se snažíte trať optimalizovat, aby se lidé nehromadili na uzlových stanicích a nečekali na spojení příliš dlouho. A možná tomu zprvu nebudete věřit, ale je to neuvěřitelně relaxační zábava. I když jí nechybí hektické momenty nebo dokonce výzva.

Mini Metro Mini Metro Mini Metro Mini Metro Mini Metro Mini Metro

Metro se nebuduje najednou, ale vzniká postupně a organicky, podle potřeb obyvatel města. Skutečné metro má však jednu nevýhodu – tunely město nemůže překopávat, jak se to zrovna hodí. I proto zástavba často reaguje na metro. V tomto případě je to obráceně. Již postavenou linku můžete jednoduchým tažením překreslit nebo zbourat a ani přesun vlaků vás příliš trápit nemusí. Prostě je chytnete a přehodíte na kolej, kde jich je zrovna zapotřebí.

Strategie

Zatímco se postupem času objevují nové stanice, které čekají na zapojení do vašeho systému, na konci každého herního týdne vás čeká odměna. Pokaždé dostanete nový vlak a jeden zvolený bonus: tunel, nová linka metra nebo třeba vagón. Metro má totiž především převážet lidi. Ti jsou symbolizováni tvary stanic, do kterých se chtějí dostat. A jelikož jich bude čím dál více, na některých stanicích se vůbec nemusí do soupravy vejít.

Mini Metro Mini Metro Mini Metro

Suroviny jsou stejně strategické jako sám plán. Máte omezený počet vlaků, vagónů, linek, ale také tunelů, které můžete postavit. To znamená obzvláště chytré plánování okolo řek. Do každé stanice se vejde jen určitý počet lidí, a když se na příliš dlouhou dobu přeplní, vy přijdete o práci a hra skončí. Proto se nevyplatí počítat třeba jen s jedním přestupním uzlem a raději udělat systém rafinovanější. Co třeba po vzoru zmiňované Moskvy postavit kruhovou linku spojující vše ostatní?

Londýn nebo Berlín?

Vedle denních výzev, kde máte jeden pokus na stavbu metra ve vybraném městě, čímž se zařadíte do soutěže s ostatními hráči, narazíte i na extrémní mód. Ten spočívá v tom, že již postavené linky není možné jednoduše přestavět. Nově postavené stanice vám pak dovedou pěkně zatopit. I když bude každá hra trochu jiná, protože se stanice objevují v jiném pořadí, vyplatí se odemykat mapy nových měst a vyzkoušet si tak práci ve zdánlivě skutečném prostředí.

Mini Metro

Velkou výhodou jsou specifika jednotlivých map. Jednou se budete starat o linky tramvají, jindy zase vaše společnost dostane možnost nakoupit rychlejší vlaky. Základní hranice pro překonání úrovně je 500 přepravených cestujících, ale opravdová výzva to začne být okolo hranice 700. Tehdy se bez patřičné efektivity vaše síť rychle zhroutí. I když k tomu dojde, je radost začít znovu nebo vyzkoušet jiné město. Vizuál hry je navíc krásně čistý a hudbu dotváří sám provoz, což je neskutečně návykové.

Mini Metro je bezesporu jednou z nejlepší her minulého roku a věřím, že se stane stálicí na mnoha telefonech a tabletech. I když v pozdější fázi nabere na tempu, můžete u ní výborně relaxovat a klidně pozorovat, jak se lidé vozí z jedné stanice do druhé, přestupují a snaží se najít optimální cestu. Začátek je možná až moc pomalý a bourání trasy není úplně pohodlné, ale výsledný zážitek je skvělý. I když od toho nesmíte očekávat simulátor dopravy, za což jsem já osobně moc rád.

Stáhnout Mini Metro

Google PlayApp Store

90%