Mekorama

Mekorama

Mechanický Monument Valley
1

Pokud v robotech vidíte zkázu lidstva, tak vás dnešní hra jistě přesvědčí o opaku. Hlavním hrdinou je robot trochu nemotorný, ale neskonale roztomilý. Jeho cílem je procházení důmyslně navržených staveb a řešení drobných logických hádanek. Síla titulu však spočívá v komunitě a propracovaném editoru vlastních úrovní.

Není vždy úplně fér srovnávat dvě různé hry. Dnes se tomu ale asi nevyhneme. Mekorama totiž vypadá skvěle a na první pohled připomíná tolik oceňovaný Monument Valley. Na jednu stranu je to nevýhoda, protože jde o nepřekonatelného soupeře, ale na druhou stranu to znamená, že dnes recenzovaný titul hraje vysokou ligu a míří mezi nejlepší. Rovnou si ale řekněme, že jeho ambice jsou naprosto odlišné.

Mekorama – videorecenze

Roztomilost na prvním místě

Na prvním místě je roztomilý robot, od čehož se dá odvodit mnohé. Zatímco Monument Valley vsázel na umělecký rozměr a hloubavý příběh s lehkým filosofickým přesahem, Mekorama je prostě roztomilá. Je to nedostatek? Ne nutně. Grafika je jednoduchá, ale naprosto čistá, a přestože je složena z bloků, tak v žádném případě nevypadá jako další napodobenina Minecraftu. Nesmíte tu ovšem hledat příběh.

Ve skutečnosti jde vyloženě o soubor úrovní, které máte za úkol projít. Ano, v mnoha případech jde o drobné logické hříčky, které máte za úkol rozklíčovat. Mnohem častěji jsou však stavby v jednotlivých úrovních spíše bludištěm. Bludištěm, které pracuje s výtahy, posuvnými plošinkami a otáčecími konstrukcemi. Rovnou vám poradím, abyste si v nastavení zapnuli volnou kameru, protože bez ní bude řešení úrovní o poznání obtížnější.

Spíše relax

Neočekávejte vysokou obtížnost nebo dlouhé záseky. Procházení úrovněmi je intuitivní. Mnohdy ani přesně neuvidíte cestu, takže se budete muset spolehnout na metodu pokusu a omylu. To v zásadě nevadí, protože smyslem hry je předně relaxace, čemuž pomáhá hudební doprovod i grafika. I přes tyto snížené nároky nás mohou některé věci mrzet.

Ačkoliv hru autor jako logickou neuvádí, tak obrázky jisté naděje vzbuzují. A kdo čeká výzvu, ten bude zklamán. I pokud ji nečekáte, naleznete tu jen velmi málo herních mechanik. Základem jsou otáčecí a posouvací plošinky. S nimi si vyhrajete dosyta. Tím to ale končí. Červený robot, kterého musíte přetlačit, působí jako prvek nadmíru zbytečně a nebezpečné elektrické generátory akorát zpomalují pohyb, protože se okolo nich musíte pohybovat opatrně a přesně.

Vlastní úrovně

Bylo by však ohromnou chybou přejít editor úrovní. V něm si totiž můžete vyhrát snad ještě více. Ze všech dostupných herních elementů si zde poskládáte vlastní stavby. Představivosti se meze nekladou, takže můžete cílit pouze na vizuálně zajímavou stavbu, promyšlené bludiště či skutečně nápaditou konstrukci plnou aktivních prvků. Je však dobré mít úroveň promyšlenou od začátku, protože je poměrně těžké se vracet doprostřed hotové úrovně a něco měnit.

Mekorama

To znamená, že vám doporučuji už od začátku průběžně zkoušet, zda vaše nápady fungují. Já třeba špatně nastavil výtahy a musel jsem část úrovně smazat, abych se k nim zase dostal. V takových případech byste jistě ocenili ještě volnější kameru, která vám umožní třeba pohled zespodu. Nakonec svou úroveň můžete uložit a sdílet s ostatními. Stejně tak vy si můžete stáhnout nápady jiných – slouží k tomu systém skenování QR kódů.

Mekorama je hezky vypadající relaxační hra, která sice nenabízí logicky náročné úrovně, ale skvěle funguje a nápaditost jednotlivým stavbám nechybí. Určitě by mohla obsahovat více herních mechanik, neb ovládání není vždy dokonalé, ale editor úrovní je velkým plusem, který přidá další hodiny hraní. Nakonec musíme zmínit, že hra je kompletně zdarma a bez reklam. Když se vám bude líbit, tak můžete zaplatit kolik uznáte za vhodné. Snad na tom autor neprodělá kalhoty.

Stáhnout Mekorama

75%
  • příjemná grafika