Recenze hry Monument Valley: překrásná absurdita

Dnes recenzovaná hra nás přesvědčuje o tom, že i videohra může být uměleckým dílem. Monument Valley není jednoduchou hříčkou, kterou budete hrát stále dokola v autobuse, ale staví na jedinečném zážitku a velmi silném příběhu. Pojďme se tak společně vydat na cestu s princeznou Idou, která musí navrátit harmonii do dávno zapomenutého království.

Každý týden se objeví spousta nových her a já se musím rozhodnout, které stojí za to zrecenzovat. Na některé tituly dojde později, na některé vůbec. Jsou týdny chudé, kdy se neobjeví skoro nic zajímavého a jsou týdny bohatší, kdy se nemůžete rozhodnout. Navíc mám pravidlo, že hledám hry pro Android i iOS a rovnou prozradím, že Monument Valley je zatím jen pro iOS. Ale Android verze je ve fázi „coming soon“, tak doufám, že to tvůrcům nebude trvat dlouho. Původně jsem chtěl počkat, recenzovat hru rovnou pro obě platformy, ale nevydržel jsem to. Tak hrozně moc jsem chtěl tuto krásnou hru hrát, že vše ostatní muselo jít stranou. A vy nyní zahoďte ostych a nebuďte smutní, že nerecenzujeme něco akčního, a pojďme se spolu vydat na úžasnou cestu za odpuštěním.

Hra vyšla pro iOS a již brzy by se měla objevit i pro Android.

Monument Valley – videorecenze

Optický klam

S největší pravděpodobností jste již na internetu narazili na zvláštní obrázky, který využívaly perspektivního pohledu k absurdnostem, jako je propojení dvou pater v jednu cestu. Možná jste viděli vodopád, který končí na svém začátku a podobně. Možná už ale nevíte, že tohoto optického klamu využíval grafik M. C. Escher již v polovině minulého století. A nejde tak o žádnou novotu. Jeho kresby jsou podivné, ale zároveň krásné. Hra Monument Valley z jeho díla vychází a představuje nám svět ještě krásnější, než by si zmíněný umělec za svého života asi dokázal představit.

Monument Valley Monument Valley Monument Valley Monument Valley Monument Valley Monument Valley

Ida je tichá princezna, která se vydává na cestu za odpuštěním. Z kdysi mocného království zbylo jen údolí monumentů, které je plné smutku. Princezna mu přišla znovu vdechnout život. U málokterých her (obzvlášť na telefonu) se mi stane, že bych se musel zastavit a rozjímat nad sdělením, které mi chtějí předat. Pokud jste tomu otevřeni, tak ve vás Monument Valley zanechá spoustu otázek o bytí. Jestli je to dobře nechávám na vás, já jsem to hry nečekal a byl jsem tak mile překvapen.

Logická hádanka

Hra ale není jen o myšlenkách nebo hezké grafice, musí vás také bavit svou hratelností. Monument Valley se sice silně soustředí na zážitek, ale v otázce logických hádanek má také jasnou odpověď. Každá úroveň je jakási stavba. Čím jste ve hře dál, tím je stavba rozsáhlejší a složitější. Vaším cílem je dostat se k jejímu vrcholu a umístit na něj ukradený geometrický útvar. Během toho můžete otáčet perspektivou, posouvat jednotlivé plošiny nebo úplně měnit tvar stavby.

Smyslem je právě využívání zmíněného paradoxu. Co se v jednom pohledu zdá rozdělené, se v druhém může spojit v cestu. Dvě vzdálené plošinky se v určité perspektivě zdají být jednou a to je přesně váš okamžik. Ida se nebojí ani gravitace a často budete chodit po stěnách. Potkáte i vrány, dříve pyšné obyvatele těchto staveb, kteří jsou odsouzeni chodit po absurdní architektuře navěky. Nijak vám neublíží, jen vám často budou stát v cestě.

Absurdní krása

Jsou videohry umění nebo nejsou? To jsou malicherné otázky, o které se spousta lidí pře. Ještě první renesanční umělci nepovažovali kresbu za umění. A dnes? Není o tom pochyb. Monument Valley by mohl být ukázkou toho, že hry jsou uměleckým dílem. Mohou být poetické, vzbuzovat v nás otázky a velmi silné emoce. Přesně to tato hra dělá. A to je hlavní důvod, proč ji hrát. Ani jedna úroveň se neopakuje, každý zámek přináší něco nového, ať už je to výtvarný styl, nebo také hratelnost.

Monument Valley

Většina úrovní není těžká a věřím, že se během hraní nijak nezaseknete. Maximálně poslední úroveň by vás na chvíli mohla potrápit. Dohrát tuto hru vám tak zabere přibližně hodinu a půl času, což je na jednu stranu velmi málo, ale na druhou stranu je to tak akorát, abyste se dostali do příběhu a náramně si ho užili. Nic není natažené a nic se neopakuje. To je u her také zvláštnost.

Hodina a půl hraní za přibližně 100 Kč. Jistě naleznete hry, které vám toho dají víc. A pokud jste se přistihli, že nejraději hrajete Subway Surfers či dokola spojujete drahokamy, tak do této hry radši neinvestujte. Doporučit ji ale musím lidem, kteří mají rádi zážitky a silné příběhy. Monument Valley je hra výsostně harmonická, spojuje chytrou (ale ne nijak obtížnou) hratelnost o přestavování absurdní architektury s fantastickou grafikou a hudbou. A přestože je velmi tichá, tak vás vtáhne, silně na vás zapůsobí a po hodině a půl vás nechá svým otázkám. A jistě nebude trvat dlouho a zahrajete si ji znovu… a znovu…

Stáhnout Monument Valley

Google PlayApp StoreWindows Phone

95%