Beholder

Beholder

Co s vámi udělá totalita?
18

Pokud jste příliš mladí, abyste chápali naříkání svých rodičů a prarodičů na minulý režim, pomoci by vám mohla dnešní hra. Beholder je jakýmsi simulátorem domovníka v totalitním státě. Režim po vás chce donášení informací na obyvatele domu a vy se budete muset rozhodnout, kam až jste schopni zajít.

Beholder – videorecenze

Rozvoj nezávislých her umožnil průnik do společensky zajímavých, leč ne mainstreamových témat. Zatímco v televizi nebo literatuře jste se o životech běžných lidí v totalitních režimech mohli dozvědět mnoho, ve hrách toto vážné téma nenašlo uplatnění. Poslední léta to však neplatí a díky menším týmům si můžete vyzkoušet, jaké to je vést deník v totalitním státě, nebo být zaměstnán jako domovník. Jak ukazuje dnes recenzovaný titul, jeho funkce a pravomoci jsou mnohem rozsáhlejší, než by se mohlo zdát.

Domovník

Máte jedinečnou příležitost – stát vám nabízí práci domovníka, což s sebou nese i zajištěné bydlení a slušný plat. Od začátku je vám otevřeně řečeno, že vaším posláním bude špehovat obyvatele domu a hlásit veškerou nežádoucí aktivitu. Osobně jsem očekával mnohem skrytější přístup, kdy by vás hra k podobnému chování lehce motivovala, aby vám později mohlo dojít, jak špatné vaše činy jsou. Místo toho vás postaví před hotovou věc. Mé zklamání ale okamžitě opadlo.

Být domovníkem totiž znamená velkou spoustu možností, což dokazuje i nejedna studie mapující období vlády komunistické strany v Československu. Hra vám řekne, co po vás vyžadují státní autority, ale nechává vám otevřené i další možnosti. Můžete se snažit škodit spoluobčanům co nejméně, ale zároveň chránit svou rodinu. Můžete bonzáctví zcela propadnout a užívat si výhody, které vám Ministerstvo pořádku nabízí. Asi nejtěžší variantou je sblížení s disentem.

Lidské zdroje

Říká se, že „vše je o lidech“. V této hře to platí zrovna tak. Hra vám jednak může pomoci vyzkoušet, jakou osobností jste vy sami, ale hlavně můžete poznat různorodou směsku obyvatel, kteří by klidně nějaký takový dům mohli obývat. Ten je vaším královstvím, kde potají rozmisťujete kamery, od každého pokoje máte klíče a nikdo vám nebrání ani v procházení věcí (pokud vás zrovna nenachytá jejich majitel). Nalezené důkazy pak můžete buď zakrýt, nebo nahlásit.

Věřte mi, že hra není vůbec jednoduchá. Ministerstvo čeká výsledky a na vaše výmluvy není zvědavé. Nezbavíte se nepohodlného občana včas? Očekávejte návštěvu tajné policie a raději se rozlučte s rodinou, kterou už nikdy neuvidíte. Na druhou stranu, velmi snadno se vám stane, že rozzuříte sousedy, kteří ze zoufalství sáhnou po zbrani. Snaha pomáhat ostatním nevyjde levně a požadavky vaší rodiny vás mohou také snadno dostat do finanční tísně. Udržíte syna na univerzitě nebo raději zaplatíte doktora pro svou dceru? Ani vy se neobejdete bez pomoci ostatních.

Účel světí prostředky

Velmi mě překvapila hloubka této strategie. Nejen že drží fantastickou atmosféru, ale vaše jednání má dopad na chování ostatních. To ovšem nefunguje vždy. Umělá inteligence je schopna vám vykouzlit úsměv na rtech a vzápětí naštvat. Když je doma dvojice, po zaklepání ke dveřím přijde jeden z obyvatelů, a pokud potřebujete mluvit s tím druhým, nemáte šanci. Ne vždy jsem byl také spokojen s ovládáním pohybu, které občas nefunguje spolehlivě a postava běží jinam než chcete. Nejednou se také postavy překrývají a vy nemáte šanci na jednu z nich ťuknout. Tyto drobné vady hře odpustíte, jak si k jejím protagonistům vytvoříte vztah.

Základem je konverzace s ostatními obyvateli domu. Nechybí jejich sledování, dále jim můžete krást majetek (což se ve velkém vážně nevyplatí), vyhrožovat jim udáním či krýt jejich nelegální aktivity. Nezapomeňte že jsme v totalitním státě a oblast ilegality je značně široká – stačí číst zakázané autory, mít kontakty se zahraničím nebo pít zakázanou značku pití. A pokud se rozhodnete být s režimem zadobře, nevyhnete se ani nastražování důkazů nebo lhaní, ze kterého se slabším povahám může udělat zle. Hrozně snadno se vám navíc stane, že se morální zábrany vypaří a z udávání sousedů se stane hra. Vy přece chcete vyhrát. Jenže co to znamená? Uchovat si morální integritu nebo se svézt na utrpení ostatních?

Ač má titul slušnou znovuhratelnost, mnohokrát budete kampaň restartovat a zkoušet hrát jinak… a opakovat poněkolikáté stejné události je nuda. Základní kostra se totiž nikdy nemění, i když vaše rozhodnutí ovlivní mnohé. Nenechte se tím však odradit, atmosférou a strategickými možnostmi to hra bohatě vynahrazuje. Její systémy vám umožní pochopit motivace lidí na obou stranách barikád i mezi nimi. Titul mi navíc připadá až nepříjemně aktuální.

Stáhnout Beholder

85%
  • atmosféra totalitního státu