Aktualizováno 23. 1. 2019
Nové zprávy ohledně problémové aplikace Blockers Call 2019 přináší bezpečnostní analytici společnosti ESET, kteří ji objevili. Nástroj pro blokování hovorů Blockers call 2019 byl pro uživatele hrozbou, která umožňovala útočníkům vzdálený přístup do bankovního účtu napadeného uživatele. Útočníci cílí výhradně na klienty bank působících v České republice, kterým mohli zcizit přihlašovací údaje. Díky rychlé a koordinované aktivitě společnosti ESET a bankovních domů došlo k rychlé detekci a nastavení účinných opatření. Aplikace před odstraněním z obchodu Google Play měla více než 10 tisíc stažení.
Tuto hrozbu ESET detekuje již při instalaci aplikace jako Android/Spy.Banker.AGQ. Z pohledu škodlivého kódu, který útočníci použili, se jedná o prakticky stejnou hrozbu, jakou byla aplikace QRecorder ze září loňského roku.
„Podařilo se nám zachytit nástroj, jehož oficiální funkcí je blokování hovorů. Na základě naší interní analýzy můžeme říci, že původně legitimní aplikace byla v průběhu času tzv. ztrojanizovaná. To znamená, že se po některé z jejich aktualizací stal z aplikace Blockers call 2019 tzv. trojský kůň. Ten umožňuje útočníkům stáhnout do chytrého telefonu s operačním systémem Android nebezpečný obsah, což se také dělo. Celý scénář je totožný s podvodnou aplikací QRecorder, o které jsme informovali v září loňského roku,“ říká Miroslav Dvořák, technický ředitel české pobočky společnosti ESET.
Útočníci v tomto případě cílí výhradně na uživatele z České republiky.
Z analýzy bezpečnostních specialistů společnosti ESET, která stále probíhá, prozatím vyplynulo, že malware v telefonu čeká na zašifrovaný příkaz z tzv. C&C serveru útočníka, na základě kterého vykoná požadovanou aktivitu. V první fázi škodlivý kód zjišťuje, zda jsou v telefonu aplikace, které mohou být pro útočníky zpeněžitelné a nemusí se jednat pouze o bankovní aplikace. Následně je do telefonu stažen modul, který vytvoří neviditelnou vrstvu nad cílovou aplikací, například internetovým bankovnictvím, a snímá přihlašovací údaje uživatele. Útočníci dále mají přístup do SMS zpráv, které jsou nejčastějším druhým ověřovacím faktorem při převodech peněz. Útočníkům tedy nic nebrání, aby si vzdáleně posílali peníze z účtu napadeného uživatele na cizí bankovní účty bez jeho vědomí.
„Útočníci v tomto případě cílí výhradně na uživatele z České republiky. Škodlivý kód je zaměřen na bankovní aplikace největších bankovních domů působících na našem území. Cílení pouze na české uživatele bylo přitom do nedávna poměrně výjimečné,“ dodává Dvořák.
Upozorňujeme na podvodnou mobilní aplikaci Blockers call 2019, která může napadnout vaše internetové bankovnictví. https://t.co/8YNdSDcQDm … pic.twitter.com/tQAZltWtma
— APMS (@APMS_CZ) 23. ledna 2019
Původní zpráva z 22. 1. 2019
V obchodě Google Play se nachází další pro české uživatele nebezpečná aplikace. Jmenuje se Blockers Call 2019 a sloužila k blokování hovorů od neznámých čísel. Nyní před ní varuje své zákazníky Česká spořitelna a pokud ji máte v telefonu nainstalovanou, doporučuje:
- aplikaci bez zbytečného odkladu odinstalovat
- vrátit mobilní zařízení do továrního nastavení
- změnit přihlašovací údaje do internetového bankovnictví
- v případě přetrvávajících pochybností o bezpečnosti mobilního zařízení kontaktovat klientskou linku České spořitelny