Nový král spolujízdy: BlaBlaCar vstupuje na tuzemský trh

5

BlaBlaCar sahá svými počátky až do roku 2003, kdy vznikl nápad na šetření nákladů formou spolujízdy, a to v každodenním životě. Od roku 2006 společnost funguje ve Francii, další země po celém světě přibývali průběžně. Nyní se dostává i na zájemce z České republice, kdy se po akvizici Jízdomatu stává z BlaBlaCaru největší služba svého druhu u nás.

Obdoba různých taxislužeb není pro naše čtenáře neznámá, otestovali jsme jak největší startup Uber, tak také lidovější WunderCar. Trochu mimo stála služba Jízdomat, která sdružovala uživatele, kteří jedou stejným směrem, a pomohla tak rozmělnit výdaje za takovou cestu. Nyní se dostalo na akvizici, Jízdomat byl odkoupen celosvětovou službou BlaBlaCar, která má stejný záměr, avšak v trochu líbivějším kabátku a samozřejmě s mobilní aplikací.

BlaBlaCar

Co je spolujízda?

BlaBlaCar se nesoustředí na krátké trasy jako WunderCar nebo Uber, naopak se specializuje na cesty dlouhé, vždy z města do města a klidně i z jedné země do druhé. Průměrný uživatel BlaBlaCar ujede vzdálenost zhruba 250 kilometrů, a tak je jasné, čím se spolujízda liší od klasických taxislužeb, nebo jejich alternativ. Pro uživatele Jízdomatu to znamená to, že si jedním kliknutím mohou přenést celou svoji historii do nové aplikace BlaBlaCaru. Ten tedy od dnešního dne bude dominovat na tuzemském a slovenském trhu, alespoň co se spolujízdy týká. Právě dnes totiž služba oficiálně vstupuje jak do České, tak také Slovenské republiky.

Aplikace a bezpečnost

BlaBlaCar samozřejmě nabízí i vlastní aplikaci. Po krátké registraci (jméno, věk, kontaktní údaje) se dostanete na obrazovku, kde můžete buď zadat a nebo vyhledat jízdu. Následně se vám zobrazí dostupné možnosti a také cenová politika. Částky jsou barevně rozlišeny, zelená značí velmi výhodnou nabídku, oranžová střed a červená poněkud předraženou nabídku. U konkrétní cesty se okamžitě dozvíte kdo vás poveze, kam jede, jaké je jeho auto, případně jestli je možná i malá zajížďka (obecně maximálně 15 minut). Samozřejmě se dozvíte i podrobnosti o tom, zda je auto kuřácké, jestli je možné poprosit řidiče o puštění hudby a další drobnosti.

Nejdůležitějším tahákem je ovšem hodnocení. Samozřejmě, každého řidiče můžete před cestou ohodnotit, aby však nedocházelo k tomu, že po vašem negativním hodnocení dostanete na oplátku to samé, řidič vás hodnotí jako první. Dle počtu jízd a hodnocení se pak vypočítává průměr, ten samozřejmě funguje jako vodítko toho, jak spolehlivý a hlavně kvalitní vámi vybraný řidič je. Potěší také informace o tom, kolik řidič nabízí volných míst v automobilu. V případě jeho zaplnění je samozřejmě sdílená cena nižší, tedy alespoň pro řidiče.

BlaBlaCar

Nejde ale pouze o sdílení nákladů, BlaBlaCar nastínil i stránku bezpečnosti. Ze strany řidiče jste krytí jeho vyplněným profilem (typ automobilu, uskutečnění jízdy, počet přátel na Facebooku), další stránka bezpečnosti spočívá v tom, že řidič je díky přítomnosti dalších lidí ostražitější. Vysvětlit si to můžeme na příkladu mikrospánku.

Další bezpečností prvek spočívá v tom, že slečny mohou vybrat také variantu dámské jízdy, v tomto případě je tedy i samotný řidič žena.

Působnost

Vzhledem k tomu, že BlaBlaCar funguje i v dalších zemích Evropy (Francie, Španělsko, Německo, Velká Británie, Rusko), lze často narazit na cizince. Pokud vás zajímá, podle čeho BlaBlaCar označuje jízdy jako levné, dražší a nejdražší, využívá k tomu speciální koeficient, který se řídí podle vzdálenosti a samozřejmě ceny pohodných hmot. Celkově si tedy velmi snadno uděláte obrázek o tom, jak moc výhodná pro vás spolujízda s danou osobou je.

BlaBlaCar samozřejmě potřebuje svoji základnu, tu částečně získalo díky akvizici s Jízdomatem. Jak to bude dál ukáže až čas, protože jako každý komunitní projekt, i tento potřebuje základnu uživatelů a samozřejmě řidičů. Pro BlaBlaCar hovoří i celkové údaje, například jen v jednom čtvrtletí roku 2015 se „převezlo“ více než 10 milionů lidí.

BlaBlaCar se také pochlubil dalšími statistickými daty. Pokud vás zajímá, kdo je nejčastějším zákazníkem a tipujete student, není to tak zcela pravda. Ze 100 % cestujících tvoří 21 % studenti, 72 % zaměstnaní lidé a 7 % zbytek. Častěji se vozí muži, a to v poměru 60 ku 40 %. Zajímavou informací je také to, že komunitu BlaBlaCaru tvoří zhruba 25 milionů členů po celém světě.

Jak to tedy bude?

BlaBlaCar se otevírá českým a slovenským uživatelům ode dnešního dne, jak se bude služba zamlouvat ukáže až čas. A co vy, využíváte nebo jste využívali služeb spolujízdy?

Stáhnout BlaBlaCar

Google Play (zdarma) App Store (zdarma)

Diskuze ke článku
Martin P.
Nový jednooký král spolujízdy, mezi slepýma králem...

Ohlasy již na WEBu jsou. Jízdomat byl aktuálně skoupen a ukončen bez náhrady, aby nekonkuroval podobnému zahraničnímu projektu. Ten se ukazuje jako neplnohodnotná náhrada.

Na ručně vytvořené účty dokáže ze starého Jízdomatu přenést jen hodnocení. To nejcennější, tedy již vypsané a přihlášené jízdy již ne.

Nevěští bolestí blelbe... je že:

- Blablacar jako neplnohodnotná\nefunkční náhrada má monopol.
- nelze zadávat start cíl průjezdní body z mapy.
- řidič a spolujezdec se nemohou dohodnou předem před potvrzením jízdy.
- do budoucna hrozí zpoplatnění \ zaměření na dálkové jízdy
- nelze zvolit jako měnu €

Celkově to bude zapadat do obvyklé šablony kdy zahraniční často úspěšné projekty se mimo domovské prostředí ukazují jako neefektivní až nepoužitelné.





Jirkaone
Pozorujte marketingovou sebevraždu BlaBlaCar CZ v přímém přenosu.
Milan Kutaj
Milan Kutaj
Len ďalší odpad od žabožrútov. Ten národ zrejme nikdy s ničím poriadnym na trh nepríde ...
Jazdomat bol v každom ohľade lepšou voľbou a na toto im ľudia hodia bobek a prejdu na iné CZ/SK stránky, prípadne sa stiahnu na Facebook :) Veľká škoda, že tak úspešné a kvalitné projekty sú predávané neschopným zahraničným developerom, ktorí ich doslova potopia ...

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze