Mobil za volant nepatří: každý druhý Čech jej však používá

7

Telefonování či psaní SMS je v České republice při řízení zakázané. Ani to nám však nebrání toto pravidlo porušovat a dle průzkumu, který si nechal zpracovat virtuál SazkaMobil. Ten ukázal, že téměř polovina českých řidičů na toto pravidlo nedbá a telefon za jízdy využívá. Vystavují tak riziku nejen sami sebe, ale i další účastníky silničního provozu.

„Znalosti řidičům nechybí, dobře vědí, že mobil za volant nepatří, obecně přitom podceňují bezpečnostní rizika spojená s jeho používáním za jízdy. Mě osobně překvapilo například zjištění, že telefon během řízení využívá celých 47 % respondentů. Každý druhý řidič tak dobrovolně tříští svou pozornost mezi sledování silničního provozu a ovládání telefonu, “ uvádí Jan Schmiedhammer, ředitel SAZKAmobilu.

Škoda Fabia

Přitom za přestupek je považováno již pouhé držení telefonu či jiného záznamového zařízení v ruce. Pokud je dotyčný odhalen silniční kontrolou, automaticky získává dva body a vystavena bloková pokuta, která může dosáhnout až 1 000 Kč. Ve správním řízení je sankce o něco výši, konkrétně od 1 500 Kč do 2 500 Kč.

Píšete SMS za jízdy? Riziko nehody je 23násobné!

Jak přesně mobil degraduje míru pozornosti je do značné míry individuální, zásadní problém ovšem spočívá ve skutečnosti, že například takové psaní textové zprávy je velmi komplexním úkonem. Výsledkem je rozptýlení na třech úrovních zároveň:

  • Vizuální – zrak se zaměřuje na obrazovku telefonu
  • Manuální – přístroj musíte držet a obsluhovat, takže sundáváte ruku z
  • Kognitivní – práce s mobilem zaměstná vaši mysl, odvádí ji od řízení vozidla a narušuje vaši koncentraci

„Všechno, co děláme při řízení, ačkoliv to třeba jako telefonování není zakázáno, odvádí naši pozornost. Zvlášť v době chytrých telefonů, řada lidí při řízení vyřizuje nebo čte emaily, chatuje na sociálních sítích, a podobně. Nikdo si přitom neuvědomuje, že i to je vlastně zakázáno, protože držíme v ruce telefon. Nejde ale o samotný přestupek, jde doslova o život,“ říká Martin Farář ředitel BESIPu a dodává: „Podle některých zahraničních studií je riziko dopravní nehody u esemeskujících řidičů až 3× větší než u řidičů s alkoholem v krvi. Podle výzkumů z USA řidič, který píše SMS nabourá třiadvacetkrát častěji, než ten, který se plně věnuje řízení.“

Přímo BESIP se problematice používání telefonů během řízení samozřejmě věnuje dlouhodobě. Prohlédnout si můžete video níže, které je zaměřeno především na psaní SMS. Ty totiž na dnešních telefonech, které mají pouze dotykový displej, nelze napsat „poslepu“. Při psaní zprávy se tak dle BESIPu dlouhých pět vteřin vůbec nevěnujeme řízení a nesledujeme dění na cestě před námi.

Data BESIP – hlavní koordinační subjekt bezpečnosti silničního provozu v ČR:

činnost zvýšená rizika nehody
Vyhledávání telefonního čísla 3× větší riziko nehody
Mluvení/poslech telefonu 1,3× větší riziko nehody
Ladění elektronického zařízení 1,4× větší riziko nehody
Použití elektronického zařízení 7× větší riziko nehody
Psaní SMS 23× větší riziko nehody
Škoda Fabia

Poslepu již nepíšeme

Průzkum odhalil i nejoblíbenější „mobilní“ aktivity řidičů. Mezi těmi, kteří připustili používání telefonu za jízdy je populární především volání (93 %), navigace (48 %) a SMS/MMS (42 %). Celkem 35 % všech dotazovaných volání za volantem odsuzuje jako rizikové a nebezpečné. Asi 55 % respondentů se vyjadřuje smířlivěji, podle nich je volání z auta v pořádku, použijeme-li sadu handsfree. Jen 9 % lidí konstatovalo, že v telefonování za volantem nevidí absolutně žádné bezpečnostní riziko.

Další zajímavosti: hřeší hlavně muži

  • Obecně platí, že muži jsou častěji viníky dopravních nehod. V roce 2014 měli na celých 80 % zaznamenaných prohřešků.
  • Telefon při řízení automobilu využíváme k následujícím činnostem: volání (93 %),(48 %), SMS/MMS (42 %), přehrávání hudby (17 %), fotoaparát/kamera (16 %), sociální sítě vč. Whatsapp/Viber/Messenger (13 %), internet (12 %), e-mail (12 %), aplikace (9 %) a hry (7 %)
  • „Když volat při řízení, tak jedině s handsfree,“ to je mantra 55 % dotazovaných, 35 % respondentů přitom považuje za nebezpečné i telefonování handsfree
  • 4 % respondentů už dostala pokutu za telefonování během jízdy (z toho přes 80 % mužů)

Zdroj: Tisková zpráva SazkaMobil

Diskuze ke článku
Driver
Možná že ty statistiky nejsou vůbec relevantní. Někdo za jízdy čte, řídí 40tun a nikdy nezpůsobil nehodu a jezdí ohleduplně a někdo se plně věnuje pilotování svého korábu a ohrožuje všechny okolo až nakonec srazí policejní auto protože si myslel, že to ještě stihne. Analogií bude když se vášnivý kuřák dožije 90 let a sportovec ve 45 zkolabuje a sekne to s ním. Stalo se populárními tématy, že je vše prosté ale opak je pravdou.Nehodovost je tristní. Projeďte D1 bez kolony. Téměř nelze. Vždy se srazí dva blbci, a půl republiky za nimi pak stojí v koloně, a né vždy je důvodem neomalenost nebo telefonování. Mnohem častěji je to agrese a bezohlednost. A dokud tohle nebudou dopraváci řešit, tak nějaké pásy či rychlost a obdobné prohřešky hojně pokutované ještě nikde nehodovost nesnížily. Až budou vyřešeny zásadní potíže, pak bude prostor pro drobnosti. Ale to asi těch 15 ministrů dopravy za 15let ještě nepochopilo.
František Zbořil
Je agrese a agrese. Pokud jde o tu bezohlednost, tak spíš bych ji viděl v tom, že někteří lidí prostě nemají dostat řidičák. Nejsem žádný pirát jezdím tak 110 a ve vesnicích tak 60 maximálně 70, ale to by se člověk zbláznil, když potká řidiče, který v křeči svírá volant, obličej přilepený na předním skle, jede prostředkem silnice a nevnímá nic jiného než co je na deset metrů před ním aniž by se zajímal o provoz za ním. Znova opkauji nejsem žádný pirát ani agresor, ale tyhle řidiči mě dovádí k šílenství a co hovořím s lidmi tak to vnímají stejně. Dále pokud vím ze statistik dopraváků, tak nejčastější problém není rychlost, ale nepozornost řidičů. Osobně mám za poslední pár roků dvě nehody a vždy to do nás někdo najel zezadu. To si člověk stojí na světlech a rána nebo dává přednost na mostě kde se vejde je jedno auto a protijedoucí mají přednost, takže čekám než přejede a než se rozjedu tak zase šleha do zadku. Jako pokud lidé se nesoustředí a nedávají pozor, tak pak je to těžké.
František Zbořil
Jo tak takových blbců je také dost :-( Já jsem možná i tím reagoval na ranní článek na idnesu. Mrzelo mě jak se tam psalo o agresivních řidičích. Štve mě, že člověk co jezdí slušně se občas musí stát agresivní, když před tebou jede brzda a tím nemyslím jen to, že takový člověk jede pomalu. To pak nezbývá na to opravdu šlápnout. Jenže lidé tu pak nadávají na to, že právě na to někdo musí šlápnout a neřeší toho pito.ce, který tě donutí k takovému jednání a pak si jen říkám jak mohl někdo takový dostat řidičák.
František Zbořil
Přesně to jsou řidiči co mají problém řídit natož aby sledovali zrcátka, provoz kolem, ukazovali, že odbočují atd. Víc než pokuty za rychlost by možná prospělo pravidelné přezkušování všech řidič zda opravdu řízení zvládají.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze