Detailní dopravní informace získané prostřednictvím sledování velkého množství mobilních telefonů už dnes bereme za samozřejmost. Chytré algoritmy poznají, že se na silničních tazích hromadí více aut, než je pro daný čas obvyklé a navíc se pohybují nižší rychlostí. Daný tah pak v mapě zvýrazní červenou barvou a uživatele se zapnutou navigací automaticky přesměrují na alternativní trasu.
According @googlemaps, there is a "traffic jam" at 3:15 in the morning on the road from Belgorod, Russia to the Ukrainian border. It starts *exactly* where we saw a Russian formation of armor and IFV/APCs show up yesterday.
— Dr. Jeffrey Lewis (@ArmsControlWonk) February 24, 2022
Someone's on the move. pic.twitter.com/BYyc5YZsWL
V době míru je to šikovný pomocník, za války dvojsečná zbraň. Doktor Jeffrey Lewis ukazuje, že Google Mapy „věděly“ o invazi několik hodin před jejím začátkem, a to díky neobvyklé zácpě, která se vytvořila 24. února v 3:15 místního času na jednom z hlavních tahů na ukrajinské hranice. Nejspíše za ni nemohli samotní vojáci, ale zvědaví civilisté, kteří uvízli na silničních zátarasech, nebo se šli k cestě podívat, co se děje.
Tato výhoda, tedy spatřit neobvyklé přesuny, však funguje pro obě strany konfliktu. Agentura Reuters proto informuje, že se Google po dohodě s ukrajinskou vládou rozhodl pro tamní území vypnout funkci informující o aktuálním provozu, aby tak invazní vojska nezískala informace o přesunech techniky nebo evakuaci civilistů. Samotná služba však funguje, stejně jako navigace.
Není to poprvé, co veřejně dostupné navigační služby promlouvají do válečných operací. The Guardian připomíná čtyři roky starou aféru amerických vojáků, kteří prostřednictvím aplikací pro sledování sportovních výkonů prozradili celou řadu tajných základen.