Díky vysokému zájmu o tyto tarify došlo ve druhém čtvrtletí roku k výraznému nárůstu počtu zákazníků s paušálem - společnost jich získala 52 tisíc. Za první pololetí roku získala Telefónica celkem 95 tisíc nových paušálních zákazníků. Celkový počet zákazníků mobilních služeb na konci června 2013 dosáhl 5 082 000.
Počet zákazníků mobilních služeb | 1. pololetí 2012 | 1. pololetí 2013 |
---|---|---|
Tarifní zákazníci | 3 114 000 | 3 173 000 |
Předplacenkáři | 1 854 000 | 1 909 000 |
Celkem | 4 968 000 | 5 082 000 |
Noví zákazníci | 1. pololetí 2012 | 1. pololetí 2013 |
---|---|---|
Tarifní zákazníci | 64 300 | 95 000 |
Předplacenkáři | - 38 300 | 18 000 |
Celkem | 26 000 | 113 000 |
Mobilní revoluce s tarify FREE se povedla
Na jeden z tarifů FREE přešel již téměř každý třetí rezidentní zákazník paušálních služeb společnosti Telefónica. Jednoduchá struktura těchto tarifů je pro zákazníky lákavá - většina z nich si vybírá tarif s vyšší útratou oproti svému předchozímu tarifu a využívá maximum výhod tarifů FREE, ať už jde o neomezené volání či o internet v mobilu.
Nárůst zaznamenal i podíl chytrých telefonů v síti O2, který ve druhém čtvrtletí roku 2013 dosáhl 30,4 %. Telefónica spolu s tarify FREE představila nový model prodeje telefonů - službu O2 Mobil, se kterou si každý zákazník může zvolit výši jednorázové platby, kterou uhradí při koupi telefonu. Zbylá část pořizovací ceny telefonu je rozložena do následujících 24 měsíců. Tento přehledný způsob financování si při koupi nového telefonu či tabletu vybírá 30 % zákazníků O2. Variabilita při výběru výše jednorázové platby a měsíčních splátek mění chování zákazníků, kteří nyní často sahají po výkonnějších modelech telefonů - zatímco průměrná cena telefonu prodaného za hotové činila začátkem května necelých 5 tisíc korun, v případě nákupu s O2 Mobil to bylo téměř 7 tisíc korun. Také díky tomu dosáhl podíl chytrých telefonů na prodejích v 1. pololetí roku 70 %.
2Q 2012 | 2Q 2013 | |
---|---|---|
Podíl chytrých telefonů v síti O2 | 22,9 % | 30,4 % |
Přehled finančních výsledků
Vlastní provozní výnosy (bez zahrnutí vlivu nižších terminačních poplatků, které nemají přímý dopad na provozní zisk) se snížily meziročně o pouhá 2,4 %. Celkově se konsolidované provozní výnosy v prvním pololetí roku snížily meziročně o 5 % na 23 905 mil. Kč.
Díky zvýšené pozornosti věnované mobilním datům se výnosy z mobilních dat (bez zahrnutí textových zpráv a CDMA) meziročně zvýšily o 21,4 %.
Plně srovnatelný finanční ukazatel OIBDA (provozní zisk před zahrnutím finančních nákladů, daní, odpisů a amortizace, bez mimořádných položek) poklesl meziročně o 6,9 %.Výsledný ukazatel OIBDA (včetně mimořádných položek) dosáhl v prvním pololetí roku 2013 výše 9 141 mil. Kč. To představuje meziroční pokles o 10,3 %, který byl ovlivněn mimořádnými účetními položkami (vyšší náklady na restrukturalizaci zaúčtovanými v prvním pololetí roku 2013 ve srovnání s rokem 2012 a pozitivním vlivem z prodeje 80% podílu v dceřiné společnosti Informační linky v prvním čtvrtletí roku 2012).
Společnost dosáhla nárůstu volných peněžních toků o 7,8 % meziročně při meziročně vyšších investicích o 1,6 %.
1. pololetí 2012 | 1. pololetí 2013 | Meziroční změna | |
---|---|---|---|
Konsolidované výnosy z podnikání | 25 165 | 23 905 | - 5,0 % |
Výnosy z mobilních dat (mimo SMS) | 1 221 | 1 482 | + 21,4 % |
OIBDA | 10 195 | 9 141 | - 10,3 % |
Zdroj: TZ O2