Tisková zpráva ČTÚ
Přitom zástupci Air Telecomu vystupují tak, aby navodili dojem, že se jedná pouze o změnu stávající služby a nikoliv o podpis nové smlouvy s jiným poskytovatelem. V důsledku takového nekalého jednání pak musí poškození spotřebitelé hradit finanční závazky vyplývající jak ze smlouvy stávající, tak ze smlouvy nové, nekale uzavřené.
S ohledem na výše uvedené podezření na klamavou obchodní praktiku ze strany obchodních zástupců společnosti Air Telecom, ČTÚ důrazně doporučuje spotřebitelům, budou-li navštíveni obchodním zástupcem jakékoli společnosti, požadovali prokázání jeho totožnosti a informaci, za jakého poskytovatele služeb vystupuje. V případě jakýchkoli pochybností ČTÚ spotřebitelům současně doporučuje obrátit se okamžitě na zákaznickou linku poskytovatele, pro kterého obchodní zástupce podle svého vyjádření pracuje a ověřit si, zda jsou podávané informace pravdivé.
ČTÚ rovněž připomíná, aby si spotřebitelé před uzavřením smlouvy důkladně prostudovali dokumenty, včetně příloh, které jsou jim obchodním zástupcem předkládány k podpisu. Zákazníci by navíc vždy měli také požadovat kopii podepsané smlouvy. V případě uzavření smlouvy mimo prostory obvyklé k podnikání (např. domácnosti občanů) pak mají spotřebitelé ze zákona právo od smlouvy do 14 dnů od jejího uzavření bez jakékoliv sankce odstoupit. Český telekomunikační úřad v souvislosti s praktikami obchodních zástupců společnosti Air Telecom zahájil s touto společností správní řízení pro podezření na klamavou obchodní praktiku. Jak se situace bude vyvíjet vás samozřejmě budeme informovat.
Reakce operátora Air Telecom
Operátor samozřejmě na tiskovou zprávu promptně, a poměrně ostře reagoval. Co tvrdí?
Air Telecom, a.s., čtvrtý mobilní operátor Air Telecom, se striktně vymezuje od nepodložených a nepravdivých rčení, která dne 13. 8. 2013 zveřejnil Český telekomunikační úřad prostřednictvím svého mluvčího Františka Maliny. V nich varuje spotřebitele před zástupci Air Telecomu a uzavíráním jejich smluv na telefonní služby. Řada těchto fakt není založena na pravdě, přestože je český regulátor vydává v oficiální tiskové zprávě.
U:fon eviduje od r. 2012 pouze 4 stížnosti
Od prosince 2012, kdy mobilní síť U:fon převzal nový operátor Air Telecom, a.s., jsou evidovány pouze čtyři stížnosti na jeho obchodní zástupce. V žádném případě nejde o nárůst či vysoké číslo, jak uvádí ČTÚ.
Air Telecom prodává primárně skrze eshop a infolinku
Prodej telefonních, mobilních a internetových služeb mobilního operátora Air Telecom probíhá především přes jeho webové stránky www.airtelecom.cz, infolinku 811 811 811 a přes partnerské prodejny.
ČTÚ si plete Air Telecom s U:fonem
Prodej služeb, který probíhá prostřednictvím certifikovaných obchodních zástupců, je minoritní a jde o služby mobilní sítě U:fon, nikoliv mobilní sítě Air Telecom. Každý obchodní zástupce sítě U:fon se zákazníkovi na schůzce prokazuje průkazkou s názvem společnosti a číslem, na němž si lze ověřit, že prodejce u naší společnosti pracuje.
Trojí ověřování zákaznických smluv
Schůzky obchodních zástupců nejsou rozhodně nekalým prodejem, jak mylně uvádí ČTÚ. Většina obchodních případů je dopředu domluvena telefonicky a dále veškeré prodeje jsou okamžitě telefonicky ověřovány, a to poprvé v tu chvíli, kdy certifikovaný obchodní zástupce sítě U:fon se zákazníkem sepisuje smlouvu.
Zákazník je znovu telefonicky prostřednictvím verifikačního hovoru s infolinkou plně obeznámen s tím, že se jedná o nového poskytovatele služeb, je seznámen s výší poplatků a paušálů, dává souhlas, že se seznámil se všemi podmínkami poskytování služeb. S veškerými fakty, s nimiž ho infolinka obeznámí, souhlasí, jinak není prodej vůbec dokončen. V případě, že zákazník již využívá služeb jiného poskytovatele a požaduje výpověď u stávajícího poskytovatele nebo přenesení telefonního čísla, vyplní zástupce se zákazníkem patřičné dokumenty a oddělení Back office tyto požadavky zpracuje.
V případě, že se jedná o portaci telefonního čísla, dochází k aktivaci dočasného telefonního čísla, aby mohl zákazník služby již využívat, a poté, jakmile do 14 dnů k portaci dojde, se na jeho přístroji telefonní číslo změní na původní.
Správní řízení opět bez operátora?
Dál ČTÚ uvádí: „ČTÚ v souvislosti s praktikami obchodních zástupců společnosti Air Telecom a.s. zahájil s touto společností správní řízení pro podezření na klamavou obchodní praktiku.“ Toto rovněž není pravda, operátor Air Telecom nebyl o žádném správním řízení do dnes informován, přesto je již dopředu napadán v médiích a je poškozováno jeho dobré jméno na trhu. Air Telecom bude vyžadovat okamžité vysvětlení od českého regulátora na jeho velmi zvláštní postup.
Právní kroky pro poškození dobré pověsti čtvrtého českého mobilního operátora
ČTÚ nyní eviduje stovky tisíc nejrůznějších závažných stížností spotřebitelů na všechny operátory, ovšem vybral a mediálně informoval pouze o jednom z mobilních operátorů se sítí U:fon, a to na základě neověřených informací. Statisíce ostatních stížností na zbylé tři dominantní mobilní operátory nechává bez mediálního povšimnutí.
A jak to dopadne?
Bude určitě sledovat, jak tato mediální přestřelka mezi úřadem a operátorem dopadne. O vývoji vás budeme na mobilenet.cz samozřejmě informovat. Nelze vyloučit ani právní kroky ze strany Air Telecomu.
Zdroj: TZ ČTÚ, TZ Air Telecom
A jak mohli přepsat název u mobilního telefonu nechápu, když název je zalisovaný přímo v mobilu :DDD