Zatímco 95 % uživatelů v zahraničí využívá SMS, u volání je to jen 77 %. Dvě třetiny respondentů přitom uvádějí, že volají jenom občas. Skoro stejnou četnost používání přitom má internetové připojení, lidé častěji sáhnou po emailu nebo dokonce sociální síti, než aby zavolali. Naopak MMS si v zahraničí užívají onu příslovečnou dovolenou.
Ovšem volání není jedinou obětí strachu z vyšších účtů. Dvě třetiny lidí ze zahraničí komunikuje pouze v případě nouze, naopak pouze 13 % se nijak neomezuje. I u internetu je znatelná snaha obstarat jen to nejnutnější. Ve využívání vedou emaily následované zprávami o počasí a turistickými informacemi.
Celkově tak lze typické chování českého zákazníka v zahraničí definovat jako časté SMSkování s častou kontrolou internetu, které jen občas doprovází volání. Toto chování se však hodně liší podle věku, vzdělání a příjmu dotázaného.
Průzkum se zaměřil i na jiné využití telefonu během dovolených. Češi například stále preferují fotografování pomocí klasického fotoaparátu, zastánců fotomobilů je zhruba jedna čtvrtina a jedná se především o mladší respondenty.
A na závěr zajímavost ohledně prozvánění. I když tato metoda komunikace slavila svá nejlepší léta v průběhu devadesátých let, ani dnes, v době neomezených tarifů, není nikterak zapomenuta. Téměř polovina Čechů přiznala, že občas prozvání. Jedná se především o lidi s nižšími příjmy a mladší věkové skupiny.
Průzkum si nechal zpracovat virtuální operátor Mobil od ČEZ a provedla jej agentura STEM/MARK. Celkem prostřednictvím internetového dotazníku zodpovídalo 516 respondentů.
Zdroje: Tisková zpráva