BMW je pravidelným návštěvníkem veletrhu CES v Las Vegas a názorně ukazuje posun výstavy v minulosti zaměřené čistě na spotřební elektroniku směrem k propojenému technologickému světu. Inovací, které si letos na CES připravilo, není vůbec málo.
Největší praktický význam má nový Open Mobility Cloud, otevřená cloudová platforma, která propojuje jednotlivé systémy, jako je například BMW i3 či systém chytrých domů Smart Home s různými osobními elektronickými zařízeními, třeba chytrými telefony či chytrými hodinkami. Spoustu věcí, které BMW ukazovalo, je pouze ve fázi konceptu, některé je ale reálné nasadit už teď. Připojení BMW i3 na chytrou domácnost, propojení s chytrými telefony a hodinkami ukazoval na veletrhu CES i Samsung.
Propojení auta a chytré domácnosti se blíží
Uchopení klíče od vozu v propojeném chytrém domě znamená signál k otevření vrat garáže a tento krok vyšle signál propojenému BMW i3 k vyjetí z garáže. Vůz automaticky vycouvá a zastaví před vjezdem do garáže, kde zůstane připraven k jízdě, jakmile řidič vyjde z domu. Vyvíjená aplikace Parkování pomocí gest také znamená, že BMW i3 je schopné vyjet a zajet na parkovací místo, aniž by řidič seděl za jeho volantem. Tato funkce se spouští mávnutím ruky, které zaznamenají chytré hodinky a vyšlou tento příkaz do vozu. Poté, co řidič dorazí na místo schůzky, i3 mu pomůže najít volné parkovací místo. Jakmile systém identifikuje volné parkovací místo, řidič jej potvrdí, zastaví a vystoupí z vozu. Zatímco stojí venku, zapnou se chytré hodinky a čekají na předem daný aktivační pokyn. Následné mávnutí rukou odstartuje parkovací proces, který je do vozu přenášen pomocí bezdrátového připojení. Prezentace na výstavě CES 2016 ukazuje, že vůz je schopen v půlkruzích nezávisle couvat, poté pomocí senzorů zaparkovat do volného parkovacího místa a ve finále zamknout dveře. Proces výjezdu z parkovacího místa je rovněž řízen pomocí pohybů rukou přes chytré hodinky. Jakmile se s autem vydáte směrem domů, chytré systémy Smart Home vše nachystají tak, abyste přijeli do optimálního prostředí.. Nastaví tak například vyšší teplotu a všechny spotřebiče tak, aby svoje činnosti ukončily nebo naopak začaly kolem doby vašeho příjezdu, Příjezd domů pak znamená nejen automatické otevření garážových vrat, ale i zapnutí předem nastavených světel v domě, vypnutí alarmu, zadokování uklízecích robotů a další úkony.
BMW ukazovalo na veletrhu CES i upravený model i3, který umí automaticky zajet do garáže a umí hlídat to, co se děje kolem vozu i když je zaparkovaný. Hodně užitečný je systém Bumper Detect. Systém vnitřních senzorů identifikuje, zda do vozu nenarazil jiný automobil, a aktivuje kamery, které následně pořídí videozáznam. V ten okamžik propojené systémy vozu řidiči na jeho chytrý telefon zašlou přes BMW Connected upozornění, že senzory zaznamenaly kontakt s jeho BMW i3. Na vyžádání lze do chytrého telefonu poslat kamerami pořízené snímky. Pokud se někdo neoprávněně snaží vniknout do BMW i3, pohybové senzory opět zaznamenají aktivitu a pošlou na řidičův chytrý telefon zprávu, případně kamerové snímky.
Zrcátka jsou minulostí
Ještě než se dočkáme autonomního řízení a přenecháme řízení počítačům, chystají pro nás automobilky poslední inovace, které nám usnadní řízení. Takovou novinkou je i odstranění zpětných zrcátek, což BMW na CESu demonstrovalo na sexy sportovním automobilu i8 Mirrorless. Ten je vybaven dvěma nenápadnými kamerami umístěnými v aerodynamicky optimalizovaných držácích, které nahrazují stávající kryty vnějších zpětných zrcátek. Kamery doplňuje třetí kamera, umístěná na horní hraně zadního okna. Všechny snímané obrazy jsou slučovány v jeden obraz, zobrazovaný na displeji s vysokým rozlišením, který nahradil vnitřní zpětné zrcátko. Kamera snímající provoz za vozem pokrývá větší úhel, než jaký by dokázala pokrýt vnitřní a vnější zpětná zrcátka dohromady. Kamery není třeba nastavovat. Zaznamenají dokonce i relativně malé a velmi dynamicky se pohybující účastníky provozu, jakými jsou například motocyklisté.
Velmi praktické je vyhodnocování kamerových snímků a zobrazování informací přímo na displeji. Systém tak reaguje na hrozící nebezpečí podle jeho závažnosti. Například ve chvíli, kdy řidič zapne směrovku na znamení, že chce předjíždět, i přesto, že se zezadu blíží rychle jedoucí automobil, na displeji se rozbliká žlutá ikona, přičemž se stupňujícím se nebezpečím se ikona zvětšuje. Nebo pokud se řidič na semaforech chystá odbočit, systém podle zapnutých směrovek nebo podle prudkého otočení volantem rozpozná, že vozidlo odbočuje, a snímaný obraz se automaticky natočí ve směru vozu, čímž se zvětší zobrazovaný prostor. Pokud se k vozu zezadu přibližuje motocyklista, na displeji se rovněž rozsvítí varovná kontrolka.
Ovládejte systém jako Jedi
BMW na CESu ukázalo také inovaci v oblasti ovládání infotainmentu, a to pomocí gest AirTouch. Funkce umožňuje obsluhovat dotykový displej bez toho, aby bylo nutné na něj fyzicky sahat. Čidla monitorují prostor mezi středovou konzolou a vnitřním zpětným zrcátkem, díky tomu je k dispozici trojrozměrný obraz pohybů rukou. Pohyby ruky a gesta slouží pro obsluhu velkého panoramatického displeje na přístrojové desce. K přechodu na panoramatický displej lze použít pohyb ruky, přičemž zvolená ikonka se vizuálně zvýrazní. Pokud se následně pohne ruka dopředu (gesto stisknutí), ikona se aktivuje nebo zobrazí další úroveň menu.
Inteligentní AirTouch zmenšuje množství kroků, které je třeba provádět pro výběr a volbu požadovaných funkcí. Když například dojde k aktivaci telefonu, systém automaticky přinese nabídku kontaktů nebo seznam hovorů do nejvyššího patra menu, takže samotné vytočení požadovaného čísla je mnohem rychlejší. AirTouch dokáže již s předstihem rozpoznat, které výběry a kroky budou po určité akci následovat.
Automatické parkování už je realitou
A že nemusí být všechny novinky jen hudbou budoucnosti, ukazuje praktická demonstrace automatického parkování nového BMW řady 7, které jsme vyzkoušeli. Že vám auto najde parkovací místo a poté do něj samo zajede, zatímco vy se jen díváte, jak se před vámi točí volant a přidáváte plyn? To už umí kdejaké auto střední třídy. Co ale z auta vystoupit a nechat ho zaparkovat bez toho, abyste museli v autě vůbec sedět. Přesně to nové BMW řady 7 umí, i když má systém řadu omezení.
Jak to funguje? Auto nasměřujete na kolmé parkovací místo (na podélné parkování systém nefunguje), které je například příliš úzké a po zaparkování byste pohodlně nevystoupili. Častý případ v obchodních centrech nebo i menších garážích. Po vystoupení aktivujete systém automatického parkování tlačítkem na multifunkčním klíčku s displejem, na kterém se následně zobrazí jednoduchá šipka dopředu a dozadu. Stisknutím a držením šipky se pak auto pohybuje ve zvoleném směru a automaticky hlídá vzdálenost od překážek. U auta musíte být zároveň dost blízko, v řádu jednotek metrů tak, abyste měli o situaci přehled. Po dokončení manévru se auto zamkne a vy můžete odejít. Stejně funguje vyparkování auta. Zajímavou funkci omezuje jen fakt, že auto neumí při tomto manévru zatáčet (nebo jen velmi omezeně) a nejdřív tak musíte auto poměrně přesně na parkovací místo nasměřovat. Na pokročilejší parkování, které by bylo skutečně automatické, si tak budeme muset ještě počkat, první vlaštovka už ale vyletěla.
Nezbyva doufat, ze vyrobci, nejen aut, budou stale delat klasicke modely s tlacitkama, protoze je daleko jednodussi a prijemnejsi (o intuitivnosti ani nemluve) nastavit klimatizaci cudlikem nez nejakym posranym gestem v osmem submenu .....