Propojení sportu, technologií a umění. To mohli zažít fanoušci v rámci nedělního tradičního závodu Jizerská 50. Všichni běžci na trati totiž svým výkonem přispěli k finální podobě živé umělecké instalace, a to i za pomoci umělé inteligence. Toto dílo bylo umístěné na jediný den před obchodním centrem Arkády Pankrác v Praze. Společnost T-Mobile se rozhodla skrze unikátní projekt propojit svět sportu a umění pomocí nejmodernějších technologií přenosu dat. Během nedělního závodu Jizerské 50 vzniklo vizuální dílo ve formě animace, která v reálném čase reflektovala dění na trati. Poprvé v České republice tak bylo možné sledovat a zachytit sportovní závod touto netradiční formou.
„Právě anonymizovaná data o pohybu letošních více než 4 000 závodníků sehrála ve finální podobě uměleckého díla velmi důležitou roli a určila jeho podobu a dynamiku. Každý závodník měl čip, který kontroloval, kdy projede checkpointem. Čím více běžkařů například v danou chvíli projelo checkpointem, tím více se daný abstraktně ztvárněný checkpoint v animaci začal rozpadat na jednotlivé částečky,“ vysvětluje Ladislav Báča, ředitel značky a marketingové komunikace společnosti T-Mobile Česká republika.
Pro vznik díla bylo celkově nutné zkompletovat několik datových vstupů. Jednalo se o zmíněná real-time anonymizovaná data o pohybu běžkařů sesbíraná z online časomíry Jizerské 50. Dále real time data z hydrometeorologického ústavu, například směr větru, teplota nebo svit. V neposlední řadě se jednalo o data topografická a geografická. Základem animace je totiž mapa trati, která je zasazena do miniatury reliéfu Jizerských hor, dokonce v poměru 1:1. Animaci pak spoluvytvářely i předem naprogramované assety a data z loňského ročníku závodu Jizerská 50, která sloužila jako simulace při vyvíjení celkového mechanismu. Vše se pak přes 5G síť T-Mobile posílalo k další modelaci umělou inteligencí a bylo komponováno do výsledného díla.
Hlavním záměrem T-Mobilu bylo reálně demonstrovat využití moderních technologií, které otevírají nové možnosti do dalších oblastí. V tomto případě například ukazuje na možné spojení fyzického offline světa pohybu, online světa dat a světa umění, což může oslovit širší populaci. „V dnešním digitálním světě s široce dostupnými technologiemi vidíme spoustu příležitostí k propojování zdánlivě nespojitelného. Virtuální spojení sportu a umění skrze náš projekt může nadchnout nejen sportovce, ale i milovníky designu, umělé inteligence nebo technologického pokroku. Dílo může různé komunity oslovit i propojit a každý se může výsledkem na chvíli nechat ‚unést‘,“ dodává Ladislav Báča, ředitel značky a marketingové komunikace společnosti T-Mobile Česká republika.
Projekt pro T-Mobile kreativně, strategicky i organizačně zpracoval tým Ticino tvořený odborníky z reklamní sítě WPP, o produkci uměleckého díla se postarala produkční agentura Nice!, o zvuk pak oceňované brazilské studio Hefty. Komunikačním partnerem celého projektu je agentura Raul, organizátor Jizerské 50. Celý přípravný proces kampaně trval zhruba 3 měsíce a hlavním cílem bylo inspirovat, propojovat a ukázat, co dnešní technologie umožňují i v rovině umění.