Světová pandemie koronaviru v posledních dvou týdnech prvního čtvrtletí výrazně ovlivnila společnost O2 Czech Republic po obchodní i provozní stránce, jak operátor uvádí v tiskové zprávě. Došlo k výraznému útlumu aktivity obchodních kanálů v souvislosti s restrikcemi pohybu obyvatel v období nouzového stavu. To jsou podle vyjádření společnosti, společně s výpadkem výnosů z roamingu, hlavní důvody, proč O2 dosáhlo v klíčových ukazatelích jen mírného růstu. „Přesto jsem při pohledu na další období optimistický, neboť je patrné, že se podstatná část ekonomiky i života lidí přesouvá do digitálního prostředí, jehož jsme klíčovým tvůrcem,“ říká Jindřich Fremuth, generální ředitel a předseda představenstva O2 Czech Republic. „Zároveň krizová doba urychlila digitální transformaci i samotného O2, která umožní dosáhnout v následujícím období vyšší efektivity,“ dodal.
„Naši úspěšnou strategii potvrdil téměř 12% meziroční růst provozního zisku EBITDA za první dva měsíce roku 2020. Poté, co vláda České republiky vyhlásila nouzový stav a přijala celou řadu mimořádných opatření, došlo v březnu 2020 k meziročnímu poklesu EBITDA o 3,2 %,“ komentuje Tomáš Kouřil, místopředseda představenstva a finanční ředitel O2 Czech Republic. Podobný vývoj přitom vykazují i další finanční ukazatele. „Naše strategie funguje. V současné době však nelze spolehlivě odhadnout budoucí vývoj ani jeho dopad do našeho hospodaření,“ dodal.
Klíčové finanční ukazatele skupiny
Finanční ukazatele | 1Q 2020 (v mil. Kč) | 1Q 2019 (v mil. Kč) | Meziroční změna |
---|---|---|---|
Provozní výnosy | 9 590 | 9 249 | +3,7 % |
- mobilní výnosy v ČR | 4 904 | 4 840 | +1,3 % |
- fixní výnosy v ČR | 2 954 | 2 629 | +12,4 % |
- výnosy na Slovensku | 1 767 | 1 839 | -3,9 % |
Celkové náklady | 6 534 | 6 354 | -2,9 % |
- z toho provozní náklady | 2 013 | 1 900 | +6,0 % |
EBITDA | 3 096 | 2 906 | +6,5 % |
EBITDA marže | 32,3 % | 31,4 % | 0,9 p.p. |
Čistý zisk | 1 268 | 1 236 | +2,6% |
* Neodráží ještě plný dopad pandemie COVID-19, která se projevila až ve druhé polovině března 2020.
O2 – Pomáháme Česku
V tiskové zprávě O2 také zdůrazňuje , že zachování vysokého standardu datových služeb společnosti O2 je klíčové pro zvládnutí aktuální zdravotní i následné ekonomické krize.
Ve vyjádření společnosti se lze také dočíst, že „považuje za zcela přirozené, že pomůže okamžitě ve chvíli, kdy si to okolnosti žádají. I díky stabilitě a kvalitě své sítě, do které intenzivně investuje miliardy korun každý rok, mohla nabídnout jako první z operátorů neomezená data pro všechny lidi, kteří potřebovali v těžké době být v kontaktu se svými blízkými či pracovat na dálku.“ Společnost O2 však pomohla i řadou dalších aktivit. Pomoc, kterou společnost O2 poskytla svým zákazníkům, státu, ale i neziskovým organizacím dosáhla v prvních třech týdnech od vyhlášení nouzového stavu hodnoty bezmála 400 milionů Kč, kdy společnost O2:
- Zřídila prostřednictvím své dceřiné firmy Mluvii na své náklady národní krizové call centrum 1212
- Rozeslala miliony informačních SMS pro ministerstvo zdravotnictví
- Nabídla svou O2 TV všem za korunu
- Nabídla zdarma kapacity SMS konektorů pro neziskové organizace
- Poskytla neomezený mobilní internet zdarma
- Nabídla obcím zdarma SMS platformu pro komunikaci s občany
- Nabídla zdarma stovky tabletů s mobilním internetem pro domovy důchodců a dětské domovy zřizované kraji
- Vyhlásila mnohamilionový nadační grant pro zavádění distanční výuky do škol
- Během jediného víkendu dokázala upravit své systémy tak, aby bylo možné se svolením zákazníků poskytovat data do projektu tzv. Chytré karantény.
Přehled provozních výsledků
Celkový počet mobilních registrovaných zákazníků v České republice dosáhl na konci března 2020 celkem 5 862 tisíc. Zákaznická báze mobilních smluvních služeb byla k 31. března 2020 na úrovni 3 259 tisíc, počet zákazníků mobilních předplacených služeb byl 1 945 tisíc, zatímco počet M2M SIM karet dosáhl 658 tisíc.
Počet zákazníků některého z tarifů služby O2 TV (IPTV a OTT verze), která funguje na pevné lince od O2 i na internetovém připojení od jakéhokoliv poskytovatele, dosáhl k 31. březnu 2020 celkem 459 tisíc včetně zákazníků, kteří využívají měsíční balíčky O2 TV Sport Pack online a O2 TV HBO a Sport Pack. Březnový růst nových zákazníků o 15 % je v kontrastu s 65% meziročním nárůstem v předchozích dvou měsících.
Počet zákazníků vysokorychlostního internetu přes kabel i pomocí bezdrátové technologie dosáhl ke konci prvního čtvrtletí 2020 celkem 840 tisíc. Zatímco v lednu a únoru rostl meziročně počet nových zákazníků o 11 procent, v březnu propadl meziročně o 5 %.
K 31. březnu 2020 dosáhl celkový počet aktivních zákazníků na Slovensku 2 152 tisíc. Zákaznická báze mobilních smluvních služeb byla 1 054 tisíc, zákazníků předplacených služeb bylo 739 tisíc a 359 tisíc využívalo M2M služby.