Slibně rozjeté O2 zbrzdila na konci prvního čtvrtletí virová pandemie

Slibně rozjeté O2 zbrzdila na konci prvního čtvrtletí virová pandemie
Fotografie: Martin Fajmon, mobilenet.cz
  • Březnový nástup pandemie COVID-19 ovlivnil výsledky za celé první čtvrtletí
  • Konsolidované provozní výnosy se v prvním čtvrtletí meziročně zvýšily o 3,7 % na 9,6 miliard korun
  • Konsolidovaný provozní zisk EBITDA v prvním čtvrtletí vzrostl o 6,5 % na 3,1 mld. Kč

Světová pandemie koronaviru v posledních dvou týdnech prvního čtvrtletí výrazně ovlivnila společnost O2 Czech Republic po obchodní i provozní stránce, jak operátor uvádí v tiskové zprávě. Došlo k výraznému útlumu aktivity obchodních kanálů v souvislosti s restrikcemi pohybu obyvatel v období nouzového stavu. To jsou podle vyjádření společnosti, společně s výpadkem výnosů z roamingu, hlavní důvody, proč O2 dosáhlo v klíčových ukazatelích jen mírného růstu. „Přesto jsem při pohledu na další období optimistický, neboť je patrné, že se podstatná část ekonomiky i života lidí přesouvá do digitálního prostředí, jehož jsme klíčovým tvůrcem,“ říká Jindřich Fremuth, generální ředitel a předseda představenstva O2 Czech Republic. „Zároveň krizová doba urychlila digitální transformaci i samotného O2, která umožní dosáhnout v následujícím období vyšší efektivity,“ dodal.

Naši úspěšnou strategii potvrdil téměř 12% meziroční růst provozního zisku EBITDA za první dva měsíce roku 2020. Poté, co vláda České republiky vyhlásila nouzový stav a přijala celou řadu mimořádných opatření, došlo v březnu 2020 k meziročnímu poklesu EBITDA o 3,2 %,“ komentuje Tomáš Kouřil, místopředseda představenstva a finanční ředitel O2 Czech Republic. Podobný vývoj přitom vykazují i další finanční ukazatele. „Naše strategie funguje. V současné době však nelze spolehlivě odhadnout budoucí vývoj ani jeho dopad do našeho hospodaření,“ dodal.

Klíčové finanční ukazatele skupiny

Finanční ukazatele 1Q 2020 (v mil. Kč) 1Q 2019 (v mil. Kč) Meziroční změna
Provozní výnosy 9 590 9 249 +3,7 %
- mobilní výnosy v ČR 4 904 4 840 +1,3 %
- fixní výnosy v ČR 2 954 2 629 +12,4 %
- výnosy na Slovensku 1 767 1 839 -3,9 %
Celkové náklady 6 534 6 354 -2,9 %
- z toho provozní náklady 2 013 1 900 +6,0 %
EBITDA 3 096 2 906 +6,5 %
EBITDA marže 32,3 % 31,4 % 0,9 p.p.
Čistý zisk 1 268 1 236 +2,6%

* Neodráží ještě plný dopad pandemie COVID-19, která se projevila až ve druhé polovině března 2020.

O2 – Pomáháme Česku

V tiskové zprávě O2 také zdůrazňuje , že zachování vysokého standardu datových služeb společnosti O2 je klíčové pro zvládnutí aktuální zdravotní i následné ekonomické krize.

Ve vyjádření společnosti se lze také dočíst, že „považuje za zcela přirozené, že pomůže okamžitě ve chvíli, kdy si to okolnosti žádají. I díky stabilitě a kvalitě své sítě, do které intenzivně investuje miliardy korun každý rok, mohla nabídnout jako první z operátorů neomezená data pro všechny lidi, kteří potřebovali v těžké době být v kontaktu se svými blízkými či pracovat na dálku.“ Společnost O2 však pomohla i řadou dalších aktivit. Pomoc, kterou společnost O2 poskytla svým zákazníkům, státu, ale i neziskovým organizacím dosáhla v prvních třech týdnech od vyhlášení nouzového stavu hodnoty bezmála 400 milionů Kč, kdy společnost O2:

  • Zřídila prostřednictvím své dceřiné firmy Mluvii na své náklady národní krizové call centrum 1212
  • Rozeslala miliony informačních SMS pro ministerstvo zdravotnictví
  • Nabídla svou O2 TV všem za korunu
  • Nabídla zdarma kapacity SMS konektorů pro neziskové organizace
  • Poskytla neomezený mobilní internet zdarma
  • Nabídla obcím zdarma SMS platformu pro komunikaci s občany
  • Nabídla zdarma stovky tabletů s mobilním internetem pro domovy důchodců a dětské domovy zřizované kraji
  • Vyhlásila mnohamilionový nadační grant pro zavádění distanční výuky do škol
  • Během jediného víkendu dokázala upravit své systémy tak, aby bylo možné se svolením zákazníků poskytovat data do projektu tzv. Chytré karantény.

Přehled provozních výsledků

Celkový počet mobilních registrovaných zákazníků v České republice dosáhl na konci března 2020 celkem 5 862 tisíc. Zákaznická báze mobilních smluvních služeb byla k 31. března 2020 na úrovni 3 259 tisíc, počet zákazníků mobilních předplacených služeb byl 1 945 tisíc, zatímco počet M2M SIM karet dosáhl 658 tisíc.

Počet zákazníků některého z tarifů služby O2 TV (IPTV a OTT verze), která funguje na pevné lince od O2 i na internetovém připojení od jakéhokoliv poskytovatele, dosáhl k 31. březnu 2020 celkem 459 tisíc včetně zákazníků, kteří využívají měsíční balíčky O2 TV Sport Pack online a O2 TV HBO a Sport Pack. Březnový růst nových zákazníků o 15 % je v kontrastu s 65% meziročním nárůstem v předchozích dvou měsících.

Počet zákazníků vysokorychlostního internetu přes kabel i pomocí bezdrátové technologie dosáhl ke konci prvního čtvrtletí 2020 celkem 840 tisíc. Zatímco v lednu a únoru rostl meziročně počet nových zákazníků o 11 procent, v březnu propadl meziročně o 5 %.

K 31. březnu 2020 dosáhl celkový počet aktivních zákazníků na Slovensku 2 152 tisíc. Zákaznická báze mobilních smluvních služeb byla 1 054 tisíc, zákazníků předplacených služeb bylo 739 tisíc a 359 tisíc využívalo M2M služby.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze