První čtvrtletí 2020 bylo pro nás všechny náročné kvůli koronavirové krizi. T-Mobile CZ se zaměřil na podporu koncových i firemních zákazníků svými službami: mimo jiné nabídl neomezená mobilní data zdarma, vylepšil televizní nabídku a pomáhal nevládním organizacím, zdravotním či sociálním institucím se zajištěním potřebného připojení k internetu. TMCZ se navíc podařilo udržet pozitivní ekonomickou trajektorii zahájenou v loňském roce, přičemž se ukázalo, jak důležité jsou telekomunikační služby nejen v této náročné době. Nicméně významnější dopady nouzového stavu očekává v následujících měsících, jak stojí v tiskové zprávě.
„Krize ukázala, do jaké míry je naše společnost závislá na vysoce kvalitních telekomunikačních službách. Jsme velmi hrdí na nasazení každého našeho zaměstnance i našich dodavatelů v podpoře zákazníků,“ říká Jose Perdomo Lorenzo, generální ředitel T-Mobile CZ a Slovak Telekom a dodává: „Navzdory významnému dopadu, jímž nová situace ovlivňuje naše podnikání, jsme v budoucnu odhodláni pokračovat v investicích v České republice, především pak do sítí a do zlepšování služeb. Naše odvětví je ve srovnání s dalšími odolnější, a my si uvědomujeme, jak důležité je v investování do budoucnosti pokračovat.“
Vedle reakce na aktuální situaci se T-Mobile snažil pokračovat v zavádění celostátní optické sítě a v březnu dosáhl měsíčního rekordu v počtu FTTH připojení. Celkem operátor v prvním čtvrtletí připojil 10 300 domácností, nejvíce pak v Praze, Mělníku, Ústí nad Labem a Šumperku.
Zákazníci
Mobilní služby: K 31. březnu 2020 využívalo mobilní služby T-Mobile téměř 6,3 milionu zákazníků, přičemž rozdělení mezi smluvními a předplacenými základnami zůstává víceméně stejné: 57 % z celkového počtu tvoří smluvní zákazníci, 42 % majitelé předplacených karet. Počet M2M SIM karet meziročně vzrostl o 14 % na 512 000 a představuje 8 % z celé zákaznické báze.
Vysokorychlostní pevné připojení: V prvním čtvrtletí roku 2020 využilo pevné služby, včetně xDSL, Pevného internetu vzduchem nebo Pevného internetu do zásuvky 350 000 zákazníků, tedy o 27,7 % více než ve stejném období roku 2019.
TV: Televizní služby T-Mobile používá téměř 171 000 zákazníků, tedy o 69,3 % meziročně více.
V tisících | Q1 2019 | Q1 2020 | Meziroční změna (zaokrouhleno) |
---|---|---|---|
Zákazníci – mobilní služby | 6 186 | 6 267 | 1,3 % |
- Tarifní | 3 580 | 3 602 | 0,6 % |
- Předplacené karty | 2 156 | 2 153 | -0,1 % |
- M2M | 449 | 512 | 14,0 % |
Noví zákazníci – mobilní služby | -2 | 2 | n/a |
- Tarifní | 21 | 11 | -47,6 % |
- Předplacené karty | -32 | -20 | n/a |
- M2M | 10 | 12 | 20,0 % |
Zákazníci – fixní broadband | 274 | 350 | 27,7 % |
Zákazníci – TV | 101 | 171 | 69,3 % |
Provozní výsledky
Provozní výsledky byly silně ovlivněny stavem nouze: lidé využívali telekomunikační služby intenzivněji, aby byli v kontaktu se svými rodinami a přáteli, měli přístup k potřebným informacím nebo aby na dálku pracovali a studovali.
Spotřeba | Q1 2019 | Q1 2020 | Meziroční změna (zaokrouhleno) |
---|---|---|---|
Minuty (milion) | 2 934 | 3 224 | 9,9 % |
SMS (milion) | 973 | 1 419 | 45,8 % |
Data (TB) – mobilní síť | 15 566 | 32 666 | 109,9 % |
Data (TB) – konvergované služby | 65 396 | 104 646 | 60,0% |
Počet volaných minut se meziročně zvýšil o 9,9 %, počet SMS o 45,8 % na 1,4 miliardy. Objem přenesených dat rostl ještě výrazněji: celkový datový provoz vzrostl meziročně o 60 %, objem čistě mobilních dat se ve srovnání se stejným obdobím 2019 více než zdvojnásobil.
Finanční ukazatele
Přes výjimečnou situaci dosáhly celkové tržby z mobilních a pevných služeb včetně prodeje hardwaru v Q1 2020 více než 6,8 miliardy Kč, což představuje meziroční nárůst o 3,1 %. Výsledky potvrzují pozici jedničky na českém trhu.
Finanční ukazatele (v milionech Kč) | Q1 2019 | Q1 2020 | Meziroční změna (zaokrouhleno) |
---|---|---|---|
Celkové tržby | 6 609 | 6 815 | 3,1 % |
EBITDA After Lease | 2 744 | 2 805 | 2,2 % |