Sony Xperia L1

Sony Xperia L1

Nejlevnější Xperia se nemusí stydět
11

Známý japonský výrobce nejen telefonů se v posledních letech soustředí především na dražší modely a s Xperií L1 vstupuje do vod nižší střední třídy. Jedná se o jediný telefon Sony s cenovkou pod 5 tisíc korun. Kromě 5,5palcového displeje s HD rozlišením nabízí čtyřjádrový procesor, LTE, NFC nebo USB Type-C.

Operační systém: přebarvený Nougat

Sony v Xperii L1 použilo Android 7.0 Nougat, který si mírně upravilo. Nejedná se o žádnou robustní nadstavbu, která by Nougat změnila k nepoznání. Změny jsou spíše kosmetického rázu a dodávají prostředí vzhled, který je typický pro telefony Sony. Případná aktualizace na chystaný Android O však není jistá.

Základ prostředí tvoří trojice domácích obrazovek. Tu, na kterou se dostanete tahem prstu zleva doprava, přitom tvoří seznam karet Google Now. Další domácí obrazovky se přidávají automaticky, když není dostatek místa na nové zástupce, přetažením zástupce nebo v nastavení domácích obrazovek. Do toho se dostanete klasicky dlouhým stiskem na libovolném volném místě.

Změny v systému přidávají vzhled typický pro telefony Sony.

Do nabídky všech aplikací se dostanete klasicky přes tlačítko Aplikace, které jako jediné z pěti zástupců ve spodní liště není možné odstranit nebo nahradit. Aplikace jsou zobrazeny v mřížce 5×4 a mezi jednotlivými obrazovkami se listuje posunem do stran. V nastavení si lze vybrat ze čtyř možností řazení. Kromě vlastního můžete zvolit to podle frekvence používání, názvu nebo data instalace.

Po vysunutí notifikační lišty se zobrazí prvních pět zástupců rychlého spuštění v miniaturní formě, takže máte více místa na notifikace. Kliknutím na šipku vpravo se pak rozbalí velká nabídka s posuvným regulátorem podsvícení a devíti zástupci, jak jsme byli zvyklí z předchozích verzí.

Multitasking se otvírá již tradičně krátkým podržení pravého virtuálního tlačítka. Naposledy spuštěné aplikace jsou seřazeny ve vertikálním seznamu. Tahem do strany je můžete jednotlivě zavírat. Nahoře pak najdete tlačítko „Zavřít vše“.

Další z hlavních novinek Nougatu představuje tzv. Multi-window režim. Umožňuje zobrazení dvou aplikací na rozdělené obrazovce v tzv. Multi-window režimu. V seznamu naposledy spuštěných aplikací stačí stisknout a podržet záhlaví okna aplikace a přetáhnout ho do lišty u horního okraje obrazovky. Mezi aplikacemi pak můžete měnit poměr velikosti jednoduchým tahem dělící lišty.

Kromě kosmetických úprav přidalo Sony do Androidu i některé své vlastní aplikace. Kromě těch praktičtějších, jako je například Smart Cleaner, který automaticky deaktivuje nepotřebné aplikace a promazává mezipaměť, straší zde však i bloatware. Ten reprezentují například aplikace Amazon Shopping, AVG Protection nebo Xperia Lounge a What's New. S výjimkou posledních dvou jmenovaných jdou aspoň bez problémů odinstalovat.

I díky tomu, že se nejedná o robustní nadstavbu, systém běží i na slabším systému spolehlivě. Během testování jsem se nesetkal ani s jedním zamrznutím, pádem aplikace nebo restartem.

Líbilo se nám
  • Android 7.0
  • svižný a plynulý chod systému
Nelíbilo se nám
  • bloatware

Fotoaparát: sráží ho pomalost

Na focení nabídne Sony Xperia L1 vzadu 13Mpx fotoaparát s clonou f/2.2 a přisvětlovací LED diodou. Ten přední pak má rozlišení 5 Mpx a clonu f/2.2.

Obslužná aplikace má jednoduché rozhraní, skládá se ze tří obrazovek: video, super auto a manuál, mezi kterými se přepíná ve vertikální poloze tahem do stran a v horizontální poloze tahem nahoru a dolů. V manuálním režimu můžete nastavit ostření, závěrku, expozici a vyvážení bílé. Sony navíc používá technologii Clear Image Zoom, která slibuje lepší výsledky než u klasického digitálního zoomu.

Obrazovou kvalitu vzhledem k ceně telefonu hodnotíme jako dobrou. Snímky jsou za dobrých světelných podmínek dobře prokreslené a mají věrné barevné podání i dobrou ostrost. Autofokus je bohužel trochu línější, takže si na zaostření počkáte. Na rychlejší scény, například při focení sportu, to není. Při nedostatku světla sice přibývá šumu a celkově se kvalita zhoršuje, ale stále je fotoaparát použitelný alespoň na momentky. Slušnou kvalitu mají za dobrých světelných podmínek i snímky z přední kamery. U té je však vliv nedostatku světla mnohem výraznější, protože postrádá jakoukoli možnost přisvětlení.

Sony Xperia L1 – testovací video, 1080p, exteriér

Video má maximální rozlišení Full HD s 30 snímky za sekundu. Jeho kvalita je přitom horší než u fotografií. Nejenže se zde projevují problémy se zaostřením, ale úplně dobrá není ani jeho plynulost.

Líbilo se nám
  • slušná kvalita fotografií
  • přehledná aplikace
Nelíbilo se nám
  • pomalé ostření
  • slabší video

Multimediální funkce: vlastní aplikace od Sony

Sony si přidalo do telefonu své vlastní aplikace, které nabízí mnohem více možností než ty od Googlu. Přehrávač hudby nabízí možnost přehrávání hudby uložené na Disku Google a propojení se Spotify, které je v telefonu rovněž předinstalované. Skrz nastavení aplikace se dostanete k nastavení zvuku, kde máte k dispozici ekvalizér a další vylepšení. V telefonu je rovněž předinstalovaná Hudba Play. Pokud by vám to nestačilo, najdete zde i FM rádio s RDS.

Pro správu a jednoduché úpravy fotek zde kromě Fotek od Googlu slouží i aplikace Album. V ní si můžete zobrazit fotky z Googlu, který je zde stále vedena jako Picasa, přestože tuto službu Google již dávno ukončil. Dále máte na výběr i propojení s Facebookem a Flickerem. Jinak aplikace nabízí různé možnosti zobrazení: Veškerý obsah, Fotoaparát Xperia, Složky, Videa, Místa a Oblíbené.

V aplikaci Album si přehrajete i video, ale k dispozici máte i speciální aplikaci Videa. Ta nabízí kromě přehrání místních videí uložených v zařízení i přístup k obsahu v domácí síti. Pokud máte domácí zařízení s Video & TV SideView, poslouží telefon i jako dálkový ovladač. Samozřejmost představuje i podpora titulků. Kromě toho je zde i YouTube a aplikace Filmy Play, která funguje jako půjčovna a obchod s filmy.

Líbilo se nám
  • propracované multimediální aplikace od Sony
  • podpora titulků u videopřehrávače