Samsung Galaxy S5

Samsung Galaxy S5

Popáté a nejlépe

Větší, vybavenější, stále ale podobně vypadající. Tak bychom v krátkosti mohli shrnout novou vlajkovou loď od Samsungu pro nadcházející rok – model Galaxy S5. Vychytávek a vylepšení je v novince celá řada, senzorem otisků prstů počínaje, špičkovým fotoaparátem konče. V dnešní recenzi si mimo jiné pokusíme odpovědět na to, zda Samsung nasadil novince odpovídající cenu.

Fotoaparát: „zahoďte své digitály“

O fotoaparátu v Samsungu Galaxy S5 jsme si toho řekli už mnoho, krátce po představení jsme vám přinesli snímky, které porovnávaly fotoaparáty tabletofonu Galaxy Note 3 a právě novinky Galaxy S5, před pár dny jsme si pro vás navíc přichystali velkou fotogalerii snímků z různých prostředí a v různých režimech. Opakování je ale matkou modrosti, proto si důležité informace ještě jednou zopakujeme. Začneme samotným prostředím aplikace Fotoaparát. Už samotné prostředí musíme pochválit, je totiž skvěle přehledné a zde se iniciativa Samsungu opět projevila jako velmi vhodná. Většinu důležitých přepínačů (HDR režim, selektivní fokus, přepínač fotoaparátů, fotografické režimy a spoušť fotoaparátu, případně videokamery) totiž naleznete přímo na úvodní obrazovce, není tedy nutné se kamkoliv dále přepínat. Podrobnější nastavení pak samozřejmě naleznete až po vstupu do podrobného nastavení, to se klasicky skrývá pod ozubeným kolečkem.

Čočka 16Mpx fotoaparátu a přisvětlovací LED dioda

Zde si můžete nastavit velikost snímané fotografie (na výběr máte mezi 16 Mpx v režimu 16:9, 12 Mpx v režimu 4:3, 9 Mpx v režimu 1:1, 8 Mpx v režimu 4:3 a konečně také 6 Mpx v režimu 16:9, u předního fotoaparátu pak 2 Mpx v režimu 16:9, 1,6 Mpx v režimu 4:3, 1 Mpx v režimu 1:1 a 0,3 Mpx v režimu 4:3), zapnout/vypnout můžete také sériové snímání a stabilizátor obrazu, ten funguje poměrně spolehlivě. Nechybí ani funkce jako rozpoznání obličeje, vyfocení snímku „klepnutím“ na displej a samozřejmě si také můžete pohrát s nastavením ISO a s různými efekty. Samozřejmostí je už pak samospoušť (2, 5 nebo 10 vteřin) a aktivace přisvětlovací LED diody. Další nastavení se týká videokamery, zde můžete nastavit rozlišení (vybrat si můžete mezi UHD, FullHD, HD a VGA), nastavit můžete také různé režimy videokamery (pro MMS, pomalý pohyb, rychlý pohyb nebo hladký pohyb). Nechybí dokonce ani možnost zesílení nahrávaného zvuku. Prostředí fotoaparátu tedy musíme celkově zhodnotit jako velmi povedené, ke všemu důležitému se dostanete během okamžiku.

Prostředí aplikace Fotoaparát

V krátkosti si také představíme nabízené režimy fotoaparátu. Základní automatický režim si s většinou scén poradí bez jakýchkoliv problémů, výjimku tvoří snad jen protisvětlo, se kterým Samsung Galaxy S5 občas trochu „válčí“. Nechybí režim „překrásná tvář“, ten ocení především ti z vás, kteří často a rádi pořizují „selfie“ předním fotoaparátem. Díky tomuto režimu snadno docílíte sjednocení pleti, vybrat si můžete rovnou z pěti stupňů, respektive intenzit „oprav“. Tento režim funguje poměrně dobře, s ubývajícím světlem je však obličej díky opravám tak trochu zdeformovaný. Režim jde samozřejmě použít i pro zadní fotoaparát, zde už jsou výsledky o poznání lepší a větších deformací se již nedočkáte. Dále mezi režimy najdeme klasické panorama, zajímavostí je pak režim „zvuk a foto“, díky němu snadno k pořízené fotografii přidáte mluvený komentář, který daný snímek ještě dotvoří.

Prostředí aplikace Fotoaparát

Velmi zajímavý je také režim virtuální prohlídky, díky tomu si snadno vytvoříte „animaci“ například vašeho domu. Pokud vás někdy trápilo, že fotíte skupinu lidí, ale sami na fotce nejste, zalíbí se vám režim obojího snímání, v tomto režimu se využije také přední fotoaparát, který pořídí snímek vaší osoby a následně ho do výsledného snímku ze zadního fotoaparátu přidá. Vybrat si můžete rovnou z několika grafických schémat, jakým stylem bude „vaše maličkost“ do snímku vložena. Další speciální režimy si můžete stáhnout přímo z aplikace Fotoaparát, přesměrováni poté budete do obchodu Samsung. Doplňkově tedy můžete stáhnout režim „animated photo“, „sound & shot“, „sport shot“ a také „surround shot“. Kdyby tedy nebylo chybějící dvoupolohové spouště, neměli bychom telefonu po stránce ovládání a nabízených možností co vytknout, takto si bohužel budete muset vystačit s virtuální spouští, případně vsadit na tlačítko pro regulaci hlasitosti, i to lze totiž použít jako spoušť fotoaparátu. Vzhledem k umístění tlačítka je však tento styl pořizování snímků dosti nepohodlný.

Ukázkové snímky

Všechny fotografie jsme pořizovali v plném rozlišení 16 Mpx, konkrétní rozlišení je přesně 5 312 × 2 988 pixelů. Všechny fotografie byly pořizovány na automatický režim, na ten je, jak jsme již zmínili, v 99 % případů spolehnutí. Je vidět, že Samsung nenasadil nijak drastický post-processing, výsledné snímky běžně dosahují velikosti okolo 4,5 až 5 MB. Fotografie se selektivním fokusem, které po vyfocení snímku „dovolí“ přeostřit, pak v paměti zabírají zhruba 20 MB. Dost ale teorie, pojďme se podívat, jak si Samsung Galaxy S5 vedl v akci.

Snímky za jasného dne, automatický režim

Se snímky za jasného slunného dne nemá Galaxy S5 sebemenší problém. Pochválit musíme věrné barevné podání a ostrost po celé ploše snímku, nepozorujeme ani šum a ani deformace. Skvělá je rovněž samotná rychlost pořizování snímků. Problémy ale přeci jenom Samsung Galaxy S5 má, tak například protisvětlo, takové snímky Samsung občas neodhadne hned napoprvé správně a celý snímek je rázem nepoužitelný. Celkově jsou ale výsledky integrovaného fotoaparátu ještě o řád výše než u modelu Galaxy S4, který měl občas s reálným podáním barev za všech okolností trochu problém.

S ubývajícím světlem kvalita fotografií klesá, ale ještě za šera jde pořídit poměrně ostré snímky s minimem šumu, večer (případně při umělém osvětlení v interiéru) je kvalita opět ještě o řád nižší. Začne se projevovat šum a neostrosti po celé ploše snímků, vyzdvihnout ale musíme výkon přisvětlovací LED diody. Ta pohodlně osvítí menší místnost, při focení detailů nemá problém správně rozpoznat scénu a tedy zaostřit.

Exteriér, bez blesku

Podíváme se také na ukázkové snímky v režimu selektivní fokus. Díky tomuto režimu můžete po vyfocení snímku snadno dodatečně změnit hloubku ostrosti, fotografovaný předmět však nesmí být dále než 50 cm. Funkce je tedy určena pro focení blízkých předmětů s pozadím, selektivní fokus následně „vytáhne“ buď blízký předmět, nebo pozadí, přičemž nezaostřenou část pro zajímavější efekt ještě více rozmaže. Hloubku ostrosti změníte přímo v galerii, tuto změnu můžete provést kdykoliv později, snímky se selektivním fokusem poznáte podle speciálního symbolu u dané fotky. Jak jsme již zmínili, takto pořízené fotografie dosahují velikosti v průměru 20 MB.

Selektivní fokus

Makro snímky jsou chloubou této novinky. Bezproblémové zaostření probíhá už zhruba od 8 centimetrů, samotné zaostření je dílem okamžiku. Snímky jsou jasné a ostré, při focení zeleně krásně vynikne focený objekt, přičemž pozadí nenápadně ustoupí. Makro fotografie zvládá Galaxy S5 na jedničku.

Makro snímky

Jak tedy zhodnotit fotoaparát v Galaxy S5 jako celek? Snímky za jasného dne jsou špičkové a s klidným svědomím nahradí váš digitální fotoaparát, pro zachycení různých oslav nebo dovolených je zkrátka ideálním pomocníkem. S ubývajícím světlem sice kvalita klesá, Samsung se ale stále snaží udržet co možná nejmenší šum, za což jej chválíme. Líbí se nám také selektivní fokus, díky kterému můžete snadno přeostřit již pořízený snímek, skvěle zvládá rovněž makro fotografie. Celkově tedy hodnotíme výsledné fotografie už teď velmi kladně, lze navíc očekávat, že s nadcházejícími softwarovými aktualizacemi by se kvalita snímků mohla ještě více zlepšit.

Ukázkové panorama

Videokamera: UHD, FullHD nebo HD?

Samsung Galaxy S5 se chlubí nejenom špičkovým fotoaparátem, ale také videokamerou, která umí pořizovat videoklipy o maximálním rozlišení UHD, tedy 3 840 × 2 160 pixelů se snímkovací frekvencí 29 snímků za vteřinu. U videoklipů s takto vysokým rozlišením asi málokoho překvapí výsledná velikost, přibližně 45sekundový záběr z paměti „ukousne“ zhruba 280 MB, a to už je opravdu dost. Pro doplnění: během nahrávání videoklipů v rozlišení UHD nefunguje HDR režim, videoefekty a při nahrávání nemůžete pořizovat snímky. Velká skupina uživatelů možná více ocení možnost nahrávat videoklipy ve standardním a méně datově náročném FullHD rozlišení, tedy klasických 1 920 × 1 080 pixelů, v tomto rozlišení si můžete vybrat mezi režimy 30 nebo 60 fps. Pokud se spokojíte s nahrávkami v HD rozlišení, tedy 720p, můžete dokonce využít slow-motion režimu při až 120 snímcích za vteřinu.

Výsledná kvalita je ucházející, opět ale platí stejná situace jako u fotografií, tedy čím více světla, tím lepší výsledek. Kvalitu koneckonců můžete posoudit sami na následujících příkladech. Na závěr se ještě zastavíme u předního fotoaparátu/videokamery, tou můžete snímat až do rozlišení 2 Mpx (1 920 × 1 080 pixelů), videa lze nahrávat až do rozlišení FullHD. Kvalita je však vhodná spíše pro prohlížení na displeji, jako příloha e-mailu/MMS, popřípadě pro sdílení na některou ze sociálních sítí.

Samsung Galaxy S5 (testovací video) – exteriér, 2160p

Samsung Galaxy S5 (testovací video) – exeriér, noc, 1080p