OPUS: Rocket of Whisper

OPUS: Rocket of Whisper

Netradiční vesmírné dobrodružství

Dobré sci-fi příběhy nevyprávějí jen filmy s Tomem Cruisem. Svou vlastní záhadu může přinést i nenápadně vypadající hra, která pod svým závojem skrývá opravdový klenot. Nenabídne akci ani rychlý spád, ale lidský příběh dvou přeživších, kteří se snaží vyrovnat se zánikem vlastní civilizace.

Ačkoliv jsem sám zastáncem jednoduchých mobilních her, které si bez starostí zahrajete třeba v tramvaji, nejvíce si užívám hry, které v tomto ohledu spíše zklamávají. Z mých recenzí jste mohli poznat, jak moc miluji dobré příběhy. A dnes recenzovaná hra jeden takový vypráví. Na druhou stranu je to rovněž hra a měli bychom se ptát, zda by to celé nefungovalo lépe jako kniha, film nebo komiks.

OPUS: Rocket of Whispers – videorecenze

Raketové náboženství

Jak už to v zajímavých sci-fi příbězích bývá, dění a celkové zasazení je obestřeno záhadou. Vy tak máte určitou vágní představu o minulosti a celkový obrázek si uděláte až na konci cesty, kdy z drobných dílků sestavíte hotovou skládačku. Tato honba za odhalením závoje je protkána velmi lidským vztahem dvou přeživších, kteří by se za normálních okolností vůbec neměli šanci setkat.

Ocitáme se na neznámé planetě nějakých dvacet let po vypuknutí nákazy, která má na svědomí smrt většiny obyvatel. Tato civilizace byla velmi silně nábožensky založena, i když je to náboženství z našeho pohledu minimálně podivné. Ústředním tématem je totiž věčný život (to zrovna podivné není). Po smrti člověka je odpovědností mladší generace jeho dopravení mezi hvězdy. Dělo se tak po generace, aby neklidné duše mohly odcházet na věčnost. Po nákaze už se však žádný další rituál provést nepodařilo – nepřežil totiž nikdo, kdo by věděl jak na něj, tedy až na naše dva hrdiny, kteří to alespoň tuší. Duše zemřelých se totiž musí na nebesa vystřelit v raketě.

Survival

Hra je rozdělena na dvě části. V jedné procházíte s hlavním hrdinou zmrzlým okolí základny, hledáte užitečné materiály a prozkoumáváte svět. Tato fáze probíhá během dne. V noci jste na základně a z nalezených části sestavujete raketu a nové vybavení. To jistě připomíná žánr survival. Ani zde nechybí napětí, ale netrápí vás hlad ani další podobné problémy. Jednou ze surovin je i čas, jelikož každá akce trvá určitou dobu. Musíte si například dobře rozmyslet, zda zrovna teď chcete věnovat několik hodin rozebírání auta, nebo se raději vydáte za jiným úkolem.

Práce s časem je zajímavá, ale málokdy budete mít pocit, že vše musíte opravdu důkladně spočítat. Z hlediska hratelnosti tak mnohem více funguje ona průzkumná část, jelikož vás při hledání materiálů hra ne vždy vodí za ruku. Jak zlepšujete své vybavení, otevírají se vám další možnosti. Díky sněžnému oblečení se dostanete i skrz hluboký sníh a svítilna vám zase umožní vstoupit do lesa. Díky tomu má smysl se vracet do předchozích lokací a hledat nové artefakty a vzácné předměty. Ty zpravidla odhalují střípky historie.

Příběh vs. dialogy

Objevování není vůbec špatné a po získání nového vybavení jsem se vždy těšil, až půjdu prozkoumat dříve nedostupné oblasti. Co vás však ve skutečnosti potáhne dopředu je příběh. Zde opět musím hodnotit dvě roviny. Celistvý příběh s odhalováním záhady funguje perfektně a vždy jsem se nemohl dočkat, až o tomto fascinujícím světě zjistím více. Na druhou stranu ale nesmím zapomenout na dialogy, které jsou jistě dobře napsané, ale nemohl jsem se zbavit dojmu, že hlavní postava se chová na svůj věk až příliš nevyspěle. To se časem zlepší, ale minimálně v úvodu vás rozčiluje výrazně více než takový Holden Caulfield. A to už je co říct!

Druhou nepříjemností je, že dialogy občas vyskakují i v denní fázi. Jejich forma vás však vytrhává od hraní a ne vždy máte pocit, že se dozvídáte něco zásadně nového.

Určitě vás překvapí cenovka. Hra je totiž ke stažení zdarma. Získáte však jakési demo, ve kterém je první kapitola s hodinou hraní. Zbytek si odemknete za 60 Kč. To není vůbec špatná nabídka. Během té první hodiny snadno poznáte, zda vás příběh baví, anebo ne.

Hry jako médium se pro určitá vyprávění zvláště hodí. Právě objevování střípků minulosti a sbírání drobných útržků z celistvého příběhu funguje i díky volnosti, kterou vám titul dává. Určitě to však není klasická survival hra a obtížně bych ji řadil do dalších žánrů. Má však své místo právě pro svůj unikátní zážitek. Není to hra do tramvaje, potřebujete na ni klid. A když jí věnujete svůj čas, příjemně se vám za to odvděčí.

Stáhnout OPUS: Rocket of Whispers

85%
  • zajímavě prokreslený svět