15 Coins

15 Coins

Těžší než se zdá
2

Máte rádi výzvy? 15 Coins je na první pohled velmi jednoduchou hrou, která vás ale dokáže silně překvapit tím, jak obtížná je. Vrací se tak k samotným herním začátkům, kdy šlo pouze o jednu herní mechaniku a ne omáčku okolo. Myslíte, že dokážete sebrat všech 15 mincí? Zas tak těžké to přece být nemůže...

Hry se postupně vrací ke svým začátkům. Tetris, Pong a další legendy (myšleno jako první skutečné videohry) jsou vlastně primitivními arkádami, které nenabízí žádné bonusy navíc a sestávají se pouze z jedné herní mechaniky. I tak ale tyto hry položily základní kámen nejrychleji rostoucí větvi zábavního průmyslu. Lidé je milovali a hráli stále dokola. Pak ale hry musely být složitější, obsahovat více mechanik a prvků. Jinak neměly šanci upoutat hráčovu pozornost, který mohl místo toho hrát hru jinou, ač podobnou. Telefony jsou ale skvělou platformou pro návrat jednoduchých her.

15 Coins – videorecenze

Jednoduše těžké

Flappy Bird nebo Threes! (případně hra 2048) nám ukazují, jak málo stačí pro to, aby u spousty lidí hra vyvolala závislost. Jejich princip je v podstatě primitivní, ale není jednoduché je zvládnout a potažmo „vyhrát“. Výhodou takových her je, že si je můžete pustit na pár minut a pak od nich zase odejít. Neobsahují příběh, nezajímá je vývoj charakterů a ani se nesnaží o ztotožnění hráče a postavy. Jde skutečně o jednu jedinou mechaniku, kterou hráč musí ovládnout a pokořit.

U nových casual her jsme si zvykli na nějaký vývoj, kdy si hráč může vylepšovat svou postavu, měnit její vzhled, případně kupovat bonusy a všemožná vylepšení. Subway Surfers se nám jeví jako snadná hra, ale ve výsledku obsahuje spoustu prvků, které odvádějí pozornost od herního zážitku. Nelze říci, že jeden přístup je správný a druhý je špatný. Pro někoho je Flappy Bird prázdný, jinému zase vyhovuje, že není rozptylován „nesmysly okolo“. Hra 15 Coins patří do té kategorie jednoduchých her, které se soustředí na jednu herní mechaniku, ale není vůbec snadná, spíš naopak.

15 není mnoho

Hlavní úkol je znázorněn již v názvu hru. Pokusíte se posbírat 15 mincí. To nezní příliš obtížně. Hned po prvním spuštění ale zjistíte, že opak je pravdou. Hra si totiž bere něco z původního Hada. Tam to fungovalo tak, že když jste snědli jeden bod, tak se vaše tělo o jeden článek prodloužilo a tím se vám ztížilo manévrování. Zde ovládáte minimalistickou raketku, která za sebou nechává dráhu. Každou vteřinu se vytvoří váš klon, který se po té cestě vydá za vámi. A každý z klonů dorazí o vteřinu dál než ten předchozí.

Dovedete si jistě představit, že po chvíli hraní to bude pořádný zmatek. A vy do svého klonu samozřejmě nesmíte narazit. Budete proto kličkovat herním polem, což není vůbec snadné, protože se klony samozřejmě pohybují a vy musíte počítat s jejich dráhou letu. Také si nemyslete, že tu na vás mince bude čekat věky. Když ji rychle neseberete, tak za pár okamžiků zmizí. I když to bude trvat jen pár vteřin, než se ukáže další, tak si jistě snadno spočítáte, že se za tu dobu stihne vytvořit spousta nových klonů. Výhodou je, že když seberete čtvereček, tak se na chvíli zmrazí a vy je navíc budete moci rozbít. To je ale velmi krátká chvíle a často při tom sami nabouráte, pokud neodhadnete, kdy se znovu oživí.

Vítězství

Bude to chvíli trvat, ale nakonec se vám to jistě povede. Seberete svých patnáct mincí a hra skončí. Co teď? Samozřejmě zde nechybí online žebříčky, ve kterých se budete poměřovat s dalšími hráči. Většinou se ale měří nejvyšší dosažený výsledek. Tato hra na to jde trochu jinak. Vaším cílem je nasbírat 15 mincí v co nejkratším čase. Pokud je seberete, tak se vámi dosažený čas nahraje do tabulky výsledků.

15 Coins

Hra nabízí tři obtížnosti – jednoduchou, střední a těžkou. Každá má samozřejmě vlastní tabulku výsledků a liší se vlastně jen rychlostí vašeho plavidla a klonů. To není špatné, ale je to trochu málo. Velmi mi ve hře chybí nekonečný mód. Když už jednou 15 mincí nasbíráte, tak máte chuť nějak pokračovat. Hra sice obsahuje řadu výzev, ale osobně je příliš neřeším.

Hraní je velmi náročné, přestože je základní mechanika primitivní. Na jednu stranu vás to bude vytáčet, na druhou stranu vás to chytne a nepustí dřív, než úkol pokoříte. Alespoň na lehkou obtížnost. Stále vám však bude něco chybět. Toho obsahu je tam skutečně málo a hra vás tak může velmi brzy přestat bavit. Určitě by pomohl nekonečný mód, případně další variace, a také třeba možnost změnit si barvu celé hry, protože ta jednoduchost k tomu úplně vybízí.

Stáhnout 15 Coins

Google Play (zdarma) App Store

70%