BlackBerry Q10

BlackBerry Q10

Pracovník tělem i duší

Konečně nové pravé BlackBerry s klávesnicí a zbrusu novým systémem BlackBerry 10. Model Q10 ztělesňuje všechny zkušenosti, které BlackBerry nasbíralo za více než deset let na trhu zaměřeném na profesionální komunikátory. Osvědčí se nebo už nedokáže jít s dobou? To prozradí naše recenze.

Fotoaparát a videokamera: na rtech úsměv vykouzlí

BlackBerry se u předchůdce Bold 9900 dopustilo nepochopitelného zaváhání a zklamalo mnoho uživatelů absencí automatického zaostřování. BlackBerry Q10, stejně jako sesterská Z10, tuto chybu naštěstí neopakuje, a tak se uživatelé mohou těšit nejen na automatické zaostřování, ale také na 8 megapixelů , přisvětlovací LED a schopnost natáčet Full HD video. Fotomodul je s největší pravděpodobností zcela stejný, jako u Z10ky. Čip je tak typu BSI pro lepší výsledky v noci a pozitivní je také velmi dobrá světelnost objektivu s clonovým číslem f 2.2. Fotí se klasicky na výšku a fotit můžete buď klepnutím na displej, nebo jako spoušť slouží klávesy pro regulaci hlasitosti. Dost zvláštní je, že vy výchozím nastavení fotoaparát nefotí v poměru stran 4:3 nebo 16:9, ale produkuje čtvercové snímky 1:1 tak, aby vyplnily celý displej. To je v dnešní době skutečně rarita.

Prostředí fotoaparátu je velice jednoduché a v základu nabídne čtyři prvky. Prvním z nich je ikonka pro přepínání mezi klasickým focením, videokamerou a režimem TimeShift. V levém dolním rohu se nachází náhled podlesní fotografie, která vás po kliknutí přesměruje do galerie. Uprostřed se nachází značka zaostření, kterou můžete přesouváním po displeji měnit místo zaostření.

Posledním prvkem na displeji je ikonka menu v pravém dolním rohu. Ta vám zobrazí nastavení fotoaparátu, můžete si zvolit režim snímání, scénu, blesk nebo poměr stran a přepnout na přední kamerku s rozlišením 2 Mpx, která taktéž zvládá natáčet Full HD video. To je však všechno, nehledejte zde žádné efekty, žádné přesnější nastavení ISO nebo expozice a podobně. Je to trochu škoda, větší možnost nastavení by se jistě hodila a dokázala by třeba více využít potenciál kvalitního snímače.

Efekty při focení sice fotoaparát postrádá, nicméně nahrazuje je povedený nativní editor fotografií s mnoha zajímavými funkcemi, který si popíšeme později. Fotoaparát BlackBerry Q10 také nabídne možnost sériového snímání, a to rychlostí 5 snímků za sekundu v plném rozlišení.

Operační systém BlackBerry 10 nabídne velice zajímavou funkci TimShift, kterou si můžeme představit jako takový kapesní stroj času. Při focení portrétu nebo skupinové fotografie telefon pořídí sérii snímků dané scény a označí vám všechny obličeje. Vy si na každý obličej následně můžete kliknout a v náhledu si můžete projet všechny snímky pořízené v dané sérii, a osobě tak dát přesně ten výraz, který na fotografii chcete. Těžko se to popisuje slovy, mnohem lepší bude, když se podíváte na video výše.

Fotografie za dobrých světelných podmínek jsou vysloveně povedené a Q10ka se směle může rovnat nejlepším fotomobilům současnosti. Snímky jsou barevně věrné, detailní, s citlivým posptrocessingem a kompresí. Jakmile ale zajde sluníčko nebo se setmí, nastoupí opravdu dramaticky šum a snímky už zdaleka nejsou tak povedené. Za tmy jsou naopak snímky už podprůměrné, což je poměrně škoda vzhledem k BSI čipu.

Fotky za dobrých světelných podmínek jsou výborné
Za špatných světelných podmínek je ale na snímcích příliš mnoho šumu

BlackBerry Q10 dokáže nahrávat i video v rozlišení Full HD, tedy 1920x1080 pixelů. Rychlost nahrávání je 30 snímků za sekundu a video se ukládá ve formátu mp4. Bitrate videa je cca 15 Mbps a minuta záznamu odpovídá souboru o velikosti něco přes 100 MB. Video je celkem kvalitní, potěší možnost ostření i během natáčení a také softwarová stabilizace obrazu.

BlackBerry Q10 (testovací video) – 1080p, exteriér

Multimédia a zábava: nově už i před prací zábava

BlackBerry bylo vždy synonymem pro práci, nicméně doba si žádala své, a tak už modely s operačním systémem BlackBerry 7 nabízely mnoho multimediálních funkcí. BlackBerry Q10 toto posouvá ještě dál a stává se skutečně univerzálním zařízení, které si poradí pracovními úkony a organizací času stejně jako s multimédii nebo hrami.

Začneme tradičně hudebním přehrávačem. BlackBerry Q10 disponuje hudebním přehrávačem podporujícím formáty WMV, WMA, MP3, MKA, AAC, AMR, F4V, WAV, AWB, OGG nebo FLAC. Poradí si tedy prakticky s jakoukoli hudbou v digitálním formátu, kterou můžete v počítači mít a s pomocí softwaru BlackBerry Link můžete telefon synchronizovat také s počítačovou knihovnou Windows Media Player nebo iTunes a to buď kabelem nebo bezdrátově přes Wi-Fi.

Prostředí přehrávače se skládá ze tří záložek. První záložka zobrazuje náhled šestice naposledy přidaných alb a šestici naposledy přehrávaných alb. Druhá záložka zobrazuje samotnou hudební knihovnu roztříděnou podle abecedy do záložek interpreti, alba a žánry. Poslední záložka zobrazuje seznamy skladeb, které si můžete do zařízení nejen uložit, ale také si vytvořit své vlastní přímo v přehrávači. Zajímavé při vytváření seznamu skladem je přidávání skladeb – můžete si klidně jednu skladbu přidat několikrát, takže vám v seznamu zazní vícekrát.

Po rozkliknutí konkrétního alba nebo složky se vám zobrazí již seznam skladeb v daném albu nebo složce s informací o délce každé jednotlivé skladby. Prostředí samotného přehrávání hudby je velice prosté, nabízí velký náhled grafiky alba/skladby a tlačítka pro ovládání přehrávače. Z kontextové nabídky si pak můžete například zvolit, zda chcete skladbu přehrát přes DLNA na nějakém jiném zařízení, například v televizoru.

U hudebního přehrávače potěší možnost ovládání skrze boční klávesy, a pokud vám hraje hudba, tak při ovládání hlasitosti vidíte náhled přehrávače s ovládacími prvky v okénku na obrazovce. Je škoda, že pro ovládání nelze použít hardwarovou klávesnici, ta je u hudebního přehrávače zcela neaktivní. Zamrzí také úplná absence ekvalizéru, takže se budete spokojit se zvukovým podání „z fabriky“. Ne, že by bylo nastavené špatně, ale přeci jen každý preferuje trochu jiný zvuk a toto nastavení citelně chybí. Budeme doufat, že se ekvalizér dostane do nějakého připravovaného updatu OS BlackBerry 10.

Videopřehávač

Videopřehrávač u BlackBerry Q10 je velice podobný tomu hudebnímu a podporuje formáty 3GP, 3GP2, M4A, M4V, MOV, MP4, MKV, MPEG-4, AVI, ASF, WMV nebo MP2TS . Opět zde máme tři základní záložky, tentokrát se nám na první zobrazují tři poslední přehrávaná videa a šest posledních přidaných, na druhé záložce videa, která jste natočili samotným telefonem, a poslední záložka zobrazuje kompletní knihovnu řazenou dle abecedy.

Během přehrávání máte k dispozici pouze základní ovládací prvky jako je tlačítko play/pause, časová osa a možnost změny velikosti videa na displeji. V kontextovém menu pak najdete opět možnost přehrání média skrze DLNA, možnost úpravy videa nebo snadné sdílení do mnoha kanálů.

U přehrávače zamrzí absence podpory titulků ve formátu SRT, ale naopak velmi potěší přítomnost kvalitního editoru videa. U každého videa si můžete upravit jeho délku, otočit jej dle libosti a v neposlední řadě také upravit jeho jas, kontrast, saturaci barev nebo hlasitost. Dokonce je možno video v reálném čase při přehrávání ořezávat co se týče rozměrů. To je velmi šikovné, a hlavně je vše velmi rychlé a plynulé. Takto upravené video pak můžete využít například v aplikaci Story Maker, což je šikovný editor pro vytváření videí z fotografií, videosekvencí a hudby.

BlackBerry Story Maker

Story Maker je aplikace, kterou u BlackBerry můžeme vidět fakticky poprvé. Zařízení BlackBerry nikdy nedisponovala výkonem na to, aby zvládla přímou editaci videa v HD rozlišení. BlackBerry Q10 však již potřebný výkon nepostrádá a BlackBerry se tak snaží využít všech možností a nabídnout uživatelům nejrůznější multimediální funkce. V aplikaci Story Maker si tak můžete vybrat videa a fotografie, které poskládáte za sebe, zvolíte si hudbu na pozadí a vyberete některý ze šesti motivů, které aplikace nabízí. Výsledné video má pak například nádech vintage nebo může být černobílé.

Kreativitě se meze nekladou, a tak se aplikace Story Maker může klidně stát tvůrcem nezapomenutelných uměleckých děl vytvořených z vašich zážitků. Jediné co bychom aplikaci vytkli je menší množství funkcí a také nutnost uvádění popisku na začátku a konci videa, což může být občas nežádoucí. Jinak nás ale velice překvapila rychlost, s jakou dokáže Story Maker výsledné video vygenerovat, a také živý náhled všech úprav, které ve videu děláte.

Galerie fotografií u BlackBerry Q10 se opět nese ve stejném duchu, jako tomu bylo u hudebního přehrávače a videopřehrávače. Opět zde máme tři záložky. Co se zobrazuje v první záložce, je vám asi jasné. Druhá záložka zobrazuje fotografie pořízené samotným přístrojem rozdělené podle data a v poslední záložce můžete vidět veškerá alba. Ta odpovídají složkám vytvořeným přímo v paměti telefonu.

Při zobrazení fotografie můžete na displeji vidět dva základní ovládací prvky – editaci fotografie a sdílení. V kontextové nabídce pak najdete další možnosti jako je nastavení snímku „jako“, otočení, možnost spuštění prezentace nebo opět funkce pro odeslání snímku na DLNA kompatibilní zařízení.

BlackBerry Q10 nabízí skutečně povedený editor fotografií a obrázků, který nabízí opravdu bohaté možnosti editace a rozhodně si zaslouží, abychom se mu trochu blíže věnovali. V editoru obrázků můžete na své fotografie aplikovat mnoho nastavení. V nabídce jsou například efekty podobné těm, které známe například z Instagramu jako je Lomo, ale také spousta dalších – například skica, negativ, sepia nebo černobílá.

Jsou zde také samostatné styly, které dokáží vaší fotografii dát nádech šedesátých let, udělat z ní starou fotografii či pomocí automatické detekce zvýraznit oči nebo zkrášlit obličej. Kromě efektů však editor nabízí také funkce jako je oříznutí fotografie, otočení, nastavení jasu a kontrastu, sytost barev, ostrost obrazu, redukci šumu nebo odstranění efektu červených očí. Tento editor se opravdu povedl a BlackBerry za něj chválíme.

Již několikrát jsme zmínili sdílení médií v kontextové nabídce. Jak na tom vlastně BlackBerry je s možnostmi sdílení obsahu? Asi nejlépe to vystihne slovo bezchybně. BlackBerry Q10 vám umožňuje sdílet prakticky cokoliv téměř kamkoliv. Díky speciálnímu API v operačním systému může každý vývojář zakomponovat sdílení také do své aplikace a z jedné obrazovky si pak vždy vyberete, kam chcete přesně sdílet.

Možnosti sdílení jsou ultimátní

Možností je téměř nepočítaně. Můžete sdílet soubory, dokumenty, fotografie, hudbu nebo videa, ale také webové stránky, přílohy z emailů, obsah nejrůznějších aplikací (například RSS čtečka) a mnoho dalšího. A kam že to můžeme sdílet? Sami si na screenshotu můžete prohlédnout kolik možností je dostupných.

Máme zde BBM, SMS zprávy, email nebo Bluetooth. Nechybí však ani NFC, sociální sítě jako Facebook, Twitter, LinkedIn nebo Foursquare, sdílení do aplikace BlackBerry Remember, kterou zmíníme ještě později, či možnost odeslání obsahu do některé z cloudových služeb Box nebo Dropbox. Pokud máte nainstalovanou příslušnou aplikaci, můžete videa sdílet přímo na YouTube, pouze vyplníte detaily k videu a vše probíhá samo na pozadí, aniž byste museli cokoliv dalšího udělat. Na konci uploadu vám pouze přijde notifikace, že video bylo nahráno.

Vraťme se ještě ke cloudovými službám. BlackBerry 10 nabízí již v základu velice povedeného správce souborů, který vám umožňuje pohodlně spravovat celý souborový systém zařízení. Data si můžete zobrazit buď v mřížce nebo jako seznam, funkce jako je kopírování a přesouvání souborů, vytváření složek nebo přejmenování souborů jsou samozřejmostí, překvapí však podpora ZIP archivů. Přímo ze správce souborů můžete archivy s příponou .zip nejen otevírat, ale také je ve správci přímo vytvářet a pak je rovnou poslat e-mailem. Je vidět, že se jedná o business telefon jak se patří.

Box, Dropbox a správce souborů

Čím však správce souborů ještě zaujme je integrace cloudových služeb Box a Dropbox, přičemž například u služby Box získáte při registraci přes BlackBerry 10 zařízení 50 GB online prostoru zdarma. Do služby Box si můžete nastavit automatický upload fotografií, videa a hudby, takže můžete mít neustále zálohovaný veškerý svůj multimediální obsah. Dropbox sice nenabízí automatický upload, nicméně práce s ním je jinak stejně pohodlná jako s Boxem. V rámci služeb Box a Dropbox můžete také využívat fakticky všechny funkce správce souborů, tedy až na podporu ZIP archivů.

Zapomenout nesmíme ani na obchod s aplikacemi BlackBerry World, kde si můžete stáhnout spousty nejrůznějších aplikací a her. BlackBerry 10 při svém uvedení na trh nabízelo na 70 000 aplikací ke stažení, což je vůbec největší počet, se kterým kdy nová platforma na trh přišla.

Pomohl tomu nejen velký počet překonvertovaných Android aplikací ( o tom dále), ale také velice intenzivní podpora vývojářů ze strany výrobce, který nabízel nejrůznější odměny a bonusy při zveřejnění aplikace na BlackBerry World. I díky tomu nyní na BlackBerry World nalezneme spoustu zajímavých aplikací, i když je pravda, že opravdu mnoho aplikací stále chybí, zejména pak lokální obsah je takřka nulový a zdaleka není k dispozici tolik aplikací, jako na iOS nebo Androidu.