Operátor O2 dnes oznámil své neauditované provozní a finanční výsledky za rok 2016. Konsolidovaná data obsahují výsledky všech dceřiných společností.
„Telekomunikační trh je nadále velmi konkurenční, navíc od května se v našich finančních výsledcích negativně projevuje dopad nové regulace roamingu. Přesto se nám podařilo již druhým rokem po oddělení infrastruktury udržet výnosy na úrovni předchozího roku a zvýšit čistý zisk.Hlavními růstovými oblastmi zůstávají O2 TV a mobilní data,“ komentuje výsledky předseda představenstva a generální ředitel O2 Czech Republic Tomáš Budník.
„Abychom i v budoucnu reagovali na vzrůstající potřeby našich zákazníků, zvýšili jsme v roce 2016 investice meziročně o třetinu. Za poslední tři roky jsme jen v České republice vynaložili na rozvoj a provoz mobilní sítě zhruba 23 miliard korun přímých nákladů, z čehož téměř 5,5 miliard bylo příjmem do státního rozpočtu," dodává Tomáš Budník.
Celkový počet mobilních zákazníků dosáhl k 31. prosinci 2016 výše 4,941 milionů, meziročně o 1 % více. Počet zákazníků smluvních služeb se zvýšil o 3,7 % na 3,356 milionů. V průběhu roku 2016 jejich počet vzrostl o 119 tisíc a jejich loajalita dosáhla historicky nejvyšší úrovně (průměrná měsíční míra odchodu činila jen 0,7 %). Jejich podíl na celkové bázi dosáhl úrovně 67,9 %, což představuje meziroční nárůst o 1,8 procentních bodů. Počet zákazníků předplacených služeb dosáhl výše 1,585 milionů. Pokles jejich počtu se v průběhu roku 2016 výrazně zpomalil.
Finanční ukazatele | 2016 | 2015 | Změna |
---|---|---|---|
Provozní výnosy | 37 522 mil. Kč | 37 385 mil. Kč | + 0,4 % |
Celkové náklady | 27 067 mil. Kč | 27 285 mil. Kč | - 0,8 % |
Čistý zisk | 5 259 mil. Kč | 5 077 mil. Kč | + 3,6 % |
V roce 2016 pokračovalo O2 prostřednictvím společnosti CETIN v rozšiřování pokrytí a zvyšování kapacity a rychlosti mobilní 4G LTE sítě. Na konci roku 2016 tak pokrytí populace dosáhlo již 99 %.
Díky rozvoji vysokorychlostní mobilní sítě a nabídce tarifů s navýšeným množstvím dat vzrostl meziročně datový provoz o téměř 80 % na téměř 30 600 terabytů. Počet zákazníků, kteří využívají internet v mobilu, vzrostl o 15 % na 1,778 milionů.
Již 56 % telefonů v síti O2 spadá do kategorie chytrých zařízení, třetina všech přitom podporuje technologii 4G LTE. Počet zákazníků, kteří vlastní nejen LTE telefon, ale mají zároveň vyměněnou i SIM kartu za novou, která novou technologii podporuje, dosáhl na konci roku téměř 850 tis.
Počet zákazníků | 2016 | 2015 | Změna |
---|---|---|---|
Tarifní zákazníci | 3,356 mil. | 3,237 mil. | + 3,7 % |
Zákazníci s předplacenou kartou | 1,585 mil. | 1, 659 mil. | - 4,5 % |
Celkem | 4,941 mil. | 4,896 mil. | + 0,9 % |
Průměrný výnos na zákazníka (ARPU) | 289 Kč | 287 Kč | + 0,6 % |
Počet mobilních zákazníků na Slovensku vzrostl meziročně o 4,6 % na 1,892 milionů. V roce 2016 tak O2 Slovakia zvýšila svoji zákaznickou bázi o téměř 85 tisíc. Prostřednictvím společnosti O2 Business Services nabízí O2 na Slovensku od začátku roku také fixní a mobilní služby pro korporátní zákazníky. Na konci roku 2016 je využívalo zhruba 200 zákazníků.
Chytré telefony | 2016 | 2015 | Změna |
---|---|---|---|
Podíl chytrých telefonů | 56,3 % | 48,5 % | + 7,8 p. b. |
Podíl chytrých telefonů s LTE | 32,2 % | 18,6 % | +13,7 p. b. |
Celkové konsolidované provozní výnosy dosáhly v roce 2016 výše 37 522 mil. Kč, meziročně o 0,4 % více. Provozní výnosy v České republice dosáhly výše 30 902 mil. Kč, což představuje meziroční nárůst o 0,1 %. Výnosy v segmentu pevných linek poklesly méně než v minulosti, o 0,9 % na 11 563 mil. Kč, zejména díky pokračujícímu růstu výnosů z O2 TV a vyšším výnosům z ICT služeb. Výnosy mobilního segmentu vzrostly mírně o 0,6 % na 19 339 mil. Kč. Pokles hlasových a SMS výnosů z důvodu regulace roamingu a nižších cen v segmentu firemních zákazníků a veřejné správy kvůli přejednání smluv a výběrovým řízením byl více než kompenzován nárůstem výnosů z mobilních dat a z prodeje zařízení.
Zdroje: o2.cz