Propojení automobilů a chytrých telefonů je v současnosti často skloňovaným tématem zejména na poli elektromobility, kde se často hovoří o možnosti si na dálku vyhřát či vychladit vůz nebo si zkontrolovat dojezd. Jednou z těchto aplikací je i MyŠkoda, za níž stojí (spolu s dalšími dodavateli) společnost Cleverlance, která ale vyvíjí například i bankovní aplikace pro velké hráče na trhu. V rozhovoru s expertem ze společnosti Cleverlance, Milanem Mitošinkou, jsme probrali, jak se budou vyvíjet možnosti propojení automobilů a smartphonů v rámci MyŠkoda.
Můžete prozradit, na jakých funkcích v současnosti v rámci aplikace MyŠkoda pracujete? Dočkáme se nějakých výraznějších novinek?
Myslím, že výraznější novinky už dorazily s příchodem aktualizace 3.0 (ME3) operačního systému vozů Enyaq, což umožnilo, aby auto lépe komunikovalo se smartphonem. Distribucí systému 3.0 se otevřely pro Škodu nové služby předplatného a zoptimalizovaly se procesy zapínání topení, vyhřívání sedadel či klimatizace, které fungují efektivněji.
Co se týče mobilní aplikace, momentálně je na storu dostupná verze, která bude v budoucnu nahrazena novou. Ohledně možností aplikace je naším záměrem do aplikace dostat co nejvíc funkcí z automobilu. To jde ruku v ruce s tím, že auto má svůj interface, který se vyvíjí postupně. Nyní umíme zkontrolovat například, jestli jsou otevřené/zavřené dveře, zatopit, naplánovat si odjezd a také přibyla funkce plánovače tras, kde se využívají ABRP (A Better Routeplanner). Myslím si proto, že plánování trasy funguje velmi dobře, uživatel si může všechno nastavit.
Zvažujete integraci Powerpass do MyŠkoda?
Plánujeme to, ale samozřejmě je prioritou možnost připojení auta k nabíječce bez potřeby využívat aplikaci nebo kartičku. Dle mého názoru dává smysl spojit všechny aplikace do univerzální velké aplikace. Aplikací (na jednotlivé funkce) je totiž podle mě v poslední době až příliš mnoho.
Například i slovenská ČSOB začala integrovat do své bankovní aplikace tzv. municipality služby. Například pro Bratislavu mají v aplikaci možnost nákupu jízdenek do MHD apod. Osvědčilo se jim to a podle mě je to cesta, kterou se plánují vydat všichni, aby uživatelům ulehčili život. Takže si myslím, že je správné Powerpass do MyŠkoda integrovat.
Objeví se Myškoda aplikace i v AppGallery pro telefony Huawei?
U nové verze aplikace tomu nic nebrání, takže se bude jednat spíše o politické rozhodnutí, jestli tam ta aplikace bude, nebo nebude dostupná. Osobně si myslím, že Huawei je stále důležitý hráč na trhu a byla by škoda v AppGallery aplikaci MyŠkoda nemít.
Můžete se podělit o informaci, kolik uživatelů MyŠkoda aplikaci pravidelně používá?
O tuto statistku se s vámi podělit nemohu. Mohu pouze nabídnout svůj názor na to, jaké funkce uživatelé na každodenní bázi nejčastěji sledují. Mezi nejčastěji sledované bych zařadil stav nabití, respektive notifikace o tom, že je vůz už nabitý na nějaké procento. V létě se pak nejspíš jedná primárně o možnost vychladit si vůz, což je možnost, kterou vozy s konvenčním pohonem nenabízí, protože nemohou spustit klimatizaci bez nastartování motoru. Obvykle je to tedy spuštění klimatizace „jen tak“ nebo v návaznosti na vychlazení vozu před plánovaným odjezdem. Soudím, že u konvenčních automobilů se aplikace nejčastěji používá, když se uživatelé chtějí podívat na přehled tankování, jízd apod.
Bude aplikace v budoucna více uzpůsobená nejen pro koncové uživatele, ale i pro firemní klientelu?
Momentálně nevím o žádném konkrétním plánu, ale také se o tom diskutuje. Myslím si, že je to funkce, které bychom se mohli dočkat například při implementaci Powerpassu.
Myslím, že zatím je trh s jedním elektromobilem Škoda (elektrické Citigo nedisponovalo infotainmentem, pozn. Redakce) relativně malý, ale zároveň víme, že do roku 2030 chtějí dosáhnout více jak 70% podílu čistě elektrických modelů v Evropě. Z toho soudím, že můžeme očekávat, že se utvoří obrovské množství fleetů a aut, která budou vyžadovat tyto funkce.
Máte nějaký vzkaz pro uživatele aplikace?
Hodně lidí vnímá tento druh aplikací zbytečně kriticky v duchu, že toho mnoho neumí, ale je potřeba brát v potaz, že vstupujeme do nové éry a stejně, jako se vyvíjely telefony, kdy na začátku v podstatě nic neuměly a nikomu to ani nevadilo, protože nevěděl, co má očekávat, se teď nacházíme v podobné fázi u propojení automobilů a chytrých telefonů. Na propojení auta s mobilní aplikací se v současné době podílejí desítky různých IT systémů. To je ohromné číslo, které mne samotného překvapilo. Automobilky se však rychle učí, jak to dělat jednodušeji. Rozvoj „connected car“ služeb patří mezi hlavní priority Škodovky, proto se připravuje i generační vylepšení aplikace. Namísto pouhé kritiky ocení všichni, kteří za MyŠkoda stojí, konkrétní náměty, co by uživatelé v aplikaci rádi viděli.