„V roce 2019 jsme zlepšili nabídku všech klíčových služeb. Kromě neomezených tarifů jsme představili nové tarify internetu na doma a O2 TV. Zvyšující se počet zákazníků u všech služeb potvrzuje, že naše rozhodnutí bylo správné. Růstu nadále pomáhají balíčky O2 Spolu,“ komentuje výsledky předseda představenstva a generální ředitel O2 Jindřich Fremuth na o2.cz a pokračuje: „Počet zákazníků nejvíce rostl u O2 TV. Naši internetovou televizi si zákazníci často pořizují, aby nemuseli řešit přechod na DVB-T2. I proto jsme zaznamenali nejrychlejší nárůst počtu zákazníků v posledním čtvrtletí.“
„Investice v roce 2018 mířily do růstových oblastí, což se projevilo zvýšením provozního zisku v roce 2019,“ uvádí Tomáš Kouřil, místopředseda představenstva a finanční ředitel O2, a dodává: „Tyto investice navýšily účetní odpisy, a negativně tak ovlivnily náš čistý zisk, i ten však v průběhu roku již vykazoval pozitivní trend. Naše strategie funguje.“
Přehled provozních výsledků
Mobilní segment
Díky pokračující oblibě tarifů s navýšeným objemem dat a nových tarifů O2 NEO s neomezenými daty a zájmu zákazníků o kombinaci mobilních tarifů s dalšími službami v balíčcích O2 Spolu dosáhl celkový počet mobilních registrovaných zákazníků na konci roku 2019 celkem 5 858 tisíc. Zákaznická báze mobilních smluvních služeb byla k 31. prosinci 2019 na úrovni 3 249 tisíc, počet zákazníků mobilních předplacených služeb byl 1 965 tisíc, zatímco počet M2M SIM karet dosáhl 644 tisíc.
Již téměř 77 % telefonů v síti O2 spadá do kategorie chytrých zařízení, více než dvě třetiny všech telefonů podporují technologii 4G LTE. Větší porce dat v tarifech FREE+, O2 NEO a O2 Data spolu s nárůstem počtu zákazníků s chytrým telefonem s podporou 4G LTE přispěly v roce 2019 k meziročnímu nárůstu spotřeby mobilních dat v telefonu o 30 %.
Segment pevných linek
Počet zákazníků některého z tarifů služby O2 TV (IPTV a OTT verze), která funguje na pevné lince od O2 i na internetovém připojení od jakéhokoliv poskytovatele, dosáhl k 31. prosinci 2019 celkem 443 tisíc včetně zákazníků, kteří využívají měsíční balíčky O2 TV Sport Pack online a O2 TV HBO a Sport Pack. Ty lze jednoduše aktivovat platební kartou a po 30 dnech je lze kdykoliv zrušit. V průběhu roku 2019 se tak počet zákazníků O2 TV zvýšil o 106 tisíc.
Počet zákazníků vysokorychlostního internetu přes kabel i pomocí bezdrátové technologie dosáhl k 31. prosinci 2019 celkem 835 tisíc. Za rok 2019 se jejich počet zvýšil o 26 tisíc.
Slovensko
O2 Slovakia nadále registruje rostoucí zájem o své portfolio mobilních tarifů, které od listopadu rozšířilo o nabídku tarifů O2 Smart Paušál. Ty kromě neomezeného volání a SMS obsahují velké objemy dat na vybrané aplikace. K 31. prosinci 2019 dosáhl celkový počet aktivních zákazníků 2 149 tisíc. Zákaznická báze mobilních smluvních služeb byla 1 390 tisíc a jejich podíl na celkové mobilní bázi tak za rok vzrostl o 2,1 procentního bodu na 64,7 %.
Přehled finančních výsledků
Celkové konsolidované provozní výnosy dosáhly v roce 2019 celkově 38 760 mil.Kč, meziročně o 2,0 % více, výnosy rostly ve všech segmentech. V České republice se zvýšily o 2,1 % na 31 347 mil. Kč, a to díky 3,5% růstu výnosů segmentu pevných linek na 11 136 mil. Kč a meziročně o 1,3 % vyšším výnosům v mobilním segmentu, které dosáhly úrovně 20 211 mil. Kč. Hlavními zdroji nárůstu byla mobilní data, finanční služby, O2 TV a prodej zařízení.
Na Slovensku vzrostly celkové provozní výnosy v roce 2019 o 2,0 % na 298 mil. eur. V českých korunách dosáhly provozní výnosy celkem 7 647 mil. Kč, což představuje meziroční nárůst o 2,2 %. Podobně jako v České republice stály za tímto nárůstem především vyšší výnosy z mobilních datových služeb.
Konsolidovaný provozní zisk EBITDA vzrostl v roce 2019 meziročně o 13,0 % na 12 619 mil. Kč díky nárůstu výnosů, meziročně stejným celkovým nákladům a pozitivnímu vlivu nového účetního standardu IFRS 16. V České republice vzrostl provozní zisk EBITDA meziročně o 11,8 % na 9 513 mil. Kč, zatímco na Slovensku se zvýšil o 18,7 % na 3 152 mil. Kč (+18,6 % na 123 mil. eur). Konsolidovaná EBITDA marže vzrostla meziročně o 3,2 procentního bodu a v roce 2019 dosáhla 32,6 %.
Konsolidovaný čistý zisk v roce 2019 vzrostl meziročně o 0,2 % na 5 460 mil. Kč. Pozitivní vliv investic do růstových oblastí realizovaných v roce 2018 v kombinaci s novou produktovou nabídkou a úspěšnou vánoční kampaní se naplno projevil ve výsledcích za čtvrté čtvrtletí 2019, ve kterém čistý zisk vzrostl meziročně o 16,7 %.
Klíčové finanční ukazatele skupiny
Finanční ukazatele | Rok 2019 | Rok 2018 | Meziroční změna |
---|---|---|---|
Provozní výnosy | 38 760 mil. Kč | 37 996 mil. Kč | +2,0 % |
- mobilní výnosy v ČR | 20 211 mil. Kč | 19 956 mil. Kč | +1,3 % |
- fixní výnosy v ČR | 11 136 mil. Kč | 10 757 mil. Kč | +3,5 % |
- výnosy na Slovensku | 7 647 mil. Kč | 7 485 mil. Kč | +2,2 % |
Celkové náklady | 26 211 mil. Kč | 26 981 mil. Kč | -2,9 % |
- z toho provozní náklady | 7 665 mil. Kč | 8 198 mil. Kč | -6,5 % |
EBITDA | 12 619 mil. Kč | 11 163 mil. Kč | +13,0 % |
EBITDA marže | 32,6 % | 29,4 % | +3,2 p. b. |
Čistý zisk | 5 460 mil. Kč | 5 448 mil. Kč | +0,2 % |