Mobilní výnosy O2 kvůli pandemii klesají

Mobilní výnosy O2 kvůli pandemii klesají
Fotografie: O2
  • Především díky zájmu o mobilní datové připojení rostl v prvních devíti měsících počet mobilních zákazníků o 6 %
  • Přesto se mobilní segment stále nezotavil z dopadů jarní sady protiepidemických opatření – za poklesem mobilních výnosů stály především nižší prodeje telefonů a významně slabší roaming
  • Pokračoval zájem zákazníků o digitální televizi O2 TV, jejichž počet přesáhl na konci září 500 tisíc
  • K osmiprocentnímu růstu čistého zisku tak zásadní měrou přispěly i provozní úspory

Také ve třetím čtvrtletí roku 2020 se ve finančních výsledcích společnosti O2 Czech Republic nadále projevoval negativní dopad pandemie koronaviru, jak se lze dočíst v tiskové zprávě. Kvůli poklesu cestování do a ze zahraničí zůstaly nadále jednou z nejvíce zasažených oblastí výnosy z roamingu. „Přestože jsou telekomunikace vůči dopadu pandemie koronaviru relativně imunní, i u nás se negativně projevují některá protiepidemická opatření,“ říká Jindřich Fremuth, generální ředitel a předseda představenstva O2 Czech Republic. „Těší mě rostoucí zájem zákazníků o náš internet, televizi i mobilní tarify, které jsou v tuto dobu pro fungování společnosti důležitější než kdy dříve, nicméně ani tento fakt nedokázal kompenzovat negativní vlivy pandemie na naše hospodaření,“ dodal.

V první polovině roku jsme kvůli pandemii koronaviru naše interní očekávání nesplnili. Abychom kompenzovali pokles mobilních výnosů a dosáhli růstu čistého zisku, museli jsme přistoupit ke snížení jak provozních, tak investičních výdajů,“ komentuje výsledky společnosti Tomáš Kouřil, místopředseda představenstva a finanční ředitel O2 Czech Republic a pokračuje: „Po skončení první vlny pandemie jsme zaznamenali postupné zlepšení naší finanční výkonnosti, druhá vlna bohužel vede ke zhoršení výhledu pro zbytek roku.

Přehled provozních výsledků

Celkový počet mobilních registrovaných zákazníků v České republice dosáhl na konci září 2020 celkem 5 941 tisíc. Zákaznická báze mobilních smluvních služeb byla na úrovni 3 282 tisíc, počet zákazníků mobilních předplacených služeb byl 1 930 tisíc, zatímco počet M2M SIM karet dosáhl 729 tisíc.

Počet zákazníků některého z tarifů služby O2 TV (IPTV a OTT verze), která funguje na pevné lince od O2 i na internetovém připojení od jakéhokoliv poskytovatele, dosáhl k 30. září 2020 celkem 503 tisíc včetně zákazníků, kteří využívají měsíční balíčky O2 TV Sport Pack online a O2 TV HBO a Sport Pack. Počet zákazníků vysokorychlostního internetu přes kabel i pomocí bezdrátové technologie dosáhl ke konci září 2020 celkem 849 tisíc.

K 30. září 2020 dosáhl počet aktivních zákazníků na Slovensku dohromady 2 189 tisíc. Zákaznická báze mobilních smluvních služeb byla 1 049 tisíc, zákazníků předplacených služeb bylo 721 tisíc a 419 tisíc využívalo M2M služby.

Přehled finančních výsledků

Celkové konsolidované provozní výnosy dosáhly v prvních devíti měsících 2020 na hodnotu 29 245 mil. Kč, meziročně o 2,2 % více. Hlavními zdroji růstu byly výnosy z O2 TV a mobilních dat. V České republice se provozní výnosy v prvních třech čtvrtletích zvýšily o 2,7 % a 23 764 mil. Kč. Výnosy v mobilním segmentu poklesly o 0,5 % na 14 880 mil. Kč. V segmentu pevných linek dosáhly výnosy v prvních devíti měsících úrovně 8 883 mil. Kč, meziročně o 8,6 % více.

Na Slovensku poklesly celkové provozní výnosy v prvních devíti měsících 2020 meziročně o 1 % na 5 606 mil. Kč. Podobně jako v České republice stály za tímto poklesem hlavně nižší výnosy z roamingu a prodeje telefonů v době koronakrize. Konsolidovaný provozní zisk EBITDA dosáhl v prvních třech čtvrtletích 2020 výše 9 863 mil. Kč, zatímco konsolidovaný čistý zisk vzrostl meziročně o 7,7 % na 4 334 mil. Kč.

Finanční ukazatele 9M 2020 9M 2019 Meziroční změna
Provozní výnosy 29 245 mil. Kč 28 615 mil. Kč +2,2 %
- mobilní výnosy v ČR 14 880 mil. Kč 14 948 mil. Kč -0,5 %
- fixní výnosy v ČR 8 883 mil. Kč 8 183 mil. Kč +8,6 %
- výnosy na Slovensku 5 606 mil. Kč 5 665 mil. Kč -1,0 %
Celkové náklady 19 471 mil. Kč 19 379 mil. Kč +0,5 %
- z toho provozní náklady 5 619 mil. Kč 5 700 mil. Kč -1,4 %
EBITDA 9 863 mil. Kč 9 318 mil. Kč +5,9 %
EBITDA marže 33,7 % 32,6 % +1,1 p. b.
Čistý zisk 4 334 mil. Kč 4 023 mil. Kč +7,7 %
Související články
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze