Také ve třetím čtvrtletí roku 2020 se ve finančních výsledcích společnosti O2 Czech Republic nadále projevoval negativní dopad pandemie koronaviru, jak se lze dočíst v tiskové zprávě. Kvůli poklesu cestování do a ze zahraničí zůstaly nadále jednou z nejvíce zasažených oblastí výnosy z roamingu. „Přestože jsou telekomunikace vůči dopadu pandemie koronaviru relativně imunní, i u nás se negativně projevují některá protiepidemická opatření,“ říká Jindřich Fremuth, generální ředitel a předseda představenstva O2 Czech Republic. „Těší mě rostoucí zájem zákazníků o náš internet, televizi i mobilní tarify, které jsou v tuto dobu pro fungování společnosti důležitější než kdy dříve, nicméně ani tento fakt nedokázal kompenzovat negativní vlivy pandemie na naše hospodaření,“ dodal.
„V první polovině roku jsme kvůli pandemii koronaviru naše interní očekávání nesplnili. Abychom kompenzovali pokles mobilních výnosů a dosáhli růstu čistého zisku, museli jsme přistoupit ke snížení jak provozních, tak investičních výdajů,“ komentuje výsledky společnosti Tomáš Kouřil, místopředseda představenstva a finanční ředitel O2 Czech Republic a pokračuje: „Po skončení první vlny pandemie jsme zaznamenali postupné zlepšení naší finanční výkonnosti, druhá vlna bohužel vede ke zhoršení výhledu pro zbytek roku.“
Přehled provozních výsledků
Celkový počet mobilních registrovaných zákazníků v České republice dosáhl na konci září 2020 celkem 5 941 tisíc. Zákaznická báze mobilních smluvních služeb byla na úrovni 3 282 tisíc, počet zákazníků mobilních předplacených služeb byl 1 930 tisíc, zatímco počet M2M SIM karet dosáhl 729 tisíc.
Počet zákazníků některého z tarifů služby O2 TV (IPTV a OTT verze), která funguje na pevné lince od O2 i na internetovém připojení od jakéhokoliv poskytovatele, dosáhl k 30. září 2020 celkem 503 tisíc včetně zákazníků, kteří využívají měsíční balíčky O2 TV Sport Pack online a O2 TV HBO a Sport Pack. Počet zákazníků vysokorychlostního internetu přes kabel i pomocí bezdrátové technologie dosáhl ke konci září 2020 celkem 849 tisíc.
K 30. září 2020 dosáhl počet aktivních zákazníků na Slovensku dohromady 2 189 tisíc. Zákaznická báze mobilních smluvních služeb byla 1 049 tisíc, zákazníků předplacených služeb bylo 721 tisíc a 419 tisíc využívalo M2M služby.
Přehled finančních výsledků
Celkové konsolidované provozní výnosy dosáhly v prvních devíti měsících 2020 na hodnotu 29 245 mil. Kč, meziročně o 2,2 % více. Hlavními zdroji růstu byly výnosy z O2 TV a mobilních dat. V České republice se provozní výnosy v prvních třech čtvrtletích zvýšily o 2,7 % a 23 764 mil. Kč. Výnosy v mobilním segmentu poklesly o 0,5 % na 14 880 mil. Kč. V segmentu pevných linek dosáhly výnosy v prvních devíti měsících úrovně 8 883 mil. Kč, meziročně o 8,6 % více.
Na Slovensku poklesly celkové provozní výnosy v prvních devíti měsících 2020 meziročně o 1 % na 5 606 mil. Kč. Podobně jako v České republice stály za tímto poklesem hlavně nižší výnosy z roamingu a prodeje telefonů v době koronakrize. Konsolidovaný provozní zisk EBITDA dosáhl v prvních třech čtvrtletích 2020 výše 9 863 mil. Kč, zatímco konsolidovaný čistý zisk vzrostl meziročně o 7,7 % na 4 334 mil. Kč.
Finanční ukazatele | 9M 2020 | 9M 2019 | Meziroční změna |
---|---|---|---|
Provozní výnosy | 29 245 mil. Kč | 28 615 mil. Kč | +2,2 % |
- mobilní výnosy v ČR | 14 880 mil. Kč | 14 948 mil. Kč | -0,5 % |
- fixní výnosy v ČR | 8 883 mil. Kč | 8 183 mil. Kč | +8,6 % |
- výnosy na Slovensku | 5 606 mil. Kč | 5 665 mil. Kč | -1,0 % |
Celkové náklady | 19 471 mil. Kč | 19 379 mil. Kč | +0,5 % |
- z toho provozní náklady | 5 619 mil. Kč | 5 700 mil. Kč | -1,4 % |
EBITDA | 9 863 mil. Kč | 9 318 mil. Kč | +5,9 % |
EBITDA marže | 33,7 % | 32,6 % | +1,1 p. b. |
Čistý zisk | 4 334 mil. Kč | 4 023 mil. Kč | +7,7 % |