Skoro od začátku své existence v českých zemích jsou mobilní telefony, operátoři a vánoční svátky neodmyslitelně spjaty. Sítě NMT byly ještě určeny spíše pro práci, ale jakmile přišlo v roce 1996 GSM a záhy potom předplacené karty, bylo o vánočních dárcích v mnohých rodinách rozhodnuto. Možná je to zbytečné připomínat, protože tak významný okamžik zcela jistě máte ve své paměti, a následující odstavec tak patří spíše později narozeným pro ilustraci.
Operátoři tehdy prodávali tzv. předplacené sady, tedy telefon, předplacenou SIM kartu a nějaký kredit. Kdo nebyl příliš hodný, na toho čekal nějaký Alcatel (ten původní, francouzský) zhruba za 6 tisíc, rozumný kompromis pak představovaly Siemensy kolem 8 tisíc a vrchol nabídky pak tvořily samozřejmě finské Nokie s cenovkou okolo 10 tisíc. Zdá se to málo, ale mluvíme o době, kdy oněch 10 tisíc byla průměrná měsíční mzda. Najít pod stromečkem například legendární 3310 byl stejný luxus jako dnes rozbalit „vlajku“ od Applu, Samsungu nebo rovnou nějaký skládací model.
EuroTel (dnešní O2) prodával sady pod názvem Go a Paegas (dnes T-Mobile) pak Twist. Dalším charakteristickým znakem té doby byl nekončí příval televizních reklam a slogany jako „nevaž se, odvaž se“ se nám doslova vypálily do mozku. Když jste po štědrovečerní večeři sestavili skládačku z telefonu, výměnného akumulátoru a SIM karty, bylo potřeba kartu aktivovat – stejně jako dnes typicky hovorem. V těchto chvílích se tehdy chatrná síť pod náporem hroutila, takže následovalo volání na infolinku, která pod přívalem hovorů také neběžela. Je ironické, že první zážitek mnohých s mobilní sítí je její výpadek.
Operátoři měli už tehdy kvalitní PR, a tak dokázali tuto katastrofu prodat jako úspěch: začali posílat tiskové zprávy o rekordních počtech aktivací, které tu a tam mohly ojediněle působit problémy. Jakmile počty aktivací přestaly být rekordní, štafetu zákonitě převzaly hovory a SMS zprávy. Vzpomínáte ještě, jak celý Štědrý den pípal telefon a chodily na něj zprávy, obvykle nějaké trapné vánoční rýmovačky?
SMSky tak vytlačily papírové pohlednice, užily si svých pár let slávy a brzy po nástupu chytrých telefonů je začala vytlačovat data. Posledních pár let v redakci vtipkujeme, že není potřeba čekat na vánoční tiskové zprávy operátorů, ale článek si můžeme napsat dopředu s nadpisem „Přenos dat v českých sítích opět rekordní, hovory a zprávy na ústupu“.
Letos však přinesl zlom. Jak se shodují tiskové zprávy letošních Vánoc, rekordy se nekonají. Propad zaznamenaly nejen hovory, ale i data – nijak výrazně, ale je tam vidět trend. Jako by chytrý mobilní telefon už nebyl ta „super cool věc“, kterou nechceme pustit z ruky, se níž musíme vše zaznamenat a okamžitě sdílet. Ať už byl důvod jakýkoli, téměř po třiceti let jsme svědky zajímavé situace, že spojení „Vánoce + mobily“ není rekordní.