Glosa: Už ani ty fronty nejsou, co bývaly

31

V Česku se začala oficiálně prodávat poslední generace iPhonu. Jak už to tak bývá, stalo se tak stylově s úderem půlnoci. Takové zahájení prodeje obvykle vyvolá nutkání u některých jedinců jít si stoupnout do fronty. Celé je to ale o poznání složitější. Proto si o tom popovídáme v našem článku.

Jako obvykle zahájíme naši společnou filozofickou pouť v minulosti. Konkrétně v minutách před půlnocí z 21. na 22. srpna roku 2008. Možná je pro vás toto datum zcela obyčejné, ale možná ne – byli jste totiž tam.

Mluvíme o zahájení prodeje Apple iPhone 3G v Česku. Před prodejnou operátora se tehdy utvořila poměrně dlouhá fronta, což vyvolalo docela pozdvižení. Přijela dokonce i televize a ve vzduchu byl cítit takový ten zvláštní náboj, že jste svědky něčeho výjimečného.

Fronta je takový zvláštní fenomén. Pokud bychom se ji snažili co nejpřesněji popsat, pak bychom mohli říci, že se jedná o lokální demonstraci převisu poptávky nad nabídkou. Jinými slovy máte skoro jistotu, že na konci fronty čeká něco zajímavého. Samo srocení lidí pak automaticky přitáhne pozornost, aniž by bylo nutné vynakládat peníze na reklamní prostor.

V srpnu 2008 to ještě byla opravdová fronta...

V českých zemích má něco takového ještě dvojnásobnou platnost vzhledem ke generacím, které byly vycvičeny centrálně plánovanou ekonomikou stát fronty nejenom na tropické ovoce, ale prakticky na cokoli. A je zřejmé, že něco takového nemůže nechat dravý marketing bez pozornosti.

Důsledky pak sledujeme při každém dalším srocení, které se snaží působit jako fronta. Byly dokumentovány nesčetné případy, kdy prodejci platili lidem, aby hráli kompars ve frontě v naději, že podle guerilla marketingu přitáhnou další pozornost. Jiní lidé zase dostanou zaplaceno, že takto získané pozornosti využijí a do fronty si půjdou stoupnout s tričkem s logem substitučního nebo komplementárního produktu.

Jak taková přehnaná marketingová pozornost působí v praxi, jsme se mohli přesvědčit jen před pár dny, kdy se na různých místech začal oficiálně prodávat iPhone 6. Fronty se netvořily, lidé dostávali pořadová čísla a dokonce občerstvení, k dokonalosti chyběla už jen dechovka. Často skloňovaným termínem bylo slovo „piknik“, spíše jakési přátelské setkání fanoušků jedné značky. Jen ten jiskřivý pocit se nějak vytratil.

...v říjnu 2014 je to spíše piknik, karneval nebo, proč to neříct narovinu, organizovaná marketingová akce. (Zdroj: T-Mobile)

Stal se totiž obětí agresivního marketingu. Podobný osud potkal i nejrůznější vtipná videa – dříve si je lidé přeposílali nebo sdíleli z nezištné potřeby udělat druhým radost. Dnes když něco podobného sdílíte, tak nevědomky pracujete pro marketing nějaké společnosti, která vytvořila virální video.

Poslední opravdové srocení v rámci elektroniky jsem viděl na Smíchově před začátkem prodeje Playstationu 4. Když pominu fakt, že nemá moc smysl čekat na herní konzoli, na níž je v době vydání jen pár her, zaujal mě ještě jeden fakt. Nějaký mladík ve frontě telefonoval a hluboce se mu tímto omlouvám, že jsem nevychovaně poslouchal. Stěžoval si na to, že teď nemá moc času. Přitom se chystal strávit několik dalších hodin ve frontě na něco, co slouží zase jenom k zabíjení přebytečného času. Snad od té doby dospěl a uvědomil si svůj omyl.

Ostatně jako všichni ostatní, kteří si šli stoupnout do nějaké podobné fronty/marketingové kampaně.

Diskuze ke článku
Strášce Galaxyje
Na rovinu si řekněme, že tady mluvíme o iOvcích, které marketingu podléhají s velkým nadšením a halasným bečením. Nic nového pod sluncem, zbytečný článek.

PS: Nemáte někdo telefon na tu holku se švihadlem? Možná bych ji dokázal odháčkovat ze závislosti na iVěcech.
Lukáš
Bohužel doba je taková, společnosti tuhle mánii vytváří sami a čím větší blbce se jim podaří z lidí udělat, tím víc jsou v oddělení marketingu štastní. Kdo má rozum, tak do fronty na nový produkt nepůjde, ti co si myslí, že jsou výjmeční, že mají něco dřív jako ostatní, nebo si nalhávají jak se jdou pobavit s podobně zapálenými lidmi, tak to nejsou nic jiného než oběti reklamy a marketingu. Kdybych přišel za potlesku do obchodu, poté si koupit telefon a dělali se mnou rozhovory jako bych napsal knihu, tak bych se asi musel hanbou propadnout. Celé tohle blbnutí dělá z lidí totální blbce kteří jsou tak dobří, že si zvládli koupit nový telefon a budí v nich pocit, že mají něco výjmečného, bohužel pravda je jinde. Člověk co produkty Applu využívá, řekněme smysluplně, určitě nepoběží postávaz na ulici jako vekslák. V mých očích jsou ve frontách ty ovce(ač tento výraz nesnáším) o kterých se tak bájně mluví, nejsou to uživatelé obecně, pouze ti, kteři ze se nechají dobrovolně dělat blbce.
Mário Pliska
Mário Pliska
Souhlasim že je zvláštní stát frontu na zahájení prodeje ať uz iphone, nějakého Samsungu, Ps4 ci čehokoliv jiného. Ve většině případů maji firmwary větší či menší nedostatky, málo příslušenství u konzoli málo her. U výrobků které jsou úplně nově na trhu pak konstrukční nedostatky které pak člověka limituji v budoucnu. Nepřiměřeně vysoka cena... Jediny co to člověku muže dat, je asi pocit exkluzivity, coz asi tem, kteri si jdou stoupnout staci.
Petr
Já naprosto chápu frontu na lístky na něco (koncert, MS, ..), prostě se prodají a už nebudou, takže kdo nepřijde včas, má smůlu. Ale vzít si třeba 3 dny dovolenou a stát na ulici frontu na telefon, který si budu moct koupit naprosto kdykoliv den nebo týden poté, tak to mi hlava nebere. Ty lidi si vůbec neváží svého volného času, mají totálně převrácený žebříček hodnot, když na vrcholu je nějaká placka a naprosto právem jsou nazýváni ovce.
Já jsem si třeba taky koupil jeden top telefon hned první den prodeje, ale objednáno přes net, nemusel jsem kvůli tomu udělat ani krok a neztratil jsem hodiny stepováním venku jako *****.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze