Jako obvykle zahájíme naši společnou filozofickou pouť v minulosti. Konkrétně v minutách před půlnocí z 21. na 22. srpna roku 2008. Možná je pro vás toto datum zcela obyčejné, ale možná ne – byli jste totiž tam.
Mluvíme o zahájení prodeje Apple iPhone 3G v Česku. Před prodejnou operátora se tehdy utvořila poměrně dlouhá fronta, což vyvolalo docela pozdvižení. Přijela dokonce i televize a ve vzduchu byl cítit takový ten zvláštní náboj, že jste svědky něčeho výjimečného.
Fronta je takový zvláštní fenomén. Pokud bychom se ji snažili co nejpřesněji popsat, pak bychom mohli říci, že se jedná o lokální demonstraci převisu poptávky nad nabídkou. Jinými slovy máte skoro jistotu, že na konci fronty čeká něco zajímavého. Samo srocení lidí pak automaticky přitáhne pozornost, aniž by bylo nutné vynakládat peníze na reklamní prostor.
V českých zemích má něco takového ještě dvojnásobnou platnost vzhledem ke generacím, které byly vycvičeny centrálně plánovanou ekonomikou stát fronty nejenom na tropické ovoce, ale prakticky na cokoli. A je zřejmé, že něco takového nemůže nechat dravý marketing bez pozornosti.
Důsledky pak sledujeme při každém dalším srocení, které se snaží působit jako fronta. Byly dokumentovány nesčetné případy, kdy prodejci platili lidem, aby hráli kompars ve frontě v naději, že podle guerilla marketingu přitáhnou další pozornost. Jiní lidé zase dostanou zaplaceno, že takto získané pozornosti využijí a do fronty si půjdou stoupnout s tričkem s logem substitučního nebo komplementárního produktu.
Jak taková přehnaná marketingová pozornost působí v praxi, jsme se mohli přesvědčit jen před pár dny, kdy se na různých místech začal oficiálně prodávat iPhone 6. Fronty se netvořily, lidé dostávali pořadová čísla a dokonce občerstvení, k dokonalosti chyběla už jen dechovka. Často skloňovaným termínem bylo slovo „piknik“, spíše jakési přátelské setkání fanoušků jedné značky. Jen ten jiskřivý pocit se nějak vytratil.
Stal se totiž obětí agresivního marketingu. Podobný osud potkal i nejrůznější vtipná videa – dříve si je lidé přeposílali nebo sdíleli z nezištné potřeby udělat druhým radost. Dnes když něco podobného sdílíte, tak nevědomky pracujete pro marketing nějaké společnosti, která vytvořila virální video.
Poslední opravdové srocení v rámci elektroniky jsem viděl na Smíchově před začátkem prodeje Playstationu 4. Když pominu fakt, že nemá moc smysl čekat na herní konzoli, na níž je v době vydání jen pár her, zaujal mě ještě jeden fakt. Nějaký mladík ve frontě telefonoval a hluboce se mu tímto omlouvám, že jsem nevychovaně poslouchal. Stěžoval si na to, že teď nemá moc času. Přitom se chystal strávit několik dalších hodin ve frontě na něco, co slouží zase jenom k zabíjení přebytečného času. Snad od té doby dospěl a uvědomil si svůj omyl.
Ostatně jako všichni ostatní, kteří si šli stoupnout do nějaké podobné fronty/marketingové kampaně.
PS: Nemáte někdo telefon na tu holku se švihadlem? Možná bych ji dokázal odháčkovat ze závislosti na iVěcech.
Já jsem si třeba taky koupil jeden top telefon hned první den prodeje, ale objednáno přes net, nemusel jsem kvůli tomu udělat ani krok a neztratil jsem hodiny stepováním venku jako *****.