Zpomalení dodávek smartphonů způsobilo, že západoevropský trh s mobilními telefony podle údajů IDC v prvním čtvrtletí letošního roku meziročně klesl o 4,2% na 43,6 miliónů jednotek. Trh s telefony bez operačního systému přitom stále ztrácí půdu pod nohama, protože zákazníci ve stále větší míře dávají spíše přednost smartphonům.
Dodávky těchto telefonů meziročně klesly o 31% na 12 miliónů kusů. Naproti tomu trh se smartphony stále roste. Jeho růst se však v tomto období zpomalil, i tak si připsal meziročně 12% a vystoupal na 31,6 miliónu jednotek. Je však nutno podotknout, že se jedná o nejnižší tempo růstu od roku 2004, kdy začalo IDC sledovat trh s mobilními telefony.
Celkové dodávky smarthonů a telefonů bez otevřeného operačního systému a podíly na trhu v 1Q13 v západní Evropě (v miliónech jednotek)
Výrobce | 1Q13 Dodávky jednotek | 1Q13 Podíl na trhu | 1Q12 Dodávky jednotek | 1Q12 Podíl na trhu | Změna 1Q13/1Q12 |
---|---|---|---|---|---|
1. Samsung | 19,9 | 46% | 18,1 | 40% | 10% |
2. Apple | 6,2 | 14% | 7,0 | 15% | -11% |
3. Nokia | 6,1 | 14% | 8,7 | 19% | -30% |
4. Sony | 3,2 | 7% | 1,9 | 4% | 64% |
5. LG | 2,5 | 6% | 0,9 | 2% | 178% |
6. Ostatní | 5,7 | 13% | 8,9 | 20% | -36% |
Celkem | 43,6 | 100% | 45,5 | 100% | 4% |
Hlavní příčinou tohoto zpomalení je zhoršující se ekonomická situace v těchto zemích, což vede k tomu, že spotřebitelé mají hlouběji do kapsy. Řada z mobilních operátorů také přistoupila k osekání své dotační politiky na pořízení nového telefonu. Výrobci tak v tomto regionu čelí nejnáročnějším časům vůbec. Ekonomická situace má vliv na klesající poptávku. Zákazníci raději kupují levné telefony, což má dopad na marže výrobců.
Navíc v severní Evropě už také dostoupila penetrace vrcholu a ti, co smartphone chtěli už ho mají a vymění jej za nový model teprve až jim skončí úvazek u operátora nebo až se rozbije.
"Nyní vstupujeme do druhé vlny přijetí smartphonů v regionu. První vlna byla řízena uživateli, kteří hledali zařízení, které by splňovalo jejich podmínky mobility. Hledali to nejlepší zařízení z hlediska výkonu a uživatelské zkušenosti a byli za to ochotni patřičně zaplatit. Nyní vstupujeme do druhé vlny, která bude řízena uživateli, kteří nemají potřebu pořizovat si smartphone," říká Francisco Jeronimo, ředitel výzkumu evropských mobilních zařízení v IDC.
Celkové dodávky smarthonů a podíly na trhu v 1Q13 v západní Evropě (v miliónech jednotek)
Výrobce | 1Q13 Dodávky jednotek | 1Q13 Podíl na trhu | 1Q12 Dodávky jednotek | 1Q12 Podíl na trhu | Změna 1Q13/1Q12 |
---|---|---|---|---|---|
1. Samsung | 14,3 | 45% | 10,9 | 39% | 31% |
2. Apple | 6,2 | 20% | 7,0 | 25% | -11% |
3. Sony | 3,2 | 10% | 1,6 | 6% | 100% |
4. LG | 2,4 | 8% | 0,5 | 2% | 380% |
5. Nokia | 1,6 | 5% | 2,3 | 8% | -30% |
6. Ostatní | 3,9 | 12% | 5,9 | 20% | -34% |
Celkem | 31,6 | 100% | 28,2 | 100% | 12% |
Tito uživatelé hledají jako náhradu svého telefonu bez operačního systému jiný telefon bez operačního systému, protože necítí potřebu pořizovat si smartphone. Přesto však při koupi telefonu vlivem okolí pravděpodobně sáhnou po některém z nejlevnějších smartphonů, protože nevidí v otevřeném operačním systému žádnou přidanou hodnotu, která by byla dostatečným důvodem, aby si připlatili. Cena je i nadále pro ně rozhodujícím kritériem.
Co se týče operačních systémů, tak i nadále v tomto období dominoval Android. V prvním čtvrtletí bylo dodáno 21,9 milionů smartphonů s Androidem a jeho tržní podíl vzrostl na 69% z loňských 55%. Naproti tomu iOS od Applu stále klesá. Jeho tržní podíl se meziročně propadl z jedné čtvrtiny na jednu pětinu. Trojkou v regionu se stal Windows Phone, když se jeho podíl zvýšil ze 4% v 1Q12 na 6% v 1Q13. Stále to však představuje malé procento prodaných smartphonů.
Zdroje: phonearena.com, idc.com
Osobne by som však netvrdil, že za nižšie predaje môžu ekonomické problémy ... nové vlajkové lode sú neskutočne predražené a osobne sa čudujem ľuďom koľko sú ochotní za mobil vyhodiť :) Poznám pár jedincov, ktorí na to nemajú a tak si to zobrali na splátky ... nuž zaplatia o ďalších pár tisíc navyše ...