Černý pátek v číslech. Slevy nejzajímavějších produktů dosáhly maximálně 20 %

2
Černý pátek v číslech. Slevy nejzajímavějších produktů dosáhly maximálně 20 %
  • Černý pátek je za námi a stejně tak i prodloužený akční týden mnoha prodejců
  • Ti opět využívali různých triků, jak slevy uměle zvýšit
  • Ušetřit se dalo především na starších telefonech a méně zajímavých produktech

Pokud jste se v uplynulém týdnu pohybovali po kamenných obchodech, nebo ještě brouzdali po internetových nákupních galeriích, jistě jste nepřehlédli akci nazvanou Černý pátek (Black Friday), která se na místo jednoho dne konala téměř celý týden. Akce postupem času zasáhla snad všechny prodejce – od prodejen drogistického zboží až po tolik oblíbené obchody s elektronikou. I letos se do akce zapojili významní obchodníci jako Alza, Mall, CZC, iStyle, Smarty, Mobil Pohotovost a mnozí další. Většina z nich slibovala slevy až ve výši 90 %, realita ale byla o dost skromnější.

Největší slevy se ani tentokrát nedotkly nových či drahých produktů, ale spíše starších kusů či výprodejového a méně zajímavého zboží, jako je různé příslušenství. Ty nejzajímavější slevy dosáhly zhruba na hranici 20 %.

Kde se dalo ušetřit?

Ušetřit šlo například při koupi Samsungu Galaxy S8, který byl u několika prodejců k dispozici za cenu okolo 17,5 tisíc korun, v rámci cashbacku jste tak mohli telefon získat za cenu pod 15 tisíc. Běžně se přitom prodává okolo 20 tisíc a v e-shopu společnosti Samsung dokonce za 22 tisíc. Oproti původní ceně jste tak mohli ušetřit 20 %, s cashbackem pak ještě více (okolo 33 %).

Samsung Galaxy S8
V případě Galaxy S8 šlo ušetřit i 20 %

Zajímavou akci si připravilo také HTC v oficiálním e-shopu, kde šlo ušetřit 20 % z původních cen. Nejednalo se přitom o výprodejové produkty, v nabídce bylo například i špičkové HTC U11 a dalších pár modelů.

Ušetřit se dalo také na starších, případně výprodejových produktech. Například iStyle zlevňoval iPhone SE a MacBooky Pro z roku 2016. V případě MacBooků Pro šlo ušetřit řádově 10 %, u iPhonů byla situace horší – ušetřit se dalo řádově 5 % u nižších kapacitních verzích, 10 a více % pak pouze u vyšších paměťových variant. U dalších prodejců se dali levněji zakoupit i novější generace, i zde se sleva málokdy přenesla přes hranici 15 %.

A prodejci?

Z velkých nákupních galerií se zřejmě nejčestněji ke svým zákazníkům zachovala Alza, která sice nenabídla největší počet zlevněných produktů, ale reálné slevy dosahovaly v průměru 20 % a více. Je sice pravda, že deklarovaných slev nad 50 % bylo zanedbatelné množství a Alza si mnohdy vypomáhala tím, že slevu vypočítávala z ceny produktu v původní hodnotě (tedy bez započtení jakýchkoli slev, které za dobu prodeje produktu proběhly), ale i tak šlo narazit na poměrně zajímavé nabídky.

Black Friday Alza

Špatně na tom nebyla ani galerie Mall.cz, která zlevnila řádově více produktů, avšak slevy byly nižší, u zajímavých produktů ve výši 10 až 15 %. O něco hůře na tom bylo CZC, které zlevnilo nejvíce produktů, avšak slevy patřily mezi ty nejnižší.

Webový nástroj Apify byl pak ještě detailnější, co se slev ve výše jmenovaných obchodech týká. Odhalil totiž, že zatímco největší procento produktů zlevnilo CZC (7 %), reálná sleva byla ze všech tří obchodníků nejnižší (6 %). Alza zlevnila položek nejméně (2 %, zhruba 1 300 výrobků), avšak reálná sleva zde byla nejvyšší (20 %). Mall zlevnil produkty o zhruba 15 % a sleva se dotkla více než 2 700 výrobků. Pokud bychom chtěli udělat průměr všech slev, dostaneme se na 12 %, což bohužel není to, co mnozí očekávali a na co reklamy lákaly.

Standardní „fígly“ fungovaly i letos

Jak tedy prodejci obhajovali slevy ve výši až 80 %? Buď produkt před akcí uměle nacenili, nebo slevu vypočítávali z ceny, která byla aktuální několik měsíců zpět. Příkladem může být například sleva kamery Gear 360 od Samsungu, kterou Alza prodávala se slevou 70 %. Cena ovšem byla vypočítána z původní cenovky 9 990 Kč, která již pár měsíců není aktuální, běžně se totiž prodává za cenu okolo 6 tisíc.

Velkých slev dosahovaly také produkty, které jsou všeobecně méně žádané – například příslušenství neznámých výrobců či výprodejové kusy mobilních telefonů. Pokud jste chtěli ušetřit například na pouzdrech a různých kabelech, šlo bez větších problémů ušetřit přes 50 %. Opět se však jednalo například o obaly na zařízení, která již nejsou aktuální a prodejci takové akce nabízejí často, ne pouze v rámci Black Friday.

Nestihli jste Black Friday?

Pokud jste akční týden nestihli a jste z toho smutní, můžeme vás uklidnit. Prodejci se snaží nabízet slevy po celý rok a podobné nabídky byly i těsně před zahájením Black Friday. Obchodníci zkrátka vyměnili klasické poutače „Akce“ za poutače „Black Friday“ a nabídka byla víceméně hotová. Slevy nabídlo snad pouze HTC a pár dalších prodejců (například iStyle), u dalších velkých obchodů však dochází ke slevám kontinuálním a v nejbližší době se tak můžeme těšit na další velkou masáž v podobě povánočních slev a výprodejů.

Zdroj: blog.apify.com

Diskuze ke článku
PavelD
Proste Black Friday je v Cesku pouze a jenom fraska. Vyprazdneni skladu stareho neatraktivniho zbozi a humbuk na spotrebitele. Slevy zanedbatelne. Vo nicem.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze