Vodafone v září 2014 aktivoval zákazníkům, kteří měli sjednaný nějaký datový tarif, automaticky a bez jejich souhlasu službu „Data nad rámec balíčku“. Uživatelům, kteří vyčerpali datový limit a neprovedli deaktivaci služby, Vodafone obnovoval příjem určitého objemu dat v původní rychlosti. Samotné obnovení datových služeb však zpoplatnil částkou 49 Kč.
Náš nejmladší operátor v tom však není sám. Zpoplatněné automatické obnovení datového limitu uplatňuje od 15. 5. 2015 vůči svým zákazníkům rovněž O2. ČTÚ již činí kroky před zahájením správního řízení i s operátorem O2. Zákazníkům, kteří mají pocit, že jim byla data neoprávněně účtována bez jejich souhlasu, úřad doporučuje daný postup u operátora reklamovat. Zůstanou jim tak zachována práva a lhůty pro případné vedení řízení o námitce proti vyřízení reklamace.
Český telekomunikační úřad považuje uvedená jednání za agresivní obchodní praktiku podle zákona o ochraně spotřebitele, neboť spotřebitelům byla účtována cena služeb, které si výslovně neobjednali. Užitím agresivní obchodní praktiky došlo či mohlo dojít k zásahu do majetkové sféry všech zákazníků, kteří využívají datový tarif.
ČTÚ proto uložil Vodafonu pokutu ve výši 1 000 000 Kč a současně operátorovi nařídil upravit všechny smlouvy se svými zákazníky tak, aby ze smluv byla odstraněna ujednání, na jejichž základě je Vodafone oprávněn automaticky obnovovat objem datových služeb po vyčerpání datového balíčku a za takové obnovení účtovat cenu. Rozhodnutí zatím není pravomocné.
Zdroj: Tisková zpráva
Proto navrhuji pokutu pro všechny 3 operátory, nejmíň miliardu korun